Keskuskauppamakamari järjestää mentorointiohjelman naisjohtajille neljättä kertaa

Haku Keskuskauppakamarin suosittuun naisjohtajien mentorointiohjelmaan on avattu. Ohjelma käynnistetään nyt neljättä kertaa aiempien kierrosten positiivisten palautteiden kannustamana. Keskuskauppakamarin selvitysten mukaan naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituspaikoista nousi keväällä ennätystasolle, 27 prosenttiin ja suurissa pörssiyhtiöissä 33 prosenttiin. Pörssiyhtiöiden johtoryhmistä 20 prosenttia on naisia, mutta liiketoimintoja johtavista vain 10 prosenttia. Naisten nousua yritysjohtoon Keskuskauppakamari tukee kansainvälisesti palkitulla naisjohtajaohjelmallaan.

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto

Ohjelmalla vauhditetaan osaavien naisten etenemistä yhtiöiden liiketoiminnan johtotehtäviin ja hallituksiin. Se on suunnattu etenkin keskijohdossa toimiville naisjohtajille, jotka haluavat kehittää osaamistaan tai pohtia uravaihtoehtojaan. Ohjelmaan voi hakea 29.9–29.10.2017.

“Naisten vähäisyyteen liikkeenjohdossa on monia syitä alkaen naisten koulutusvalinnoista ja liiasta itsekriittisyydestä. Lisäksi työnantajien passiivisuus luoda naisille vastaavia urapolkuja kuin miehille vaikuttaa asiaan, kuten myös mentorien ja käytännön roolimallien puute. Pyrimme mentorointiohjelmallamme edistämään naisten etenemistä yritysten ylimpään johtoon”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kertoo.

Ohjelma on saanut tunnustusta myös kansainvälisesti. Vuonna 2015 se voitti “kauppakamarien maailmanmestaruuden” sijoittumalla ensimmäiseksi World Chambers Competition -kilpailun yhteiskuntavastuuhankkeiden sarjassa.

Liike-elämän kokeneet johtajat mentoreina

Jokaisella aktorilla on ohjelmassa mentorinaan Suomen liike-elämän kokenut johtaja. Viime vuosina mentoreina ovat toimineet muun muassa Maija-Liisa Friman, Kirsi Komi, Pertti Korhonen ja Timo Ritakallio. Ohjelmaan kuuluu mentoriparien tapaamisten lisäksi seminaareja ja verkostoitumistilaisuuksia.

Keskuskauppakamarin johtaja Anne Horttanaisen mukaan aiemmilla ohjelmilla on ollut vaikutusta niin osallistujien urakehitykseen kuin työhön ja elämään liittyvään ajattelutapaan laajemminkin.

“Seurantatutkimuksen mukaan kaksi vuotta ohjelman jälkeen kolme neljästä osallistujista on edennyt uuteen tehtävään samassa tai toisessa organisaatiossa ja 86 prosenttia kertoo saavuttaneensa mentoroinnille asetetun tavoitteen.”

Monille verkostoituminen ja kokemusten jakaminen on ollut ohjelmassa yhtä arvokasta kuin itse mentorointi.

“Yli 90 prosenttia kertoi seurantatutkimuksessa mentorointiohjelman laajentaneen heidän verkostoaan”, sanoo Horttanainen.

Tarkemmat tiedot ja hakemus mentoriohjelmaan löytyvät osoitteesta https://naisjohtajat.fi/mentorointiohjelma/.  Hakuaika päättyy 29.10.2017. Hakijoille ilmoitetaan valinnoista 12.12.2017 mennessä. Ohjelma on puolitoistavuotinen, ja avausseminaari järjestetään tammikuussa.

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto
Anne Horttanainen / Kuva: Pasi Murto

Vapaakaupan edistäminen Kauppakamarin EU-teesien kärjessä – Yritykset haluavat toimivat markkinat ja lisää kauppasopimuksia24.10.2017 01:00Tiedote

Talouskasvun ja työpaikkojen luominen vapaakaupan ja avoimen markkinatalouden avulla on palautettava Euroopan unionin kärkihankkeeksi. Kauppakamari on listannut yritysten kymmenen keskeisintä seikkaa EU:n kehittämiseksi. “Ideologisen integraation ja keskusjohtoisen suunnitelmatalouden aika näyttää Euroopassa olevan ohi”, arvioi Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Suomen Carita Wallgren-Lindholm kansainväliseen ICC-huippupestiin10.10.2017 15:15Kutsu

Kansainvälinen kauppakamari ICC on nimittänyt 9.10.2017 Sydneyssä pitämässään kokouksessa suomalaisen Carita Wallgren-Lindholmin maailman johtavan kansainvälistä välimiesmenettelyä kehittävän valiokunnan, ICC Commission on Arbitration and ADR, puheenjohtajaksi. Ensimmäisenä naisena ja pohjoismaalaisena tehtävään valittu asianajaja Wallgren-Lindholm aloittaa tehtävässä 1.1.2018. Valinta on vahva tunnustus myös Suomelle työstä tällä alalla.

Johtajat jakavat työpäivänsä nuoren kanssa – jo yli 400 johtajaa mukana Tuhat Nuorta johtajaa hankkeessa30.9.2017 06:00Tiedote

Yritysjohtajat tarttuvat haasteeseen tutustuttaa nuoria johtamistyöhön. Tuhat Nuorta Johtajaa -kampanja tuo päiväksi yhteen johtajan ja 17–24-vuotiaan johtamisesta kiinnostuneen nuoren. Nuori osallistuu johtajan todelliseen työpäivään ja pääsee seuraamaan johtajan arkea – tutkimaan, kokemaan ja oppimaan. Kampanjan järjestävät kauppakamarit, Nuorkauppakamarit ja Yes-verkosto.