Keskuskauppakamarin Romakkaniemi: Sosiaali- ja terveyspalvelut on uudistettava

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi penää pragmaattisuutta sote-uudistukseen. Paras lopputulema hänen mukaansa olisi suurten, vahvojen kuntien ja 5-6 sotealueen yhdistelmä.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Romakkaniemi muistuttaa, että Euroopan komissio on jo pitkään kannustanut uudistamaan sosiaali- ja terveyspalveluiden tuotannon.

”Työtä ei voi lopettaa kesken. Sote-uudistus on välttämätön, ja sitä myötä tuottavuushyödyt pienentämään kustannuksia tulevaisuudessa ovat parhaimmillaan jopa 2 % bruttokansantuotteestamme, eli yli 4 miljardia euroa”, hän muistuttaa.

Romakkaniemen mukaan paras lopputulos soten suhteen olisi suurten, vahvojen kuntien ja 5-6 sotealueen yhdistelmä, jolla on tarpeeksi leveät hartiat hankkia osto-osaaminen ja siirtyä tilaaja-tuottaja -malliin kaikkialla, missä se parantaa tuottavuutta ja käyttää asiakasseteleitä valinnanvapauden toteuttamiseen.

”Sotea on rakennettu neljä hallituskautta: ensin asteittain kunta- ja palvelurakenneuudistuksen, kuntauudistuksen, sitten jättiuudistuksina parlamentaarisesti 2014 kaikkien puolueiden kesken ja tällä kaudella hallitusvetoisesti. Kaikki yritykset ovat jääneet puolitiehen tai kaatuneet. Tekemättä ei voi jättää. Terveyskeskuksien laatu on saatava työterveyden tasolle, hoitoketjujen toimittava ja tuottavuutta parannettava. Pahinta on se, jos julkista tuotantoa betonoidaan ideologisesti. Pragmaattisella otteella saadaan paras laatu ja hinta kansalaisille”, hän sanoo.

Romakkaniemen mukaan hallituksen eteenpäin puskeman mallin suurin ongelma oli, että siinä yritettiin toteuttaa myös uutta hallintoporrasta, maakuntia, yhtä aikaa.

”Ei olisi ehkä kannattanut yrittää kaikkea kerralla. Koko maakuntahallinnon perustaminen kuntien ja valtion lisäksi kolmanneksi hallintoportaaksi on muutenkin kyseenalaista. Muualla maailmassa hallinnossa mennään pikemminkin toiseen suuntaan. Digitalisaatio, palvelumuotoilu ja monet muut megatrendit mahdollistavat pikemminkin hallinnon ja byrokratian keventämisen, eikä sen lisäämistä", arvioi Romakkaniemi.

”Ehkä nyt olisi aika keskittyä tuottavuutta ja hoidon laatua parantavan sote-uudistuksen toteuttamiseen. Se olisi parasta suomalaisille sekä veronmaksajina että palveluiden asiakkaina”, Romakkaniemi lopettaa.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Teknologiamurros, kasvutavoitteet ja kansainvälistyminen haastavat PK-yritysten hallitustyötä20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

PK-yritykset panostavat hallitustyöhön ja ovat löytäneet myös ulkopuolisia hallituksen jäseniä. Toisaalta tulevaisuus haastaa hallituksen osaamisen esimerkiksi kasvutavoitteiden, kansainvälistymisen ja teknologisen murroksen muodossa, mikä huolettaa erityisesti toimitusjohtajia. Moni kaipaa hallituksiin lisää vaihtuvuutta, sillä lukuisista hallituksista löytyy myös vapaamatkustaja.

PK-yritysten hallituksissa 25 prosenttia naisia, suuremmissa 32 prosenttia8.3.2019 06:00:00 EETTiedote

Neljännes PK-yritysten hallituksen jäsenistä on naisia. Julkinen huomio on kohdistunut vain pörssiyhtiöihin, mutta PK-yritykset näyttävät löytävän naisia lähes yhtä hyvin hallitukseensa kuin pörssiyhtiöt. Suuremmat, vähintään 250 työntekijän PK-yritykset ovat jo varsin tasapuolisessa tilanteessa, kun niiden hallituksista 32 prosenttia on naisia. Luvut eivät juurikaan eroa pörssiyhtiöiden luvuista. Tiedot perustuvat kauppakamareiden PK-hallitusbarometriin, johon vastasi helmikuussa 1100 yritystä eri puolilta Suomea.