Keskuskauppakamarin Romakkaniemi: Saksan uusi hallitus astuu virkaansa, mutta mikä muuttuu?

Saksassa aloittaa tänään uusi liikennevalohallitus, eli sosialidemokraattien, liberaalien ja vihreiden muodostama koalitio. Suomen ja talouden kannalta mielenkiintoinen kysymys on, mikä muuttuu Saksan politiikassa ja EU-linjauksissa. Lyhyt vastaus tähän on: yllättävän vähän, arvioi Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Veroastetta ei nosteta, velkajarru pysyy

Tuleva liittokansleri Olaf Scholz oli jo Merkelin hallituksen varaliittokansleri ja valtiovarainministeri. Scholz on maltillinen keskilinjan sosiaalidemokraatti, joka kampanjoi jatkuvuudella Merkelin keskitien sovittelevaan politiikkaan niin Saksassa kuin Euroopassakin.

Romakkaniemi arvioi, että eri suuntiin vetävät liberaalit ja vihreät tasapainottavat toisiaan hallituskoalitiossa. Scholzille jää liittokanslerina sillanrakentajan rooli. Lindner paalutti liberaalien kynnyskysymykset taloudessa hallitusohjelmaan.

”Uusi hallitus ei nosta veroastetta tai muuta velkajarrua, mutta koronapoikkeusta velkasääntöön jatketaan vielä ensi vuonna”, Romakkaniemi sanoo.

Myös verotuksen rakennetta voidaan edelleen kehittää työtä suosivaan ja haittoja verottavaan suuntaan, kuten aiemmassakin hallituksessa on tehty.

”Vihreän siirtymän suuret rahoitustarpeet aiotaan hoitaa budjetin ulkopuolisilla rahastoilla, kuten erityisyhtiöillä ja kannustamalla yksityinen sektori investoimaan”, Romakkaniemi sanoo.

EU: talous ja ilmasto

Kaikki koalitiossa ovat Eurooppa-myönteisiä puolueita, joten kansleripuolue saa vahvan tuen EU-kysymyksissä. Liberaalien EU:n kehitykseen liittyvät talouslinjaukset hillitsevät kuitenkin Ranskan ja Italian suuria toiveita yhteisvelan ja taloussääntöjen höllentämisen suhteen.

”Tämä tosin koskee lähinnä perussopimusten muuttamista. On hyvä muistaa, että Merkel ja edellinen hallitus hyväksyi myös elpymisrahaston. Siksi velanotto budjettiluonteisiin menoihin jatkunee muodossa tai toisessa. Myös taloussääntöjä toimeenpanevat lait uudistetaan nykyistä joustavammaksi”, Romakkaniemi sanoo.

Vihreiden Annalena Baerbockista tulee uuden hallituksen ulkoministeri, joten hänestä tulee jonkinlainen uuden ajan Joschka Fischer, arvioi Romakkaniemi. Vihreät saivat läpi paljon kunnianhimoisia ilmasto- ja energiapoliittisia tavoitteitaan.

Saksan hallitus asetti tavoitteeksi, että vuoteen 2030 mennessä 80 prosenttia sähköntuotannosta olisi uusiutuvista energianlähteistä ja 50 prosenttia lämmityksestä olisi hiilineutraalia. Tavoitteena on myös luopua hiilestä kokonaan tämän vuosikymmenen aikana. Romakkaniemi korostaa, että ydinenergian samanaikaiseen alasajoon yhdistettynä tavoite on haastava toteuttaa.

”Aihe saattaa tulevana talvena olla Saksassa kovin epäsuosittu. Sähkön hinta on nimittäin moninkertaistunut vuodentakaisesta. Erityisen mielenkiintoinen kysymys on Nord Stream II kaasuputken käyttöluvan myöntäminen. Vihreät ovat vastustaneet sitä”, Romakkaniemi sanoo.

Saksa jatkaa kunnianhimoista linjaa EU:n ilmastopolitiikassa. Koska Saksa haluaa vaikeuttaa ydinenergian hyödyntämistä, tulee se todennäköisesti ajamaan korkeita tavoitteita erityisesti uusiutuvassa energiassa ja energiatehokkuudessa.

Suomi jatkossakin tärkeä kumppani

Saksan uusi hallitus ei muuta EU:n kehityssuuntaa ja tilannetta Suomen kannalta kovinkaan paljon asetelmasta, joka on ollut olemassa brexitin jälkeen. Romakkaniemi korostaa, että Saksa on jatkossakin Suomelle tärkeä kumppani EU-politiikassa ja erityisesti talouskysymyksissä.

”Pitää kuitenkin muistaa, että lopulta näissä kysymyksissä Suomi on sopeutuja. Saksa sopii suurista linjoista Ranskan ja Italian kanssa. Ilmasto- ja energiakysymyksissä sekä suhteessa EU:n puolustukseen Suomen linja on kuitenkin lähempänä Ranskaa”, Romakkaniemi päättää.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa.

Kauppakamarikysely: 75 prosenttia yrityksistä kannattaa rokotepassin käyttöönottoa – yritysten näkymät huonontuneet hieman syksystä28.1.2022 00:01:00 EET | Tiedote

EMBARGO PE 28.1. KLO 00.01 Kauppakamarikyselyyn vastanneet yritykset kannattavat vahvasti laajennetun rokotepassin käyttöönottoa mahdollistamaan yhteiskunnan avaamisen. Yrityksistä 75 prosenttia oli sitä mieltä, että rokotepassi on tarpeellinen keino normaaliin pääsemiseksi. Kymmenen prosenttia ei katsonut sitä tarpeelliseksi ja 14 prosentille asialla ei ole merkitystä.

Kauppakamarikysely: Yritykset eivät usko oleskelulupien käsittelyn nopeutumiseen – tarvitaan rohkea ulkomaalaislain uudistus26.1.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyyn vastanneet yritykset eivät usko, että hallituksen toimet oleskelulupaprosessin nopeuttamiseksi toetutuvat. Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä epäilee tätä tavoitetta ja vain 12,5 prosenttia yrityksistä uskoo oleskelulupaprosessien nopeutuvan. Hallitus on asettanut tavoitteeksi, että työhön ja opiskeluun perustuvat oleskeluluvat saataisiin käsiteltyä yhden kuukauden määräajassa. Keskuskauppakamari vaatii, että juuri lausuntokierrokselle tullutta hallituksen esitystä ulkomaalaislain muuttamisesta korjataan lausuntokierroksen jälkeen vielä rohkeampaan suuntaan.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Marraskuu jäänee korona-ajan inflaatiohuipuksi Suomessa – palkkakehitys ylläpitävä tekijä14.1.2022 09:18:26 EET | Tiedote

Tuoreiden inflaatiolukujen perusteella vaikuttaa siltä, että marraskuun inflaatioluvut jäivät korona-ajan ennätyslukemiksi. Tilastokeskuksen mukaan Suomen inflaatio oli joulukuussa 3,5 prosenttia. Marraskuun lukema oli 3,7 prosenttia, joten kuluttajahintojen nousutahti jopa hidastui hieman vuoden viimeisenä kuukautena. Inflaatio lähtee todennäköisesti tänä vuonna hiipumaan, kun öljyn hinnan nousun vaikutus asteittain pienenee vuoden mittaan, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kauppakamarikysely: Ulkomaalaisia osaajia tarvitaan myös duunaritöihin – kokemukset ulkomaalaisista osaajista enimmäkseen positiivisia12.1.2022 08:30:00 EET | Tiedote

Kauppakamareiden kyselyn mukaan ulkomailta rekrytoivat yritykset tarvitsevat osaajia erityisesti ns. duunaritöihin. Noin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka aikovat jatkossa rekrytoida ulkomailta kertoivat hakevansa ulkomaalaisia osaajia nimenomaan työntekijätehtäviin. Keskuskauppakamari on huolissaan siitä, että maahanmuuton vauhdittamiseen tähtäävät toimet keskittyvät liikaa vain asiantuntijoihin ja erityisasiantuntijoihin.