Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työmarkkinoiden paras veto on poissa – työttömyysaste heikentynyt tuntuvasti

Tuoreet työllisyystilastot kertovat työttömyyden olevan kasvussa, mutta työllisyyden heikentymisestä ei näy toistaiseksi merkkejä. Keskuskauppakamarin pääekonomistin mukaan työmarkkinoiden paras veto on nyt poissa. Jatkossa viilenevä talouden suhdanne latistaa tulevaisuudessa työllisyyden näkymiä ja vaikeuttaa optimistiakaan löytämään taloudesta myönteisiä kasvutekijöitä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Sekä työllisyys että työttömyys nousivat molemmat suhteessa viime vuoden elokuuhun. Elokuussa oli Tilastokeskuksen mukaan työttömänä 187 000 henkeä eli 8000 enemmän kuin vuosi sitten. Vuositasolla tarkasteltuna työttömien määrä kääntyi siis nousuun ensimmäisen kerran sitten vuoden 2021 kesäkuun.

Työttömyysasteen trendi nousi jo 7,1 prosenttiin. Työttömyysasteen trendin heikkeneminen on ollut viime kuukausina ripeää, sillä huhtikuussa oltiin vielä 6,4 prosentissa.

”Aamun työllisyystilastot maalaava ristiriitaista kuvaa Suomen työllisyyskehityksestä talvea kohti edettäessä. Työllisyys ei enää parane, mutta toistaiseksi merkkejä ei näy heikentymisestäkään. Työllisyys pysyy siis hyvällä tasolla. Sen sijaan työttömyysaste on heikentynyt tuntuvasti suhteessa kevääseen”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Appelqvistin mukaan työttömyyden kasvu tuskin pysähtyy lähikuukausien aikana.

”Tilanne on huolestuttava, koska ei ole todennäköistä, että työttömyyden kasvu olisi lähikuukausina pysähtymässä, kun yleinen suhdannetilanne heikkenee”, sanoo Appelqvist.

Työllisiä oli elokuussa 30 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työttömyysasteen trendi oli 73,6 prosenttia. Työttömyysasteen trendi on siten aamun tarkentuneiden lukujen valossa pysynyt käytännössä jokseenkin muuttumattomana koko alkuvuoden ilman sen paremmin parantumista kuin heikentymistäkään.

”Tilanne, jossa sekä työttömyys että työllisyys ovat kasvussa, tarkoittaa sitä, että työvoima kasvaa. Toisin sanoen työmarkkinoille osallistuminen on kehittynyt edelleen hyvään suuntaan. Sekin kertoo eräällä tapaa ristiriitaisesta kehityskulusta. Myös avoimia työpaikkoja on edelleen runsaasti, eli työvoimalle olisi kysyntää. Sitä taustaa vasten näinkin selvä työttömyyden nousu jo nyt on hieman yllättävää”, sanoo Appelqvist.

Appelqvistin mukaan korkea työllisyysaste kannattelee Suomen taloutta toistaiseksi, mutta huomauttaa, että työmarkkinoiden paras veto on nyt poissa ja työttömyys kasvaa jo.

”Huippu koettiin keväällä, minkä jälkeen on siirrytty hitaasti etenevään heikkenemisvaiheeseen. Jatkossa yleinen suhdannekuva on viilenemässä varsin ripeästi kotitalouksien ostovoiman supistuessa ja kansainvälisen vientikysynnän heiketessä, mikä tulee latistamaan myös työllisyyden näkymiä. Silloin alkaa optimistinkin olla vaikea löytää enää myönteisiä kasvutekijöitä taloudesta. Talvesta on suurella todennäköisyydellä tulossa talouden suhdanteen osalta kylmä”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Kauppakamarikysely: Osaajapulasta tulossa krooninen ongelma – yritykset kärsivät osaavan työvoiman pulasta heikkenevästä suhdannetilanteesta huolimatta4.10.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Talouden heikkenevästä suhdanteesta huolimatta yrityksiä vaivaa vakava pula osaavasta työvoimasta. Eniten pulaa on ammatillisista osaajista, selviää kauppakamarien tuoreesta kyselystä. Keskuskauppakamarin mukaan osaajapula on edennyt pisteeseen, jossa se ei enää entiseen tapaan seuraa talouden suhdannevaihteluja, vaan osaajapula vaivaa yrityksiä myös silloin, kun ei olla noususuhdanteessa, vaikeuttaen yritysten toimintaa ja tyrehdyttäen kasvua. Keskuskauppakamari varoittaa, että mikäli toimia osaajapulan helpottamiseksi ei tehdä nopeasti, yritykset ajautuvat vakaviin ongelmiin seuraavan nousukauden alkaessa ja se tulee jarruttamaan myös Suomen talouskasvua.

Keskuskauppakamari: Koulutustasoa nostettava – lyhyttutkinnot ja toisen saman tasoisen tutkinnon omavastuuosuus käyttöön3.10.2022 15:14:50 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää hälyttävänä OECD:n uusimmasta koulutustasovertailusta ilmenevää tietoa Suomen nuorten koulutustason laskusta. Keskuskauppakamari esittää korkeakoulujen lyhyttutkintojen käyttöönottoa ja yksilön omavastuuosuutta toiseen saman tasoiseen tutkintoon. Jotta Suomi saavuttaisi kansainvälisen kärkitason 2040 mennessä, on ensi hallituskaudella välttämätöntä tehdä merkittäviä toimia koulutustason nostamiseksi. Keskuskauppakamari painottaa, että korkeakoulujen rahoituksen vahvistamiseksi on löydettävä kokonaan uusia tapoja julkisen talouden ollessa vahvasti alijäämäinen.

Keskuskauppakamari: Verosääntelystä tullut moralististen pisteverojen liukuhihna29.9.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen mukaan suomalaisesta verosääntelystä on tullut moralististen pisteverojen liukuhihna, jossa ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota verotuksen laajamittaisiin vaikutuksiin. Kritiikkiä Romakkaniemi antaa erityisesti maastapoistumisverolle ja taloudellisen työnantajan käsitteen käyttöönotolle. Näillä veroilla ei ole merkittävää fiskaalista vaikutusta, mutta ne heikentävät Suomen kansainvälistä kilpailukykyä sekä sijoittajien että osaajien silmissä.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Kuluttajaluottamus historiallisen alhaalla – syytä äärisynkistelyyn ei kuitenkaan ole27.9.2022 09:52:50 EEST | Tiedote

Kuluttajien näkemykset ovat juuri nyt erittäin kehnoja sekä Suomen makrotalouden kehityksestä että oman henkilökohtaisen talouden kehityksestä. Molempien suhteen odotus vuoden päähän on heikompi kuin koskaan. Vain 12 prosenttia vastaajista arvioi Suomen talouden tilan olevan vuoden kuluttua nykyistä parempi. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist muistuttaa, että vaikka omien säästöjen ja palkkojen ostovoima selkeästi hupenee, ei Suomessa toistaiseksi ole merkkejä syvemmästä taantumasta. Vallitseva hyvä työllisyys kannattelee Suomea, kunhan tilanne ei pitkity.