Keskuskauppakamarin Vuori: Kauppasota leimahtaisi autotulleista

USA:n mahdollisesti asettamat 25 prosentin autotullit olisivat merkittävä uhka myös Suomen autoteollisuudelle. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuoren mukaan presidentti Donald Trumpin puheet autotulleista voivat olla osa populistista vaalityötä välivaalien lähestyessä.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on jälleen tällä viikolla uhannut asettaa Euroopasta tuotaville autoille ja niiden osille 25 prosentin tullit. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuoren mukaan Trumpin puheet ovat kova painostuskeino EU:lle, jonka kanssa USA parhaillaan käy neuvotteluja keskinäisten kauppakiistojen, kuten terästullien ratkaisemiseksi.

“Heinäkuussa presidentti Trump sopi komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin  kanssa, että USA ja EU pyrkivät sopimaan kiistansa korkean tason neuvotteluissa. Optimistisimmat arviot puhuivat jopa TTIP-kauppaneuvotteluiden jatkamisesta. Trumpin tuoreet puheenvuorot autotulleista leimaavat väistämättä EU:n ja USA:n kauppasuhdetta ja kylvävät kasvavaa epävarmuutta molempien talouksiin”, Vuori taustoittaa.

Mahdolliset 25 prosentin autotullit olisivat Vuoren mukaan uhka myös Suomen autoteollisuudelle Uudenkaupungin autotehdas ja sen kotimaiset alihankkijat mukaan lukien. Tullitilastojen mukaan Suomi on EU-maista Yhdysvaltoihin autoja vievistä maista suurimpien joukossa.

“Uudenkaupungin autotuotannosta lähes puolet arvioidaan päätyvän USA:n markkinoille, jolloin Trumpin autotullipuheet ovat kasvava huolenaihe Uudenkaupungin autotehtaan lähes 4 000 työntekijälle. Kauppasodan leimahtaminen ja sen vaikutukset autoteollisuuteen uhkaisivat siis suomalaisiakin työpaikkoja”, Vuori toteaa.

Suurin eurooppalainen autojen viejä on Saksa, josta vietiin viime vuonna Yhdysvaltain markkinoille 640 000 autoa. Vaikka BMW ja Daimler ovat siirtäneet äskettäin autojen kokoonpanoa myös Yhdysvaltoihin, iskisivät 25 prosentin tullikorotukset tähänkin autonvalmistukseen, sillä moottoreita ja muita auton osia tuodaan edelleen Euroopasta.

Vuoren mukaan presidentti Trumpin tuoreet puheet autotulleista voivat olla osa populistista vaalityötä syksyn välivaalien lähestyessä.

“Samalla ne kuitenkin kylvävät kasvavaa epäluuloa Trumpin kauppatoimia kohtaan niin Euroopassa kuin maailmantaloudessakin. Jos Trump asettaisi autotullit voimassa olevien tereästullien päälle, roimahtaisi kauppasota EU:n kanssa kunnolla liekkeihin. Autoteollisuus on EU:n talouden johtotähtiä ja erityisen tärkeä Saksalle, Ranskalle, Italialle, Espanjalle ja Ruotsille, mutta myös useille muille alihankintamaille Suomi mukaan lukien”, hän sanoo.

Vuori korostaa, että autotullit ja terästullit yhdessä olisivat sellainen isku Euroopan unionia kohtaan, että toiveet uudesta transatlanttisesta kumppanuussopimuksesta kuten TTIP-sopimuksesta voitaisiin haudata vuosiksi.

“Eurooppa menettäisi lopullisesti luottamuksensa presidentti Trumpin hallinnon haluun ja kykyyn kehittää tätä suhdetta”, Vuori sanoo.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Näillä vinkeillä kierrät jätevesiremontin sudenkuopat ja varmistat, että mökkisi arvo säilyy20.4.2019 00:01:00 EESTTiedote

Tänä keväänä mökkikentällä nousee yksi puheenaihe ylitse muiden: syksyllä voimaan astuva jätevesilaki. Laki edellyttää, että ranta- ja pohjavesialueilla olevien mökkien jätevedenkäsittely on laitettava kuntoon ennen lokakuun loppua. Siirtymäajan pidennykset sekä vaatimustason muutokset ovat saaneet mökinomistajat kuitenkin odottavalle kannalle. Keskuskauppakamarin hyväksymän HTT-tavarantarkastajan Antti Heinosen mukaan asetuksen lieventäminen ei ole kuitenkaan enää todennäköistä.