Keskuskauppakamarin Vuori: Kauppasota leimahtaisi autotulleista

USA:n mahdollisesti asettamat 25 prosentin autotullit olisivat merkittävä uhka myös Suomen autoteollisuudelle. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuoren mukaan presidentti Donald Trumpin puheet autotulleista voivat olla osa populistista vaalityötä välivaalien lähestyessä.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on jälleen tällä viikolla uhannut asettaa Euroopasta tuotaville autoille ja niiden osille 25 prosentin tullit. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuoren mukaan Trumpin puheet ovat kova painostuskeino EU:lle, jonka kanssa USA parhaillaan käy neuvotteluja keskinäisten kauppakiistojen, kuten terästullien ratkaisemiseksi.

“Heinäkuussa presidentti Trump sopi komission puheenjohtaja Jean-Claude Junckerin  kanssa, että USA ja EU pyrkivät sopimaan kiistansa korkean tason neuvotteluissa. Optimistisimmat arviot puhuivat jopa TTIP-kauppaneuvotteluiden jatkamisesta. Trumpin tuoreet puheenvuorot autotulleista leimaavat väistämättä EU:n ja USA:n kauppasuhdetta ja kylvävät kasvavaa epävarmuutta molempien talouksiin”, Vuori taustoittaa.

Mahdolliset 25 prosentin autotullit olisivat Vuoren mukaan uhka myös Suomen autoteollisuudelle Uudenkaupungin autotehdas ja sen kotimaiset alihankkijat mukaan lukien. Tullitilastojen mukaan Suomi on EU-maista Yhdysvaltoihin autoja vievistä maista suurimpien joukossa.

“Uudenkaupungin autotuotannosta lähes puolet arvioidaan päätyvän USA:n markkinoille, jolloin Trumpin autotullipuheet ovat kasvava huolenaihe Uudenkaupungin autotehtaan lähes 4 000 työntekijälle. Kauppasodan leimahtaminen ja sen vaikutukset autoteollisuuteen uhkaisivat siis suomalaisiakin työpaikkoja”, Vuori toteaa.

Suurin eurooppalainen autojen viejä on Saksa, josta vietiin viime vuonna Yhdysvaltain markkinoille 640 000 autoa. Vaikka BMW ja Daimler ovat siirtäneet äskettäin autojen kokoonpanoa myös Yhdysvaltoihin, iskisivät 25 prosentin tullikorotukset tähänkin autonvalmistukseen, sillä moottoreita ja muita auton osia tuodaan edelleen Euroopasta.

Vuoren mukaan presidentti Trumpin tuoreet puheet autotulleista voivat olla osa populistista vaalityötä syksyn välivaalien lähestyessä.

“Samalla ne kuitenkin kylvävät kasvavaa epäluuloa Trumpin kauppatoimia kohtaan niin Euroopassa kuin maailmantaloudessakin. Jos Trump asettaisi autotullit voimassa olevien tereästullien päälle, roimahtaisi kauppasota EU:n kanssa kunnolla liekkeihin. Autoteollisuus on EU:n talouden johtotähtiä ja erityisen tärkeä Saksalle, Ranskalle, Italialle, Espanjalle ja Ruotsille, mutta myös useille muille alihankintamaille Suomi mukaan lukien”, hän sanoo.

Vuori korostaa, että autotullit ja terästullit yhdessä olisivat sellainen isku Euroopan unionia kohtaan, että toiveet uudesta transatlanttisesta kumppanuussopimuksesta kuten TTIP-sopimuksesta voitaisiin haudata vuosiksi.

“Eurooppa menettäisi lopullisesti luottamuksensa presidentti Trumpin hallinnon haluun ja kykyyn kehittää tätä suhdetta”, Vuori sanoo.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Pauliina Pulkkinen Keskuskauppakamarin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajaksi, Eero Yrjö-Koskinen vastuullisuusasiantuntijaksi22.1.2019 12:00Tiedote

Yhteiskuntatieteiden maisteri Pauliina Pulkkinen siirtyy viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan tehtävään sekä Keskuskauppakamarin johtoryhmän jäseneksi Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta. Tätä ennen hän on työskennellyt 2012-2017 Kokoomuksen viestintäpäällikkönä sekä 14 vuotta toimittajana Helsingin Sanomissa, muun muassa kotimaantoimituksen uutispäällikkönä, Brysselin-kirjeenvaihtajana sekä taloustoimittajana. Pulkkisen vastuulla on viestintä, kauppakamariyhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö. Pulkkinen aloittaa tehtävässään 11.2. Valtiotieteiden maisteri Eero Yrjö-Koskinen on työskennellyt Green Budget Europen toiminnanjohtajana vuodesta 2017 sekä Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteerinä vuodesta 2015 alkaen. Aiemmin hän on työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana ja EU-parlamentin virkamiehenä. Hän toimii myös Riihimäen kaupunginvaltuustossa vihreiden valtuutettuna. Yrjö-Koskisen vastuulla on Keskuskauppakamarin uuden vastuullisu

Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen19.1.2019 07:00Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.