Keskuskauppakamarin Vuori: Kauppasota leimahtaisi autotulleista

USA:n mahdollisesti asettamat 25 prosentin autotullit olisivat merkittävä uhka myös Suomen autoteollisuudelle. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuoren mukaan presidentti Donald Trumpin puheet autotulleista voivat olla osa populistista vaalityötä välivaalien lähestyessä.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on jälleen tällä viikolla uhannut asettaa Euroopasta tuotaville autoille ja niiden osille 25 prosentin tullit. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuoren mukaan Trumpin puheet ovat kova painostuskeino EU:lle, jonka kanssa USA parhaillaan käy neuvotteluja keskinäisten kauppakiistojen, kuten terästullien ratkaisemiseksi.

“Heinäkuussa presidentti Trump sopi komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin  kanssa, että USA ja EU pyrkivät sopimaan kiistansa korkean tason neuvotteluissa. Optimistisimmat arviot puhuivat jopa TTIP-kauppaneuvotteluiden jatkamisesta. Trumpin tuoreet puheenvuorot autotulleista leimaavat väistämättä EU:n ja USA:n kauppasuhdetta ja kylvävät kasvavaa epävarmuutta molempien talouksiin”, Vuori taustoittaa.

Mahdolliset 25 prosentin autotullit olisivat Vuoren mukaan uhka myös Suomen autoteollisuudelle Uudenkaupungin autotehdas ja sen kotimaiset alihankkijat mukaan lukien. Tullitilastojen mukaan Suomi on EU-maista Yhdysvaltoihin autoja vievistä maista suurimpien joukossa.

“Uudenkaupungin autotuotannosta lähes puolet arvioidaan päätyvän USA:n markkinoille, jolloin Trumpin autotullipuheet ovat kasvava huolenaihe Uudenkaupungin autotehtaan lähes 4 000 työntekijälle. Kauppasodan leimahtaminen ja sen vaikutukset autoteollisuuteen uhkaisivat siis suomalaisiakin työpaikkoja”, Vuori toteaa.

Suurin eurooppalainen autojen viejä on Saksa, josta vietiin viime vuonna Yhdysvaltain markkinoille 640 000 autoa. Vaikka BMW ja Daimler ovat siirtäneet äskettäin autojen kokoonpanoa myös Yhdysvaltoihin, iskisivät 25 prosentin tullikorotukset tähänkin autonvalmistukseen, sillä moottoreita ja muita auton osia tuodaan edelleen Euroopasta.

Vuoren mukaan presidentti Trumpin tuoreet puheet autotulleista voivat olla osa populistista vaalityötä syksyn välivaalien lähestyessä.

“Samalla ne kuitenkin kylvävät kasvavaa epäluuloa Trumpin kauppatoimia kohtaan niin Euroopassa kuin maailmantaloudessakin. Jos Trump asettaisi autotullit voimassa olevien tereästullien päälle, roimahtaisi kauppasota EU:n kanssa kunnolla liekkeihin. Autoteollisuus on EU:n talouden johtotähtiä ja erityisen tärkeä Saksalle, Ranskalle, Italialle, Espanjalle ja Ruotsille, mutta myös useille muille alihankintamaille Suomi mukaan lukien”, hän sanoo.

Vuori korostaa, että autotullit ja terästullit yhdessä olisivat sellainen isku Euroopan unionia kohtaan, että toiveet uudesta transatlanttisesta kumppanuussopimuksesta kuten TTIP-sopimuksesta voitaisiin haudata vuosiksi.

“Eurooppa menettäisi lopullisesti luottamuksensa presidentti Trumpin hallinnon haluun ja kykyyn kehittää tätä suhdetta”, Vuori sanoo.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Suomen on aktiivisesti houkuteltava ulkomaalaisia työntekijöitä - Työlupien käsittelyajaksi kuukausi15.11.2018 06:58Tiedote

Työnteon perusteella myönnettävien oleskelulupien lupaprosessit on viipymättä sujuvoitettava ja käsittelyajoille on annettava kuukauden palvelulupaus. Useat hakijat joutuvat tällä hetkellä odottamaan työlupaa 6-8 kuukautta, jopa kauemmin. Keskuskauppakamarin mukaan lupaprosessit olisi mahdollista kehittää digitalisaation avulla sekä viranomaisten yhteistyötä kehittämällä asiakaslähtöisiksi ja tehokkaiksi.

Mediakutsu: Keskuskauppakamarin neljän suurimman puolueen vaalitentti12.11.2018 09:00Tiedote

Hyvä median edustaja, Suomen tulevaisuus ratkaistaan ensi kevään eduskuntavaaleissa. Keskuskauppakamari kutsuu neljän suurimman puolueen johtohenkilöt ensimmäiseen eduskuntavaalitenttiin tiistaina 11.12.2018. Olet lämpimästi tervetullut mukaan seuraamaan keskustelua ravintola Apollo Live Clubiin (os. Mannerheimintie 16, 00100 Helsinki). Tilaisuus alkaa klo 14.30 glögitarjoilulla ja verkostoitumisella. Tentti alkaa klo 15.00. Tentin juontaa Marja Sannikka. Pyydämme ilmoittautumisia ti 11.12. klo 10.00 mennessä os. https://www.lyyti.in/Keskuskauppakamarin_vaalitentti_2018_4949 Median yhteyshenkilö: Keskuskauppakamarin viestintäpäällikkö Jenny Thuneberg p. 050 591 1499, jenny.thuneberg@chamber.fi