Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyysluvut Suomen talouden ehdoton valopilkku – työnhakijan markkinat alkavat silti olla ohi

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää tuoreita lokakuun työllisyyslukuja Suomen talouden ehdottomana valopilkkuna. Myös nousussa ollut työttömyys on kääntynyt takaisin laskuun. Työvoiman kysyntä on jatkunut edelleen suhteellisen voimakkaana, vaikka huippu on jo takana. Appelqvistin mukaan alkuvuodesta vallinneet työnhakijan kissanpäivät alkavat olla ohi ja uusien työpaikkojen virran latistuminen on oikeastaan ainoa selkeä merkki siitä, että työmarkkinatkaan eivät ole täysin immuuneja viilenevälle suhdanteelle.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Työllisyys jatkoi jopa yllättävän vahvassa nousussa lokakuussa. Tilastokeskuksen mukaan työllisiä oli lokakuussa 66 000 enemmän kuin vuosi sitten. Myös työllisyysasteen trendi otti harppauksen ylöspäin. Trendikäyrä sai lokakuussa arvon 74,4 prosenttia, mikä on selvästi korkein mitattu lukema nykyisessä suhdannesyklissä. Samalla syyskuun trendilukemaa tarkistettiin ylöspäin.

”Lokakuun työllisyyskehityksessä ei ole näkyvissä mitään sellaista pehmenemistä, mitä on povattu jo pidempään suhdannenäkymien muuttuessa synkemmiksi syksyn edetessä. Työllisyyden paraneminen on tällä hetkellä Suomen talouden ehdoton valopilkku ja vahvin todiste siitä, ettei ainakaan vielä olla taantumassa”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Työttömyys laskussa, mutta työnhakijan kissanpäivät alkavat olla ohi

Tilastokeskuksen mukaan työttömänä oli lokakuussa 162 000 henkeä. Lukema on likimain sama kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Myös työttömyyskehitys oli silti lokakuussa sikäli positiivista, että viime kuukausina noussut työttömyysasteen trendi kääntyi takaisin laskuun. Työttömyyden trendi on noussut jo keväästä saakka, mutta ainakin tilapäisesti heikkenevä kehitys on pysähtynyt ja jopa kääntynyt paranemiseksi.

”Näyttää siltä, että keväällä työttömyys kääntyi nousuun osittain siksi, että ihmisiä siirtyi takaisin työmarkkinoille työvoiman ulkopuolelta. Osa näistä uusista tulokkaista on ilmeisesti onnistunut löytämään työpaikan syksyllä, mikä on kääntänyt työttömyyden takaisin laskuun. Se on myönteinen uutinen”, sanoo Appelqvist.

Myös työvoiman kysyntä jatkui lokakuussa edelleen kohtalaisen voimakkaana, vaikka huippu onkin jo takana. TE-toimistoihin ilmoitettiin 79 800 uutta työpaikkaa, mikä on 11 800 vähemmän kuin edellisenä vuotena vastaavaan aikaan.

Appelqvistin mukaan työvoimalle löytyy yhä kysyntää, mutta ei siinä määrin kuin aikaisemmin tänä vuonna.

”Uusien työpaikkojen virran latistuminen on oikeastaan ainoa selkeä merkki siitä, että työmarkkinatkaan eivät ole täysin immuuneja suhdanteen viilenemiselle. Edelleen ollaan historiallisesti ajatellen kohtalaisen korkealla tasolla avoimissa työpaikoissa, eli ei tilanne huono ole ja työpaikkaa ehtii vielä halutessaan vaihtaa. Alkuvuodesta vallinneet työnhakijan kissanpäivät alkavat silti olla ohi. Suhdannetilanteen heikkeneminen välittyy kuitenkin juuri nyt työmarkkinoille hyvin hitaasti ja vaimeasti osin lähtötilanteessa vallinneesta työvoimapulasta johtuen”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Yksityisen kulutuksen supistuminen käänsi talouden laskuun – korona-ajan säästöt eivät kannattele kotitalouksia loputtomiin30.11.2022 09:59:42 EET | Tiedote

Suomen talous on kääntynyt syksyn aikana laskuun, ja bruttokansantuote supistui 0,3 prosenttia edellisestä neljänneksestä, selviää Tilastokeskuksen tuoreesta julkistuksesta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan voidaan puhua jonkinlaisesta torjuntavoitosta, sillä tuotannon sukellus on ollut toistaiseksi vähäisempää kuin alun perin pelättiin. Myös vienti ja investoinnit ovat olleet tähän asti kasvussa. Kotitalouksissa on sinnitelty osin korona-ajan säästöjen turvin, mutta jatkossa yksityisen kulutuksen näköala näyttää vaisulta, sillä inflaatio pysyy vielä toistaiseksi korkeana. Todennäköistä on, että talouden supistuminen jatkuu talvella ja samaan aikaan myös vientinäkymät heikentyvät.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Suomalaiset vientiyritykset eivät laske menestystään vain Kiinan varaan – 27 prosenttia vähentämässä Kiina-riippuvuuttaan30.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreimmasta vientijohtajakyselystä selviää, että suomalaiset vientiyritykset ovat heränneet Kiinan kasvaviin riskeihin. Kaikista kyselyyn vastanneista vientiyrityksistä 27 prosenttia on joko vähentänyt tai aikeissa vähentää Kiina-riippuvuuttaan. Kysely osoittaa, että yritykset tarkastelevat nyt kriittisesti tuotanto- ja arvoketjujaan ja työ niiden monipuolistamiseksi on aloitettu. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakan mukaan Kiina-riski on syytä pitää hallittuna, mutta ovia ei kannata sulkea kokonaan, sillä suomalaista osaamista tarvitaan Kiinassa erityisesti korkeaan teknologiaan, digitalisaatioon, ympäristöön ja ilmastoon liittyvillä toimialoilla.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Kohonneet kustannukset isoin viennin jarru – jopa 50 prosenttia vientiyrityksistä kertoo kustannusten nousun heikentävän vientinäkymiä24.11.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Korkeat kustannukset piinaavat suomalaisia vientiyrityksiä. Jopa puolet vientiyrityksistä kertoo kohonneiden kustannusten heikentävän vientinäkymiä, selviää Kauppakamarien vientijohtajakyselystä. Taantuva maailmantalous ja heikentynyt kysyntä ovat nousseet jopa Venäjän sodasta johtuvien pakotteiden vaikutuksia korkeammalla vientinäkymiä heikentävinä tekijöinä. Geopoliittinen epävarmuus koettelee vientiyrityksiä edelleen ja vastanneista peräti 95 prosenttia kertoo geopoliittisen epävarmuuden vaikuttavan yrityksen kannattavuuteen jollain tapaa.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta antoi suosituksen sähköisen huutokaupan toimintatavoista22.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt elintarvikeketjussa käytettyä menettelyä, jossa yritys hankkii elintarvikkeita tai niiden raaka-aineita sähköistä huutokauppaa hyödyntäen. Kauppatapalautakunta on antanut noudatettavista toimintatavoista suosituksen, jonka tarkoituksena on lisätä sähköisen huutokaupan ennakoitavuutta ja läpinäkyvyyttä.