Keskuskauppakamarin välimieskoulu saa jatkoa - tänä vuonna 35 uutta diplomia

Keskuskauppakamarin Finnish Arbitration Academy (FAI) -välimieskoululla Keskuskauppakamari varmistaa, että elinkeinoelämällä on tulevaisuudessakin saatavilla runsaasti osaavia välimiehiä ja asiamiehiä. Koulutuksen on suorittanut tähän mennessä jo yli 183 suomalaista juristia.

Välimieslautakunnan (FAI) pääsihteeri Santtu Turunen. Kuva: Kimmo Penttinen.

Keskuskauppakamarin ja välimieslautakunnan järjestämä välimieskoulu järjestettiin tänä vuonna kuudetta kertaa. Välimieslautakunnassa ja sitä myötä myös välimieskoulussa on kiinnitetty viime vuosina erityistä huomiota välitystuomioiden ja välimiesmenettelyn laatuun.

“Haluamme tarjota mahdollisimman hyödyllisen ja käytännönläheisen koulutuskokonaisuuden, joka auttaa välimiehiä ja asiamiehiä myös sellaisten kysymysten ratkaisemisessa, joissa kokemus ja tilannetaju usein korostuvat. Välimieskoulu jatkuu ja päätämme seuraavan vuosikurssin ajankohdasta käytyämme läpi saamamme palautteet. Seitsemäs vuosikurssi järjestetään vuoden 2021 aikana”, sanoo välimieslautakunnan pääsihteeri Santtu Turunen.

Koulutuksen painopisteenä oli erityisesti Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöihin liittyvän tietotaidon lisääminen. Koulutuksen aikana perehdyttiin lisäksi muun muassa välimiesmenettelyn keskeisiin periaatteisiin sekä välityssopimusten ja välitystuomioiden laadintaan.

Keskuskauppakamarin välimiesmenettelysääntöjä ja nopeutettua välimiesmenettelyä koskevia sääntöjä uudistettiin 1.1.2020 voimaantulleilla muutoksilla. Uudistukset olivat yksittäisiä parannuksia toimiviksi osoittautuneisiin sääntöihin ja niiden tavoitteena oli entisestään nopeuttaa ja tehostaa välimiesmenettelyä.

Turusen mukaan välimieskoulussa otettiin huomioon myös sääntöuudistuksen vaikutukset.

Päätöstilaisuus oli yksi välimieskoulun kuudesta koulutuskerrasta, joissa alustusten ja keskusteluiden avulla kehitettiin osallistujien käytännön välimies- ja asiamiestaitoja sekä kotimaisissa että kansainvälisissä välimiesmenettelyissä. Sijaa annettiin myös verkostoitumiselle, joka pystyttiin järjestämään turvallisesti koronatilanne huomioon ottaen.

Lue lisää: https://arbitration.fi/

Välimieslautakunnan (FAI) pääsihteeri Santtu Turunen. Kuva: Kimmo Penttinen.

Kauppakamarikysely: Yritysten tyytyväisyys hallituksen koronatoimia kohtaan kasvanut alkusyksystä – silti yli puolet yrityksistä antaa huonon arvosanan hallitukselle talouskriisin hoidosta3.12.2020 00:01:00 EETTiedote

Kauppakamarien jäsenyritysten näkemys sekä hallituksen koronaepidemian että epidemian aiheuttaman talouskriisin hoidon onnistumisesta on parantunut alkusyksystä. Yhä edelleen suurin osa yrityksistä (52 prosenttia) kuitenkin katsoo, että hallituksen toimet koronaepidemian aiheuttaman talouskriisin hoidossa ovat joko erittäin tai melko huonot. Tyytyväisiä hallituksen toimiin talouskriisin suhteen on kolmannes (33 prosenttia) kyselyyn vastanneista yrityksistä, kun tyytyväisiä niihin oli lokakuussa vain 22 prosenttia.

Kutsu medialle: Puheenjohtajatentti ja Keskuskauppakamarin kuntavaaliteesien julkistustilaisuus 11.12. klo 14-15.152.12.2020 09:44:11 EETTiedote

Keskuskauppakamari järjestää puolueiden puheenjohtajien kuntavaalitentin ja kuntavaaliteesien julkistustilaisuuden perjantaina 11.12.2020 klo 14-15.15. Kuntavaalitentissä mukana puolueiden puheenjohtajat Annika Saarikko (kesk), Petteri Orpo (kok), Jussi Halla-aho (ps) sekä varapuheenjohtaja Ville Skinnari (sdp). Juontajana toimii MTV Uutisten yhteiskuntatoimituksen päällikkö Eeva Lehtimäki. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita seuraamaan suoraa lähetystä.