Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu – Risto E. J. Penttilä Nordic West Officen toimitusjohtajaksi

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja vaihtuu nykyisen toimitusjohtajan Risto E. J. Penttilän siirtyessä Nordic West Officen toimitusjohtajaksi ja osakkaaksi. Penttilä on toiminut Keskuskauppakamarin toimitusjohtajana vuodesta 2010 ja jatkaa nykyisessä tehtävässään siirtymäkauden ajan.

Risto E. J. Penttilä / Kuva: Pasi Murto

”Kauppakamarit ovat hyvässä iskussa ja jäsenmäärä on suurempi kuin koskaan. Tästä haluan esittää suuren kiitoksen Risto E. J. Penttilälle. Kauppakamarien työlle on nyt tilausta, sillä markkinatalous ja vapaakauppa tarvitsevat käytännönläheisiä puolustajia ja yritysten ääni ansaitsee tulla kuulluksi yhteiskunnallisessa keskustelussa”, sanoo Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Jussi Pesonen.

"Olemme Keskuskauppakamarissa iloisia siitä, että yhteistyö Riston kanssa jatkuu kauppakamarin ja Nordic West Officen yhteisen skenaariohankkeen puitteissa", Pesonen toteaa.

”Minulla on ollut seitsemän hienoa vuotta kauppakamarissa. On ollut ilo tehdä töitä erikokoisten ja erilaisten yritysten kanssa maamme kaikissa osissa. Kyllä yritykset Suomen nostavat, jos vain annamme niille tasavertaiset mahdollisuudet kilpailijamaittemme kanssa”, Penttilä sanoo.

Suomessa toimii Keskuskauppakamarin lisäksi 19 alueellista kauppakamaria, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on runsaat 20 000. Keskuskauppakamari edistää elinkeinoelämän tarpeita kansallisella tasolla ja koordinoi kauppakamariryhmän ja kansainvälisen kauppakamarin Suomen osaston toimintaa.

Lisätietoja:

Risto E. J. Penttilä
Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja
050 366 2395, risto.penttila@chamber.fi

Jussi Pesonen
Keskuskauppakamarin hallituksen puheenjohtaja
Assistentti Sanna Saarinen, 020 415 0005, sanna.saarinen@upm.com

Patrik Lindfors
Keskuskauppakamarin viestintäjohtaja
050 512 4005, patrik.lindfors@chamber.fi

Risto E. J. Penttilä / Kuva: Pasi Murto
Risto E. J. Penttilä / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva
Risto E. J. Penttilä / Kuva: Roni Rekomaa, Lehtikuva

Helsinki Brand Summit: Tulevaisuuden kuluttaja vaatii brändeiltä yllätyksellisyyttä ja uusia ratkaisuja7.2.2018 09:11Tiedote

Tulevaisuus tuo mukanaan yhä vaativampia kuluttajia, mikä korostaa brändien merkitystä, uskoo Keskuskauppakamarin järjestämässä Helsinki Brand Summit -tilaisuudessa lähes sadalle yritysjohtajalle ja asiantuntijalle puhunut hallitusammattilainen Marina Vahtola. Hän kannustaa suomalaisyrityksiä nostamaan brändistrategian keskeiseksi osaksi liiketoiminnan kehittämistä.

Lautakunnan suositus kirjallisista sopimuksista ja sopimusten yksipuolisesta muuttamisesta7.2.2018 06:00Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on antanut suosituksen 23.1.2018. Lautakunta suositti, että elintarvikeketjun sopimussuhteissa lähtökohtana on oltava kirjallinen sopimus. Etenkin silloin, kun liikesuhde on ajallisesti pitkä, sopijaosapuolten välillä tulee aina laatia kirjallinen sopimus. Tällaisissa tapauksissa kirjallinen sopimus on tehtävä, vaikkei toinen osapuoli osaisi sellaista vaatiakaan. Lisäksi lautakunta korosti, että sopimus on koko arvoketjun perusta ja sisältää kaupallisen riskin jakamisen. Näiden syiden vuoksi lautakunta suositti, että alan toimijat kiinnittävät huomiota siihen, ettei sopimuksia muuteta yksipuolisesti.

Suomi tarvitsee toimia työllisyyden parantamiseksi vastakkainasettelun sijasta31.1.2018 15:38Tiedote

Uutiset parantuneesta taloustilanteesta ja aktiivimallin aiheuttama kuohunta ovat peittäneet alleen Suomen karun tilanteen. Väestön ikääntyminen aiheuttaa suuria paineita jo ennestään velkaantuneelle julkiselle taloudelle. “Riitelyn ja lakkoilun sijaan on löydettävä rakentava tapa yhdessä pohtia muutoksia, joilla vahvistamme työllisyyttä ja turvaamme yhteisen tulevaisuuden”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kehottaa.

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.