Keskuskauppakamarin Romakkaniemi: USA:n kauppapolitiikan suunnanmuutos epätodennäköinen: ”Trumpin protektionistinen linja jatkuu”

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi analysoi Yhdysvaltain välivaalien vaikutusta presidentti Donald Trumpin kauppapolitiikkaan. Yhdysvaltain kauppapolitiikan tulevalla suunnalla on merkitystä myös Suomelle.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Yhdysvaltain välivaaleissa demokraatit saivat enemmistön edustajanhuoneeseen, ja jatkossa presidentti Trump joutuu monissa päätöksissään tekemän yhteistyötä demokraattien kanssa. Tämä luo Trumpille pidäkkeitä ajaa agendaansa läpi.

”Suomen kannalta olennaisinta on USA:n kauppapolitiikan tulevaisuus: nojataanko monenkeskiseen systeemiin, sääntöperäiseen järjestelmään mm. WTO:n puitteissa, vai jatkuvatko Trumpin yksipuoliset toimet. Tällä kaikella on suuri merkitys viennistä hyvinvointinsa saavalle Suomelle”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemen mukaan USA:n kauppapolitiikassa on turha odottaa suunnanmuutosta demokraattien menestyksen myötä. Trumpin sisäänpäin kääntynyt ja protektionistinen linja tulee todennäköisesti jatkumaan.

”Vaikka demokraatit voittivatkin, heidän valitut edustajansa ja poliittinen linjansa siirtyy huomattavasti vasemmalle, jossa on myös perinteisesti ollut suurta skeptisyyttä vapaakauppaa ja kauppasopimuksia kohtaan. Näyttäisikin ikävä kyllä siltä, että tässä Suomen kannalta merkityksellisessä asiassa puoleueen vallassa olevat ääripäät löytävät toisensa. Kyse ei siis ole Trumpista, Trumpin toimintamahdollisuuksista tai kauden pituudesta, vaan odotettavissa on pidempiaikainen ilmiö. USA sulkeutuu kuoreensa, eikä ole enää johtava valtio maailmankaupan avaamisessa lähitulevaisuudessa”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi painottaa asian vaativankin nyt EU:lta päättäväistä asennetta, sääntöperusteisen, avoimen maailmankaupan puolustajana globaalilla tasolla.

”Euroopan unioni on maailman suurin kauppablokki ja taloudellinen supervalta. Sen on käytettävä tuo asema maksimaalisesti puolustaakseen ja kehittääkseen sääntöperusteista kauppajärjestelmää sekä kehittämällä WTO:ta että solmimalla moderneja kauppasopimuksia muiden maiden ja kauppablokkien kanssa. Tässä on suuri haaste seuraavalle komissiolle ja sen Helsingissä tänään kärkiehdokkaaksi valitulle, mahdolliselle puheenjohtajalle Manfred Weberille”, hän sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Pauliina Pulkkinen Keskuskauppakamarin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajaksi, Eero Yrjö-Koskinen vastuullisuusasiantuntijaksi22.1.2019 12:00Tiedote

Yhteiskuntatieteiden maisteri Pauliina Pulkkinen siirtyy viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan tehtävään sekä Keskuskauppakamarin johtoryhmän jäseneksi Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta. Tätä ennen hän on työskennellyt 2012-2017 Kokoomuksen viestintäpäällikkönä sekä 14 vuotta toimittajana Helsingin Sanomissa, muun muassa kotimaantoimituksen uutispäällikkönä, Brysselin-kirjeenvaihtajana sekä taloustoimittajana. Pulkkisen vastuulla on viestintä, kauppakamariyhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö. Pulkkinen aloittaa tehtävässään 11.2. Valtiotieteiden maisteri Eero Yrjö-Koskinen on työskennellyt Green Budget Europen toiminnanjohtajana vuodesta 2017 sekä Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteerinä vuodesta 2015 alkaen. Aiemmin hän on työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana ja EU-parlamentin virkamiehenä. Hän toimii myös Riihimäen kaupunginvaltuustossa vihreiden valtuutettuna. Yrjö-Koskisen vastuulla on Keskuskauppakamarin uuden vastuullisu

Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen19.1.2019 07:00Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.