Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työmarkkinat jakautumassa kahden kerroksen väkeen

Tilastokeskuksen mukaan joulukuussa 128 000 työllistä enemmän kuin vuosi sitten. Työllisyyden nähdään paranevan, mutta suurimpana ongelmana on, että osa työnhakijoista uhkaa syrjäytyä työmarkkinoilta pysyvästi. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist on huolissaan siitä, että työmarkkinat ovat jakautumassa kahden kerroksen väkeen.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Joulukuussa oli Tilastokeskuksen mukaan 128 000 työllistä enemmän kuin vuosi sitten. Lukema on huomattavasti ennakko-odotuksia parempi. Samalla työllisyysasteen trendi nousi 73,5 prosenttiin, mikä on uusi suomenmestaruustulos. Ennen koronakriisin alkua työllisyysasteen trendi oli korkeimmillaan 72,6 prosenttia.

Sen sijaan työttömyyden kehitys ei ollut yhtä valoisaa. Työttömänä oli joulukuussa 187 000 henkeä eli 16 000 vähemmän kuin vuosi sitten. Pitkään jatkuneesta voimakkaasta työvoiman kysynnästä huolimatta työttömyyden alenemisen tahti on vaisua ja työttömyyden trendikuvaaja pysyi sitkeästi 7 prosentissa.

”Joulukuun työllisyysluvut näyttävät erittäin hyviltä. Samaan aikaan työmarkkinoilla näyttäisi kuitenkin olevan käynnissä jonkinlaista jakautumista kahden kerroksen väkeen. Työllisyys paranee, mutta työttömiä on edelleen runsaasti, ja pitkäaikaistyöttömien määrä kääntyi joulukuussa jopa takaisin nousuun”, toteaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Uudet työlliset eivät ole siis tulleet työttömien joukosta, vaan ennen kaikkea työmarkkinoiden ulkopuolelta, mikä näkyy työvoiman määrän voimakkaana kasvuna.

”Työttömyysjaksojen pitkittyminen herättää huolta kuitenkin siitä, että osa työnhakijoista uhkaa syrjäytyä työmarkkinoilta pysyvämmin”, sanoo Appelqvist.

Merkittävin haaste työvoiman riittävyys

Omikronin leviämisen ja uusien koronarajoitusten vaikutus ei vielä näy joulukuun luvuissa täydellä voimalla. Lomautukset nytkähtivät joulukuussa jo pieneen kasvuun, mutta työvoiman kysyntä kokonaisuudessaan jatkui vahvana, mitä heijastaa avoimien työpaikkojen suuri määrä. Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin joulukuussa 90 600. Kaikkiaan avoinna oli 164 500 työpaikkaa, mikä on 71 600 enemmän kuin vuosi sitten. Avoimien työpaikkojen kasvu oli joulukuussa todella väkevää.

Hyvän loppukirin ansiosta viime vuosi päättyi työmarkkinoilla ennätyksellisen korkealle työllisyyden tasolle. Alkuvuoden kasvunäkymät ovat kuitenkin vaisut pahentuneen epidemian takia ja tulevien kuukausien aikana omikronin seuraukset tulevat näkymään työllisyysluvuissa laajemmin. Lomautukset kääntynevät nousuun erityisesti ravintola-alalla tiukkojen rajoitustoimien seurauksena. Appelqvistin mukaan vaikuttaa kuitenkin siltä, että omikronin aiheuttama talven epidemia-aalto jää lyhyeksi ja sen vaikutukset talouteen siten rajallisiksi.

Suhdanteen elpyminen hyytyy toistaiseksi, mutta viimeistään keväällä on edessä talouden riehakas uudelleenavautuminen. Pidempi trendi onkin edelleen paheneva työvoimapula, eikä sen poistuminen ole näköpiirissä.

”Tärkein kysymys onkin, riittääkö meillä työvoimaa. Hallituksen tulisi nyt toteuttaa lupaamansa työllisyystoimet sekä nopeuttaa osaamisperusteisen maahanmuuton prosesseja vakavan osaajapulan ratkaisemiseksi”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurin mukaan hallitus on nyt 47 000 työllisen päässä tavoitteestaan. Työllisyystavoitelaskuri löytyy täältä: Työllisyystavoitelaskuri - Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari: Kiinan vientikauppa vaikeutuu, riskit logistisen kriisin eskaloitumiselle - ongelmat jääneet sodan varjoon16.5.2022 14:05:30 EEST | Tiedote

Kiinan kasvaneet ongelmat ovat jääneet osin Ukrainan sodan varjoon. Keskuskauppakamari varoittaa, että ongelmat ovat valtavia ja ne vaikeuttavat merkittävästi vientikauppaa ja uhkaavat pahentaa jo ennestään vakavaa logistista kriisiä. Maassa on äärimmäisen tiukat koronatoimet ja osa tehtaista on suljettu tai puoliteholla sulkujen ja toimitusvaikeuksien vuoksi. Sulkujen alettua huhtikuussa vientiyritysten tarvitsemien alkuperätodistusten määrä Kiinaan putosi 47 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Palkkojen nousu ajaisi kierteeseen, jossa palkat ja kuluttajahinnat nousevat rinta rinnan – ”tilanne ei hyödyttäisi ketään”13.5.2022 10:13:31 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio eli kuluttajahintojen vuosimuutos oli huhtikuussa 5,7 prosenttia. Maaliskuussa inflaatio oli 5,8 prosenttia eli inflaatiovauhti hidastui hieman. Inflaatiota hillitsi bensan hinnan pieni aleneminen suhteessa maaliskuun ennätyksellisen korkeaan tasoon, eikä odotettavissa ole polttoaineiden hinnannousua nykytasolta. Pikaista helpotusta inflaatioon ei kuitenkaan ole luvassa ja hinnankorotukset nakertavat ostovoimaa, erityisesti ruuan osalta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist kannustaa tähtäämään tasaiseen ostovoiman nousuun pitkällä aikavälillä tilapäisten palkankorotusten sijaan, jotka uhkaavat kroonistaa inflaation.

Keskuskauppakamari: Nato-jäsenyys toteutuu nopeammin kuin kuvitellaan11.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Päätös Suomen Nato-jäsenyydestä etenee tällä viikolla nopeaan tahtiin. Presidentti ja valtioneuvosto antavat täydennyksen eduskunnassa käsittelyssä olevaan turvallisuuspoliittiseen ajankohtaisselontekoon. Siinä todetaan Suomen hakevan jäsenyyttä Pohjois-Atlantin liitossa Natossa. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää todennäköisenä, että Naton jäsenmaissa prosessi etenee paljon nopeammin kuin on arvioitu. Suomi ja Ruotsi saattavat liittyä Naton jäseniksi jo Madridin kesäkuun lopussa olevaan huippukokoukseen mennessä.

Keskuskauppakamari: EU:lla ei ole varaa olla heikko suurvaltojen rinnalla - riippuvuudet Venäjästä on katkaistava9.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan unioni synnytettiin takaamaan rauhaa Eurooppaan. Yhteisten taloudellisten intressien avulla haluttiin turvata, etteivät valtiot kävisi asein toistensa kimppuun. Tänä vuonna Eurooppa-päivää varjostaa kuitenkin Venäjän raaka hyökkäyssota Ukrainaan. Keskuskauppakamarin johtavan asiantuntijan Päivi Woodin mukaan parasta EU:n ulkopolitiikkaa on katkaista riippuvuudet Venäjästä. EU:n sisäpolitiikassa Suomella tulisi olla selkeämpi näkemys siitä, mihin suuntaan EU:ta tulevaisuudessa kehitetään ja mitä Suomi haluaa unionilta.

Keskuskauppakamari: Sota romahdutti vientiasiakirjojen määrän Venäjälle ja Ukrainalle – kauppa on jäissä kauan4.5.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien asiakirjatilastot kertovat, että Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan myötä vientiasiakirjojen määrä on pudonnut merkittävästi. Sodan alettua alkuperätodistusten määrä Venäjälle on pudonnut 74 prosenttia ja Ukrainalle 79 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan vuonna 2021. Viimeisen kuukauden aikana, kun pakotteita on edelleen kiristetty, asiakirjojen määrä Venäjälle on jatkanut voimakasta vähentymistä. Huhtikuussa alkuperätodistusten määrä Venäjälle putosi 82% verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan.