Keskuskauppamakamari järjestää mentorointiohjelman naisjohtajille neljättä kertaa

Haku Keskuskauppakamarin suosittuun naisjohtajien mentorointiohjelmaan on avattu. Ohjelma käynnistetään nyt neljättä kertaa aiempien kierrosten positiivisten palautteiden kannustamana. Keskuskauppakamarin selvitysten mukaan naisten osuus pörssiyhtiöiden hallituspaikoista nousi keväällä ennätystasolle, 27 prosenttiin ja suurissa pörssiyhtiöissä 33 prosenttiin. Pörssiyhtiöiden johtoryhmistä 20 prosenttia on naisia, mutta liiketoimintoja johtavista vain 10 prosenttia. Naisten nousua yritysjohtoon Keskuskauppakamari tukee kansainvälisesti palkitulla naisjohtajaohjelmallaan.

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto

Ohjelmalla vauhditetaan osaavien naisten etenemistä yhtiöiden liiketoiminnan johtotehtäviin ja hallituksiin. Se on suunnattu etenkin keskijohdossa toimiville naisjohtajille, jotka haluavat kehittää osaamistaan tai pohtia uravaihtoehtojaan. Ohjelmaan voi hakea 29.9–29.10.2017.

“Naisten vähäisyyteen liikkeenjohdossa on monia syitä alkaen naisten koulutusvalinnoista ja liiasta itsekriittisyydestä. Lisäksi työnantajien passiivisuus luoda naisille vastaavia urapolkuja kuin miehille vaikuttaa asiaan, kuten myös mentorien ja käytännön roolimallien puute. Pyrimme mentorointiohjelmallamme edistämään naisten etenemistä yritysten ylimpään johtoon”, Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kertoo.

Ohjelma on saanut tunnustusta myös kansainvälisesti. Vuonna 2015 se voitti “kauppakamarien maailmanmestaruuden” sijoittumalla ensimmäiseksi World Chambers Competition -kilpailun yhteiskuntavastuuhankkeiden sarjassa.

Liike-elämän kokeneet johtajat mentoreina

Jokaisella aktorilla on ohjelmassa mentorinaan Suomen liike-elämän kokenut johtaja. Viime vuosina mentoreina ovat toimineet muun muassa Maija-Liisa Friman, Kirsi Komi, Pertti Korhonen ja Timo Ritakallio. Ohjelmaan kuuluu mentoriparien tapaamisten lisäksi seminaareja ja verkostoitumistilaisuuksia.

Keskuskauppakamarin johtaja Anne Horttanaisen mukaan aiemmilla ohjelmilla on ollut vaikutusta niin osallistujien urakehitykseen kuin työhön ja elämään liittyvään ajattelutapaan laajemminkin.

“Seurantatutkimuksen mukaan kaksi vuotta ohjelman jälkeen kolme neljästä osallistujista on edennyt uuteen tehtävään samassa tai toisessa organisaatiossa ja 86 prosenttia kertoo saavuttaneensa mentoroinnille asetetun tavoitteen.”

Monille verkostoituminen ja kokemusten jakaminen on ollut ohjelmassa yhtä arvokasta kuin itse mentorointi.

“Yli 90 prosenttia kertoi seurantatutkimuksessa mentorointiohjelman laajentaneen heidän verkostoaan”, sanoo Horttanainen.

Tarkemmat tiedot ja hakemus mentoriohjelmaan löytyvät osoitteesta https://naisjohtajat.fi/mentorointiohjelma/.  Hakuaika päättyy 29.10.2017. Hakijoille ilmoitetaan valinnoista 12.12.2017 mennessä. Ohjelma on puolitoistavuotinen, ja avausseminaari järjestetään tammikuussa.

Leena Linnainmaa / Kuva: Pasi Murto
Anne Horttanainen / Kuva: Pasi Murto

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.

Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä2.1.2018 05:00Tiedote

Kauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on tänä vuonna noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

Syntyikö tuotteesta tai työn jäljestä riita? Tavarantarkastus ratkaisee riidan yli puolessa tapauksista27.12.2017 05:00Tiedote

Erimielisyydet isojen hankintojen tai työsuoritteiden laadussa eivät ole harvinaisia. Jos neuvottelut ongelmatilanteissa eivät etene tai osapuolilla on hyvin erilaiset käsitykset mahdollisesta virheellisyydestä, voi Keskuskauppakamarin hyväksymästä tavarantarkastajasta (HTT) olla apua. Tavarantarkastuksen asiakkaiden keskuudessa toteutetun kyselyn mukaan 50,5 prosentissa tapauksista tavarantarkastuskertomus johti kiistassa sovintoon, ja oikeudenkäynniltä tai kuluttajariitalautakunnalta vältyttiin.