Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Risto E. J. Penttilä Nordic West Officen toimitusjohtajaksi

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu nykyisen toimitusjohtajan Risto E. J. Penttilän siirtyessä Nordic West Officen toimitusjohtajaksi ja osakkaaksi. Penttilä on toiminut Keskuskauppakamarin toimitusjohtajana vuodesta 2010 ja jatkaa nykyisessä tehtävässään siirtymäkauden ajan.

Risto E. J. Penttilä / Kuva: Pasi Murto

”Kauppakamarit ovat hyvässä iskussa ja jäsenmäärä on suurempi kuin koskaan. Tästä haluan esittää suuren kiitoksen Risto E. J. Penttilälle. Kauppakamarien työlle on nyt tilausta, sillä markkinatalous ja vapaakauppa tarvitsevat käytännönläheisiä puolustajia ja yritysten ääni ansaitsee tulla kuulluksi yhteiskunnallisessa keskustelussa”, sanoo Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Jussi Pesonen.

"Olemme Keskuskauppakamarissa iloisia siitä, että yhteistyö Riston kanssa jatkuu kauppakamarin ja Nordic West Officen yhteisen skenaariohankkeen puitteissa", Pesonen toteaa.

”Minulla on ollut seitsemän hienoa vuotta kauppakamarissa. On ollut ilo tehdä töitä erikokoisten ja erilaisten yritysten kanssa maamme kaikissa osissa. Kyllä yritykset Suomen nostavat, jos vain annamme niille tasavertaiset mahdollisuudet kilpailijamaittemme kanssa”, Penttilä sanoo.

Suomessa toimii Keskuskauppakamarin lisäksi 19 alueellista kauppakamaria, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on runsaat 20 000. Keskuskauppakamari edistää elinkeinoelämän tarpeita kansallisella tasolla ja koordinoi kauppakamariryhmän ja kansainvälisen kauppakamarin Suomen osaston toimintaa.

Lisätietoja:

Risto E. J. Penttilä
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja
050 366 2395, risto.penttila@chamber.fi

Jussi Pesonen
Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja
Assistentti Sanna Saarinen, 020 415 0005, sanna.saarinen@upm.com

Patrik Lindfors
Keskuskauppakamarin viestintäjohtaja
050 512 4005, patrik.lindfors@chamber.fi

Risto E. J. Penttilä / Kuva: Pasi Murto
Risto E. J. Penttilä / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva
Risto E. J. Penttilä / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta on luovuttava10.11.2017 06:00Tiedote

Hallituksen tulee päättää EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien, Suomesta työlupaa hakevien saatavuusharkinnasta luopumisesta osana valmisteilla olevaa maahanmuuttopoliittista ohjelmaa, vaativat kauppakamarit. Työministeri Jari Lindström totesi keskiviikkona, että hallitus ei aio ryhtyä toimiin asiassa. Kauppakamarien mukaan saatavuusharkinnan poistamisessa tulee kuitenkin edetä, sillä se parantaisi työllisyyttä, edistäisi talouskasvua sekä auttaisi yrityksiä rekrytoimaan helpommin ammattiosaajia, joista on tällä hetkellä pulaa.

Lautakunnan suositus säilyvyysaikasopimusehdosta päivittäistavarakaupan sopimuksissa10.11.2017 06:00Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on 10.11.2017 antanut suosituksen. Suosituksen mukaan elintarvikeketjun toimijoiden tulisi sopia nykyistä tasapuolisemmasta riskinjaosta koskien säilyvyysaikojen jakautumista elintarvikeketjun sopijaosapuolten välillä. Nyt laajalti käytössä oleva 80 prosentin säilyvyysaikaehto on jäykkä ja tehoton. Ehto edellyttää, että jos tuotteen säilyvyysaika on esimerkiksi 730 päivää, tuotteen parasta ennen -päiväyksen mukaista myyntiaikaa on oltava jäljellä 584 päivää sen saapuessa keskusvarastolle. Lautakunnan näkemyksen mukaan tasapuolisempi riskinjako tehostaa elintarvikeketjun toimintaa ja vähentää tarvetta neuvotella sopimusehdosta erikseen. Lisäksi se johtaa neuvotteluvoimaltaan eri suuruisten toimijoiden tasapuolisempaan kohteluun ja vähentää pienten toimijoiden riskiä liikesuhteen loppumisesta. Suositus on luettavissa kokonaisuudessaan elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan verkkosivuilla: https://kauppakamari.fi/lautakunnat/elintarvikeketjun-kauppa

Idänkauppa kaukana huippuvuosista Venäjän kasvusta huolimatta9.11.2017 10:00Tiedote

Vuoden 2017 aikana Suomen vienti Venäjälle on kasvanut 20 prosenttia ja tuonti peräti 50 prosenttia vuoden takaisesta. Yli puolet yrityksistä uskoo vientinsä ja Venäjän talouden yleisesti kehittyvän myönteisesti seuraavien kuuden kuukauden aikana. Suurimmaksi haasteeksi yritykset nostavat Venäjään liittyvät poliittiset riskit ja sanktiot. Vain 20 prosenttia aikoo jatkaa investointejaan Venäjälle. Tiedot ilmenevät elinkeinoelämän järjestöjen yhdessä 10.11.2017 julkaisemasta Venäjän kaupan barometrista.