Keskuskauppakamarin Romakkaniemi: Hallitus maksoi kuudesosan laskustaan

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää hyvänä, että hallitus teki puolentoista vuoden odottelun jälkeen ensimmäisen merkittävän konkreettisen päätöksen työllisyyden lisäämiseksi. Työttömyysputken poisto parantaa työllisyyttä rakenteellisesti vajaalla 10 000 henkilöllä pitkällä aikavälillä.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Romakkaniemi huomauttaa, että tämä on vasta kuudesosa hallituksen alkuperäisestä tavoitteesta 60 000 työpaikan lisäämisen tavoitteesta. Samalla Romakkaniemi muistuttaa, että koronakriisi on vähintään kaksinkertaistanut tarpeen nopeille työllisyystoimille.

Hallituksen nyt päättämä kokonaisuus vahvistaa julkista taloutta sen omien laskelmiensa mukaan 165 miljoonalla eurolla. Tätä tulee verrata noin 1,2 mrd euron pysyviin menolisäyksiin, jotka hallitus päätti hallitusohjelmassa. Se aiottiin maksaa näillä työllisyystoimilla.

Lähes koko vaalikaudelle varattu 1,2 miljardia pistettiin kuitenkin jo menemään heti hallituksen ensimmäisessä budjetissa.

”Työttömyysputken lakkauttaminen oli siis vasta ensimmäinen osamaksuerä hallituksen laskun maksamiseksi, eikä siten vielä vahvista nettona julkista taloutta”, Romakkaniemi muistuttaa.

Työttömyysputken poistoa pitääkin arvioida tässä kokonaisuudessa.

”Jos hallitus tekee kuusinkertaisesti nyt nähdyn verran toimia, on se vasta maksanut oman laskunsa, mutta ei vielä vahvistanut tippaakaan julkista taloutta siitä, mitä se oli ennen hallituksen aloittamista”, Romakkaniemi sanoo.

Suomen talouden haasteet ovat aivan eri mittaluokkaa. Suomen pankki arvioi juuri tällä viikolla Suomen julkisen talouden kestävyysvajeeksi, eli tulojen ja menojen väliseksi pidemmän aikavälin kuiluksi nykymenolla noin 13 miljardia euroa. Mittaluokasta kertoo, että hallituksen pitäisi tehdä noin 80-kertaisesti työttömyysputken vaikutuksen verran toimia työllisyyden ja talouskasvun edistämiseksi, jotta kestävyysvaje saataisiin kurottua umpeen.

”Hallituksen pitäisi pikaisesti perua kaikki pysyvät menolisäyksensä, kuten tehottomat oppivelvollisuusiän korotus ja kaavamainen hoitajamitotus. Sen sijaan hallituksen olisi tehtävä rohkeat rakenteelliset toimet, joilla työllisyysastetta voidaan nostaa yli 75 prosenttiin. Lisäksi koko sote-uudistus pitäisi valmistella uudelleen siten, että sen mahdollistamat 4-5 miljardin euron tuottavuushyödyt saavutettaisiin”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Keskuskauppakamari: Karua luettavaa työllisyysrintamalla - tästäkö alkaa työllisyysasteen luisu?28.1.2021 14:24:42 EETTiedote

Tänään julkaistut työllisyys- ja työttömyysluvut ovat karua luettavaa, toteaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Työvoimatutkimuksen työllisyysasteen trendi oli 71,8 prosenttia ja työttömyysasteen trendi 8,2 prosenttia vuoden 2020 joulukuussa. Työttömiä oli joulukuussa 48 000 enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan. Työ- ja elinkeinoministeriön työnvälitystilaston mukaan työttömien määrä on kasvanut 100 000 hengellä verrattuna vuoden takaiseen. Lomautuksia on edelleen reilusti eli noin 56 000 henkeä enemmän kuin vuosi sitten.

KORAJUS / Kauppakamarin talouskatsaus: Suomi tarvitsee lisää työtä ja julkisen sektorin menokuurin28.1.2021 09:15:00 EETTiedote

Suomalaisten taloudellinen hyvinvointi on ottanut onnellisuusloikan, käy ilmi kauppakamarin talouskatsauksesta. Asiat ovat paremmin kuin koskaan, mutta silti Suomi elää yli varojensa. Tilanteen korjaamiseksi työllisyysaste tulee nostaa pysyvästi ja julkisten menojen kasvu on saatava kuriin. Pelkillä veronkorotuksilla ei kestävyysvajetta pidä kuroa umpeen.

Keskuskauppakamari: Pysäytetään tauti, ei terveitä työntekijöitä26.1.2021 10:23:16 EETTiedote

Suomen ja Viron Keskuskauppakamarit lähettivät tänään yhteisen kirjeen Viron tänään työssään aloittavalle pääministerille Kaja Kallakselle sekä Suomen pääministerille Sanna Marinille. Kirjeessä vedotaan maiden hallituksiin, että ne yhteistyössä keskenään ja maiden välisten liikennöitsijöiden kanssa löytäisivät ratkaisun testaamisjärjestelyyn, jolla terveiden ihmisten liikkuminen maiden välillä voidaan turvata.

Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät: Oppisopimuskoulutus tehokkaammin käyttöön – uudistuksia koulutuksen tuki- ja korvausjärjestelmiin22.1.2021 07:00:00 EETTiedote

Keskuskauppakamari ja Suomen Yrittäjät ehdottavat uutta oppisopimustukea palkkakustannusten porrastamiseksi. Myös koulutuskorvaukset tulee uudistaa niin, että korvauksen maksaminen on velvoittavaa ja sen taso on suhteessa ohjauksen vaatimaan resurssiin. Oppisopimuskoulutusta tulee kehittää siten, että opiskelijan töihin ottaminen on yritysten näkökulmasta kannattavampaa.