Kestääkö Brexit-sopu?

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan lopullisen Brexit-sovun edessä on vielä vaaranpaikkoja. Pääministeri Theresa Mayn hallitus horjuu samalla kun EU:n jäsenmaat käyvät läpi sopimuksen ehtoja.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

”Tämä sopimus syntyi pihtisynnytyksellä. Kuten arvattua, niin mitä konkreettisemmiksi asiat haavekuvien sijaan muuttuivat, niin sitä hankalampaa Lontoossa on sitä hyväksyä – oli kummalla puolella kysymystä tahansa. Tämänhetkinen sopimus ei siis tyydytä oikein ketään, mikä johtuu siitä, että erikoinen haavekuva jostakin hienosta ja positiivisesta Brexitistä oli valheellinen alusta saakka”, hän sanoo.

Romakkaniemen mukaan sopimuksessa on taidokkaasti onnistuttu ratkaisemaan keskeiset hankalat kysymykset.

”Joidenkin Suomessakin haikailemaa win-win -tilannetta ei ole ollut olemassakaan. Olemassa olevista lose-lose -kompromisseista tämä on kuitenkin vähiten huono tulos. Brexitistä ei synny kuin häviäjiä. Olennaista on tehdä kaikki sen eteen, että tappiot ja häiriöt yritysten ja kaupan kannalta jäävät mahdollisimman vähäisiksi”, hän arvioi.

Romakkaniemen mukaan sopimusneuvottelut ovat edenneet ennustetun linjan mukaisesti. Alkusyksystä oli jo nähtävissä, että lokakuun määräaika ei pidä ja prosessi luo poliittista turbulenssia ja draamaa erityisesti Lontoossa.

”Odotan, että valmisteilla oleva poliittinen julkilausuma tulevasta suhteesta on kunnianhimoinen ja mahdollisimman saumaton ja kauppa saa jatkua myös tulevaisuudessa”, hän sanoo.

Lähipäivät näyttävät, eskaloituuko tilanne Lontoossa.

”Vaarat ovat yhä olemassa, lähipäivät näyttävät kuinka käy. Suurin uhka on, ettei pääministeri Mayn sopimus menekään Lontoossa läpi. On arviolta 30 prosentin mahdollisuus, että näin käy. Tästä seuraisi poliittinen kaaos, uudet vaalit ja kova Brexit. Silloin vaarana on sopimukseton ero. Se olisi EU-maiden yrityksille, sekä erityisesti Iso-Britannian taloudelle kova shokki ensi keväänä”, Romakkaniemi sanoo.

"On kuitenkin hyvä, että moni suomalainenkin yritys on toiminnassaan varautunut kovan Brexitin mahdollisuuteen. Tätä suosittelemme Keskuskauppakamarista yhä, ja jäsenillemme olemme tarjonneet välineitä asian huomioimiseksi ja suunnittelemiseksi”, Romakkaniemi sanoo.

Romakkaniemi pitää valitettavana, että Brexit-neuvotteluista syntyneestä epävarmuuden ajasta maksaa nyt koko EU yritysten epävarmuutena.

”Suomen talouden, työpaikkojen ja hyvinvoinnin etu on se, että säilytämme mahdollisimman syvän kauppasuhteen sekä häiriöttömän tavaroiden, palveluiden, ihmisten ja pääomien liikkuvuuden myös tulevaisuudessa. Samalla on ymmärrettävä, että jos maa ei ole enää EU:n jäsen ja jos se ei ole sisämarkkinoiden täydellinen jäsen, ei yhteispeli voi olla niin helppoa kuin nykyisin, vaikka hyvä tahto olisi kuinka suuri”, hän sanoo.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Keskuskauppakamarin ekonomisti arvioi seuraavan hallituksen 75 prosentin työllisyystavoitteen olevan mahdollinen, muttei helppo: ”Maailmantalouden kasvu hiipuu”24.1.2019 12:04Tiedote

Keskuskauppakamarin neljännesvuosittain julkaistavassa ekonomistikatsauksessa käydään läpi ajankohtaista taloustilannetta Suomessa ja ulkomailla. Järjestyksessään ensimmäinen Kauppakamariekonomistin katsaus keskittyy Suomen kansantalouden elpymiseen, velkatasoon, väestökehitykseen sekä vientikaupan kehittymisen trendeihin.

Pauliina Pulkkinen Keskuskauppakamarin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajaksi, Eero Yrjö-Koskinen vastuullisuusasiantuntijaksi22.1.2019 12:00Tiedote

Yhteiskuntatieteiden maisteri Pauliina Pulkkinen siirtyy viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan tehtävään sekä Keskuskauppakamarin johtoryhmän jäseneksi Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta. Tätä ennen hän on työskennellyt 2012-2017 Kokoomuksen viestintäpäällikkönä sekä 14 vuotta toimittajana Helsingin Sanomissa, muun muassa kotimaantoimituksen uutispäällikkönä, Brysselin-kirjeenvaihtajana sekä taloustoimittajana. Pulkkisen vastuulla on viestintä, kauppakamariyhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö. Pulkkinen aloittaa tehtävässään 11.2. Valtiotieteiden maisteri Eero Yrjö-Koskinen on työskennellyt Green Budget Europen toiminnanjohtajana vuodesta 2017 sekä Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteerinä vuodesta 2015 alkaen. Aiemmin hän on työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana ja EU-parlamentin virkamiehenä. Hän toimii myös Riihimäen kaupunginvaltuustossa vihreiden valtuutettuna. Yrjö-Koskisen vastuulla on Keskuskauppakamarin uuden vastuullisu

Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen19.1.2019 07:00Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.