Keskuskauppamakamari järjestää mentorointiohjelman naisjohtajille neljättä kertaa

Haku Keskuskauppakamarin suosittuun naisjohtajien mentorointiohjelmaan on avattu. Ohjelma käynnistetään nyt neljättä kertaa aiempien kierrosten positiivisten palautteiden kannustamana. Keskuskauppakamarin selvitysten mukaan naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituspaikoista nousi keväällä ennätystasolle, 27 prosenttiin ja suurissa pörssiyhtiöissä 33 prosenttiin. Pörssiyhtiöiden johtoryhmistä 20 prosenttia on naisia, mutta liiketoimintoja johtavista vain 10 prosenttia. Naisten nousua yritysjohtoon Keskuskauppakamari tukee kansainvälisesti palkitulla naisjohtajaohjelmallaan.

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto

Ohjelmalla vauhditetaan osaavien naisten etenemistä yhtiöiden liiketoiminnan johtotehtäviin ja hallituksiin. Se on suunnattu etenkin keskijohdossa toimiville naisjohtajille, jotka haluavat kehittää osaamistaan tai pohtia uravaihtoehtojaan. Ohjelmaan voi hakea 29.9–29.10.2017.

“Naisten vähäisyyteen liikkeenjohdossa on monia syitä alkaen naisten koulutusvalinnoista ja liiasta itsekriittisyydestä. Lisäksi työnantajien passiivisuus luoda naisille vastaavia urapolkuja kuin miehille vaikuttaa asiaan, kuten myös mentorien ja käytännön roolimallien puute. Pyrimme mentorointiohjelmallamme edistämään naisten etenemistä yritysten ylimpään johtoon”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kertoo.

Ohjelma on saanut tunnustusta myös kansainvälisesti. Vuonna 2015 se voitti “kauppakamarien maailmanmestaruuden” sijoittumalla ensimmäiseksi World Chambers Competition -kilpailun yhteiskuntavastuuhankkeiden sarjassa.

Liike-elämän kokeneet johtajat mentoreina

Jokaisella aktorilla on ohjelmassa mentorinaan Suomen liike-elämän kokenut johtaja. Viime vuosina mentoreina ovat toimineet muun muassa Maija-Liisa Friman, Kirsi Komi, Pertti Korhonen ja Timo Ritakallio. Ohjelmaan kuuluu mentoriparien tapaamisten lisäksi seminaareja ja verkostoitumistilaisuuksia.

Keskuskauppakamarin johtaja Anne Horttanaisen mukaan aiemmilla ohjelmilla on ollut vaikutusta niin osallistujien urakehitykseen kuin työhön ja elämään liittyvään ajattelutapaan laajemminkin.

“Seurantatutkimuksen mukaan kaksi vuotta ohjelman jälkeen kolme neljästä osallistujista on edennyt uuteen tehtävään samassa tai toisessa organisaatiossa ja 86 prosenttia kertoo saavuttaneensa mentoroinnille asetetun tavoitteen.”

Monille verkostoituminen ja kokemusten jakaminen on ollut ohjelmassa yhtä arvokasta kuin itse mentorointi.

“Yli 90 prosenttia kertoi seurantatutkimuksessa mentorointiohjelman laajentaneen heidän verkostoaan”, sanoo Horttanainen.

Tarkemmat tiedot ja hakemus mentoriohjelmaan löytyvät osoitteesta https://naisjohtajat.fi/mentorointiohjelma/.  Hakuaika päättyy 29.10.2017. Hakijoille ilmoitetaan valinnoista 12.12.2017 mennessä. Ohjelma on puolitoistavuotinen, ja avausseminaari järjestetään tammikuussa.

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto
Anne Horttanainen / Kuva: Pasi Murto

Pörssiyhtiöiden hallitukset päättävät jatkossakin toimitusjohtajan palkitsemisesta16.4.2018 13:19Tiedote

Valtiovarainministeriön osakkeenomistajien oikeudet -työryhmä on tänään antanut mietintönsä, joka sisältää muutoksia esimerkiksi institutionaalisten sijoittajien avoimuuteen ja toimitusjohtajan palkitsemiseen. Työryhmän ehdottamilla muutoksilla ei Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan olisi merkittäviä vaikutuksia suomalaisiin pörssiyhtiöihin.

EU:n ajama amerikkalaistyylinen ryhmäkanne ei sovi Suomeen13.4.2018 14:17Tiedote

Euroopan komission julkistama Kuluttajat vahvempaan asemaan -lakipaketti sisältää ryhmäkannetta koskevan direktiiviehdotuksen. Ryhmäkanteen toteutuminen komission esittämässä muodossa tekisi tyhjäksi suomalaisen tasapainoisen ryhmäkannesääntelyn ja virkavastuulla tehtävän harkinnan. Ehdotus sisältää Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaan mukaan piirteitä amerikkalaisesta ryhmäkannekäytännöstä, jossa yksityiset tahot voivat tehtailla kanteita.

Kehysriihen päätökset eivät korjaa rakenteellista alijäämää11.4.2018 21:56Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät toimet ovat Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan oikeansuuntaisia. Työllisyyttä tukevat ratkaisut eivät kuitenkaan riitä nostamaan työllisyysastetta sellaiselle tasolle, että julkisen talouden rakenteellinen alijäämä korjaantuisi. Romakkaniemi on pettynyt, että hallitusohjelman kirjauksesta huolimatta paikallinen sopiminen ei edennyt kehysriihessä.

Keskuskauppakamarin Romakkaniemi kehysriihestä: Vetokratia halvaannuttaa päätöksentekoa3.4.2018 11:35Tiedote

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi perää hallitukselta julkista taloutta tervehdyttäviä päätöksiä kehysriihessä. Talouskasvu on jättänyt varjoonsa sen tosiasian, että julkinen velka kasvaa edelleen ja hyvinvointivaltion tulevaisuuden kannalta välttämättömiä rakenteellisia uudistuksia on edelleen tekemättä. Työllisyysaste on aivan liian alhainen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen turvaamiseksi.

Sote-uudistus vietävä maaliin - paluu lähtöruutuun olisi surkea vaihtoehto14.3.2018 00:30Tiedote

Ehdotettu sote-uudistus ei ole täydellinen ratkaisu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämiseksi pitkällä aikavälillä. Uudistuksen toteuttaminen on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto kuin sen kaataminen. “Sote-uudistus vie tilannetta parempaan suuntaan nykytilaan verrattuna. Se luo myös hyvän pohjan kehittää palveluiden tuottavuutta ja laatua tulevaisuudessa. Sen takia uudistus on parempi toteuttaa, kuin palata alkuruutuun”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.