Pellervon taloustutkimus PTTPellervon taloustutkimus PTT

Kestävä kehitys on osa kylien arkea

Suomen kylissä tehdään työtä kestävän kehityksen hyväksi, vaikka asiasta ei aina puhuta kestävän kehityksen termeillä. Näin osoitti PTT:n ja E2 Tutkimuksen äsken päättämä Sujuva arki, parempi elämä -tutkimushanke, jossa kumppanina toimi Suomen Kylät ry. Hankkeessa selvitettiin maaseudun näkökulmaa kestävään kehitykseen.

Pääasiassa kylätoimijoiden haastatteluihin ja tutkimuskirjallisuuteen perustuva hanke osoitti, että kylissä työ ympäristöllisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävän kehityksen hyväksi on osa arkea. Kylissä korostuu erityisesti sosiaalisesti kestävä kehitys, jolle keskeistä on turvallisuus, kokoontumispaikat, koulu, kauppa, vapaaehtoistyö, asunnot ja tiedonkulku. Sosiaalinen kestävyys yhdessä taloudellisen ja ympäristöllisen kestävyyden kanssa pitkälti määräävät kylän tulevaisuudennäkymät.

Ympäristöstä pidetään huolta muun muassa hoitamalla maisemaa, siivoamalla raitteja sekä keräämällä jätteitä. Joissakin kylissä luonnon monimuotoisuutta vaalitaan kitkemällä vieraskasvilajeja kyläläisten yhteisvoimin.

Taloudellinen kestävyys tarkoittaa kylillä työpaikkoja ja yrittämisen edellytyksiä, joihin kuuluvat myös liikenne, tiet ja tietoliikenneyhteydet. Monet näistä ovat kylien omien toimien ja päätösvallan ulkopuolella, mutta kylät voivat kuitenkin luoda painetta päättäjiin päin.

Toimivat tietoliikenneyhteydet mahdollistaisivat monelle asettumisen maaseudulle tekemään etätöitä. Toisaalta ongelmaksi uusien asukkaiden tulolle kyliin koettiin tarjolla olevien kiinteistöjen tai tonttien puute. Myös vuokra-asuntoja kaivattiin lisää.

Naisten ja miesten sekä eri ikäryhmien tasa-arvoiset mahdollisuudet asua ja työllistyä maaseudulla nousivat esiin enemmän aiemmissa tutkimuksissa kuin haastatteluissa. Erityisesti syrjäisen maaseudun naiskato on tutkimuksissa tunnistettu sosiaalisesti tasapainoisen kehityksen ongelmaksi.

Maaseudun kehitys tarvitsee omia alueellisia mittareita

Kestävää kehitystä mitataan Suomessakin maailmanlaajuisilla mittareilla, jotka eivät välttämättä sellaisenaan toimi maaseudun kestävän kehityksen seurannassa tai seurantatieto pitäisi ainakin kerätä alueellisesti eriteltynä.

Lisäksi tarvittaisiin omia mittareita maaseudun kestävän kehityksen kannalta keskeisten asioiden seurantaan. SAPE-hankkeessa tunnistettiin kymmenen aihetta, joista mittareita voisi kehittää. Niitä olivat muun muassa ympärivuotinen työllistyminen ja kausityö, nopeat laajakaistayhteydet, koulut ja kaupat sekä ympäristön hyväksi tehty talkootyö. Teemojen konkretisointi mittareiksi edellyttää jatkotutkimusta.

Tutkimus osoitti, että maaseutukehityksen ja kestävän kehityksen toimijat voisivat hyötyä aiempaa läheisemmästä yhteistyöstä. Lisäksi kestävän kehityksen suunnitteluun tulisi kytkeä mukaan maaseutuvaikutusten arviointi. Erot maaseudun naisten ja miesten sekä eri ikäryhmien tarpeissa, toiveissa ja mahdollisuuksissa kannattaa myös ottaa huomioon, jotta maaseudun kehitys olisi kestävää kaikille.

”Sujuva arki, parempi elämä (SAPE) - Maaseudun kestävän kehityksen tila ja tavoitteet Suomessa” -hanke on saanut rahoitusta maa- ja metsätalousministeriöstä Maaseutupolitiikan neuvoston asettaman hankeryhmän esityksestä ja Maatilatalouden kehittämisrahasto Makeran valtakunnallisiin maaseudun tutkimus- ja kehittämishankkeisiin suunnatuista varoista.

Jonna Hänninen, PTT, 040 159 6037, jonna.hanninen@ptt.fi

Marjatta Selänniemi, E2, 050 365 1481, marjatta.selanniemi@e2.fi

Kirsi Noro, PTT, 040 164 8369, kirsi.noro@ptt.fi

10 käyttökelpoisinta maankäytön ilmastotoimea auttaisivat ylittämään sektorin päästötavoitteet selvästi 22.4.2022 12:22:05 EEST | Tiedote

Maataloudessa ja metsätaloudessa olisi löydettävissä valikoima käyttökelpoisia ilmastotoimia, jotka auttaisivat täyttämään maankäyttösektorin päästövähennystavoitteet, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n raportti. Raportissa arvioitiin 27 eri toimenpidettä ilmastovaikuttavuuden, kustannusvaikuttavuuden sekä hyväksyttävyyden osalta. Toimenpiteet ovat joko maankäytön muutoksia tai metsä- ja maatalouteen kohdistuvia toimia. Raportti on osa maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman MISUn valmistelutyötä.

Uutta tietoa hiilikompensaatioiden vaikutuksista metsä- ja maataloussektoreille13.4.2022 08:19:06 EEST | Tiedote

Millaisia ovat hiilikompensaatioiden vaikutukset metsä- ja maataloussektorien tuotantoon ja arvoketjuihin? Pellervon taloustutkimus on käynnistänyt tutkimushankkeen, jossa selvitetään näitä kysymyksiä ja tarkastellaan hiilikompensaation ja valtionhallinnon maankäyttösektorin ilmastosuunnitelman vuorovaikutusta. Lisäksi arvioidaan, millaisia kehityskulkuja on nähtävissä kompensaatiomarkkinoille. Näin tuetaan Suomen päästövähennystavoitteiden toteutumista.

PTT-ennuste: Suomen puunkorjuussa ja puumarkkinoilla on edessä kiireisiä vuosia – hakkuut nousevat ennätystasolle5.4.2022 09:57:35 EEST | Tiedote

Suomen metsissä on edessä kiireiset ajat, kun Venäjän puuntuontia aletaan korvata kotimaisella puulla, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n metsäalan ennuste. Metsäteollisuuden puun käytön lasku tänä vuonna antaa kuitenkin hieman hengähdysaikaa. Hakkuumäärät kasvavat ensi vuonna lähes 70 miljoonan kuutiometriin, ja myös puun kauppamäärät ja hinnat nousevat.

PTT-ennuste: Sota myllertää metsäteollisuuden markkinat – Suomikin etsii kilpaa uusia ostajia ja myyjiä5.4.2022 09:55:08 EEST | Tiedote

Suomen metsäteollisuuden lähivuosia leimaa suuri muutos, kun Venäjä ja Valko-Venäjä ovat poissa Euroopan markkinoilta. Tilanne myllää metsäteollisuustuotteiden markkinoita ja toimitusketjuja, ja kaikki maat etsivät kilpaa uusia raaka-aineiden myyjiä ja lopputuotteiden ostajia. Tämä vaikuttaa myös suomalaisyrityksiin monin tavoin, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n metsäennuste.