Keskuskauppakamarin Raisa Harjusta Consumer Law Ready -hankkeen pääkouluttaja

Consumer Law Ready -hanke on pk-yrityksille suunnattu koulutusohjelma, joka tarjoaa käytännönläheistä perustietoa kuluttajansuojaan liittyvistä asioista. Koulutuksissa keskitytään erityisesti verkkokauppaan ja kotimyyntiin sekä takuuseen ja virhevastuuseen liittyviin asioihin. Toukokuun alusta hankkeen pääkouluttajana Suomessa on toiminut Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju.

Kuluttajansuojasääntely pyrkii suojaamaan kuluttajaa moninaisin tavoin. Yrittäjää voi odottaa ikävä yllätys, jos hän ei ole tarkkaan perillä kuluttajansuojasäännöksiin liittyvistä velvoitteistaan.

– Kuluttajansuoja-asioiden osaaminen säästää yritykseltä aikaa ja rahaa, kun mahdolliset ongelmatilanteet pystytään ratkomaan nopeasti ja ilman tarpeetonta epäselvyyttä osapuolten oikeuksien sisällöstä, toteaa Harju.

Pk-yrittäjien arki on kuitenkin kiireistä ja resursseja uusien asioiden opiskeluun ei aina löydy helposti. Tähän ongelmaan pyritään vastaamaan Consumer Law Ready -koulutuksilla, joihin on koottu tiiviissä muodossa perustietoa muutamista kuluttajansuojasääntelyyn liittyvistä kokonaisuuksista.

Kuluttajansuoja kilpailuvalttina

Globalisaatio ja digitalisoituminen tuovat omat haasteensa kuluttajansuojaan liittyvien sääntelykokonaisuuksien hallinnalle. Kun sääntelyn määrä lisääntyy, voi sen kokonaisvaltainen hallitseminen olla yrityksille haastavaa. Kuluttajien luottamus markkinoilla toimimiseen kuitenkin lisääntyy, kun yritykset huolehtivat kuluttajansuojaan liittyvistä velvoitteistaan asianmukaisesti.

– Kuluttajansuojan hyvä osaaminen kannattaa nähdä kilpailuvalttina, koska se mahdollistaa yleensä myös paremman asiakaspalvelukokemuksen, Harju vinkkaa.

Harju on toiminut koulutushankkeen parissa noin vuoden verran. Hän kiinnostui hankkeesta alun perin sen vuoksi, että siitä on hänen mielestään aidosti hyötyä kuluttajille ja yrityksille.

Harju toimi aluksi paikallisena kouluttajana ja hän on pitänyt Consumer Law Ready -koulutuksia lukuisille yrityksille. Keväällä hänelle tarjottiin mahdollisuutta toimia pääkouluttajana Suomen hankkeessa. Harju jatkaa edelleen myös yritysten kouluttamista, mutta tämän lisäksi hän pyrkii kouluttamaan lisää paikallisia kouluttajia ja koittaa lisätä yritysten tietoisuutta hankkeesta ja siihen liittyvistä koulutuksista.

– Olen kokenut käytännönläheisen kouluttamisen todella mielekkääksi. Kun kouluttajien määrä lisääntyy, lisääntyvät myös yritysten kouluttautumismahdollisuudet. Elinikäinen oppiminen ja itsensä kehittäminen on yritystoiminnankin kannalta elintärkeää, Harju summaa.

Lisätietoa verkosta

Consumer Law Ready -koulutusta tarjotaan yrityksille kaikkialla Euroopassa ja sen rahoittamiseen ovat osallistuneet myös Euroopan parlamentti ja komissio. Hanketta koordinoi Euroopan kuluttajajärjestö BEUC. Nettisivuilta https://www.consumerlawready.eu/ löytyy tietoa hankkeesta kaikilla EU:n jäsenvaltioiden kielillä. Suomenkielisestä osiosta voi esimerkiksi tarkistaa, milloin omalla paikkakunnalla on mahdollisuus koulutukseen. Paikallisten kouluttajien koulutukset järjestetään kesän ja alkusyksyn aikana, joten syksystä lähtien koulutustarjontaa tulee lisää. Koulutuksia tullaan järjestämään myös webinaarimuodossa, jolloin entistä suuremmalla joukolla on mahdollista osallistua.

Major “IFCAI Biennial Conference” International Arbitration Event in Finland23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

The “IFCAI Biennial Conference” international arbitration event will assemble leading institutions and prominent figures from the field of international arbitration on Thursday, 23 May 2019 in Helsinki, Finland. The topic of the day “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution - Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” will focus on strategic and effective conflict management from the perspective of different stakeholders. The event is hosted by the Arbitration Institute of the Finland Chamber of Commerce (FAI).

Kansainvälisen välimiesmenettelyn suurtapahtuma IFCAI Biennial Conference Suomessa23.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Kansainvälinen välimiesmenettelytapahtuma “IFCAI Biennial Conference” kokoaa torstaina 23.5.2019 kansainvälisen välimiesmenettelyn keskeiset välitysinstituutit ja alan huippunimet Helsinkiin. Päivän teema “Roles and Responsibilities of Key Stakeholders in Conflict Resolution – Finding the Right Balance to Maximise Strategic and Effective Conflict Resolution” keskittyy strategiseen ja tehokkaaseen konfliktien hallintaan eri sidosryhmien näkökulmasta. Tilaisuutta isännöi Keskuskauppakamarin välimieslautakunta (FAI).