Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Omikronin vaikutukset talouteen parhaimmillaan lievät, pahimmillaan katastrofaaliset

Koronaviruksen uuden omikronmuunnoksen merkitys taloudelle ja ensi vuoden suhdannekehitykselle on vielä hämärän peitossa, mutta ennusteita voi tehdä. Herkkähermoisten yöunet ovat uhattuna, mutta optimistinenkin toteutuma on mahdollinen, muistuttaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Pessimisti: Tiukat sulkutoimet, lomautukset nousuun, vienti tyssää, lisää velkaa

Omikron on mutatoitunut runsaasti eikä siis ole uusi versio deltavariantista. Siksi on mahdollista, että rokotteilla tai aikaisemmilla tartunnoilla hankittu immuniteetti ei toimi omikronia vastaan toivotusti.

”Jos rokotesuoja osoittautuu riittävän huonoksi, ja omikron riittävän tarttuvaksi, tarvitaan tiukkoja sulkutoimia, jotka kääntäisivät talvella suhdanteen pakkaselle ja palvelualojen lomautukset takaisin nousuun”, Appelqvist sanoo.

Pahimmassa tapauksessa myös maailmantalouden elpyminen ajaa karikolle, mikä vaikuttaisi Suomenkin vientiin. Lisäksi valtiot joutuisivat jälleen venymään tukitoimiensa kanssa.

”Se tarkoittaa monelle jo valmiiksi velkaiselle valtiolle uutta velkaa vanhan velan päälle, mikä synkentää talouden kasvunäkymiä pidemmällä aikavälillä, kun velkoja yritetään sulattaa pois”, Appelqvist sanoo.

Appelqvist kuitenkin muistuttaa, että edes pessimistisessä vaihtoehdossa ei oltaisi lähtöruudussa eli kevään 2020 tilanteessa.

”Nykyisiä rokotteita pystytään todennäköisesti muuntamaan siten, että ne toimivat paremmin myös uusia variantteja vastaan. Siihen menee kuitenkin aikaa. Bruttokansantuotteen supistuminen kestäisi pitkälle vuoden 2022 puolelle”, Appelqvist sanoo.

Optimistinen skenaario: Laumasuoja kasvaa, taloudet avautuvat pysyvästi

Optimistin mukaan omikron joko aiheuttaa aiempaa lievempää tautia tai se jää pysyvästi deltavariantin varjoon. Silloin uusi variantti ei muuttaisi mitään tai se voisi olla jopa hyvä uutinen.

”Parhaimmillaan voisi käydä niin, että omikron auttaa ihmisiä kasvattamaan immuniteettiä koronaa vastaan ilman, että vaikeiden tautitapausten määrä kasvaa. Äärioptimistisessa skenaariossa omikron viitoittaisi siis tietä talouksien pysyvään avautumiseen, laumasuojaan ja elämän normalisoitumiseen”, Appelqvist sanoo.

Appelqvist kuitenkin muistuttaa, että on aivan liian aikaista tehdä optimistin toivomia johtopäätöksiä.

”Todettuja tapauksia on toistaiseksi vähän, ja on monta mahdollista selitystä sille, että tauti on ilmennyt lievänä. On siten varsin optimistista olettaa, että omikron on vaaraton”, Appelqvist sanoo.

Todennäköisempi, mutta yhä melko optimistinen vaihtoehto on Appelqvistin mukaan sellainen, jossa omikron ei pärjää deltavirukselle tartuttavuudessa. Silloin se jäisi deltan varjoon, eikä muodostuisi käytännössä erityisen suureksi uhaksi, vaikka olisikin itsessään vaarallinen.

Keskitie: Tuhot jäävät maltillisiksi, vaikutus inflaatioon epäselvä

Viruksen kyvystä kiertää nykyisiä rokotteita ei vielä tiedetä varmuudella, mutta on epätodennäköistä, etteivät rokotteet auttaisi omikronia vastaan. Koronaviruksen kanssa on myös opittu elämään. Taloudelliset tappiot uusista epidemia-aalloista ovat jääneet aikaisempia pienemmiksi.

”Jos epidemia pahenee, syntyy silti väistämättä tuhoa. Keskitien skenaariossa se jää kuitenkin maltilliseksi ja keskittyy rajatuille toimialoille. Epidemian kiihtyminen nostaisi jälleen säästämisastetta ja kerryttäisi kotitalouksien pankkitalletuksia kulutuksen supistumisen kautta, mutta työttömyyden nousu olisi melko maltillista”, Appelqvist sanoo.

Kulutuksen rakenne painottuisi edelleen vahvemmin tavaroihin, eikä toistaiseksi nähtäisi korjausliikettä, jossa palvelut elpyisivät normaalitasolle. Maailmantaloudessa tavarakaupan painottuminen pahentaisi teollisen tuotannon pullonkauloja ja saattaisi kiihdyttää inflaatiota entisestään.

”Toisaalta suhdanteen heikkeneminen on omiaan laannuttamaan inflaatiota, joten on vaikea sanoa, mikä voima lopulta dominoi. Joka tapauksessa riskit ovat suuria, ja rahapolitiikan oikean mitoituksen löytäminen vaikeaa. Epävarmuus on näkynyt osakemarkkinoilla, jossa kurssit ovat sahanneet. Riskejä on tavanomaista vaikeampi hinnoitella”, Appelqvist sanoo.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Kauppakamarikysely: Yritykset eivät usko oleskelulupien käsittelyn nopeutumiseen – tarvitaan rohkea ulkomaalaislain uudistus26.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyyn vastanneet yritykset eivät usko, että hallituksen toimet oleskelulupaprosessin nopeuttamiseksi toetutuvat. Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä epäilee tätä tavoitetta ja vain 12,5 prosenttia yrityksistä uskoo oleskelulupaprosessien nopeutuvan. Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että työhön ja opiskeluun perustuvat oleskeluluvat saataisiin käsiteltyä yhden kuukauden määräajassa. Keskuskauppakamari vaatii, että juuri lausuntokierrokselle tullutta hallituksen esitystä ulkomaalaislain muuttamisesta korjataan lausuntokierroksen jälkeen vielä rohkeampaan suuntaan.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.