Kestävä maidontuotanto työllistää koko maassa

Suomessa maitoa tuotetaan niin Ahvenanmaalla kuin Lapissakin, eikä ihme, sillä nurmi kasvaa hyvin Suomen viileässä ja kosteassa ilmastossa. Lehmien avulla nurmi saadaan jalostettua ravintorikkaaksi maidoksi. Valitsemalla suomalaisen maitotuotteen ja huolehtimalla siitä, että kotikunnan hankinnat tukevat aluetaloutta, työllistät ja edistät suomalaisen maaseudun elinvoimaa sekä maidontuotannon kestävää kehitystä. *** Suomalainen maito on ylpeydenaihe. Se on erittäin korkealaatuista. Jopa 97 prosenttia tuotetusta maidosta kuuluu korkeimpaan laatuluokkaan. Lehmien hyvä terveys näkyy erinomaisena maidon laatuna.

Kuva Harjulan maitotilalta Vihdissä, kuvassa Katriina Valkama. Kuvaaja: Marjukka Mattio, MTK

Maitovaltuuskunta keskittyi 31.3. kokouksessaan pohtimaan maitosektorin tulevaisuutta. Maitotiloilla on panostettu maidontuotannon kestävyyteen ja vastuullisuuteen edistämällä eläinten hyvinvointia ja tekemällä ympäristön tilaa parantavia toimia. Koko maitoketju panostaa entisestään sektorin kestävyyden edistämiseen muun muassa ilmastopäästöjä vähentämällä.

- Kestävyyttä ja vastuullisuutta edistävien toimien tekeminen maitotiloilla tarvitsee tuekseen taloudellisia kannusteita tuotantokustannusten nousun kaventaessa liiketulosta, sanoo maidontuottaja, Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä Vesilahdelta.

Maitovaltuuskunnan keskusteluissa nousi esiin myös maaseudun elinvoimaisuus. Maidontuotannossa jalostusasteen nosto tapahtuu jo tilatasolla. Yksi maitotila työllistää tilan oman väen lisäksi muun muassa maatalouskone- ja tarvikemyyjiä, neuvojia, eläinlääkäreitä, urakoitsijoita ja runsaasti väkeä koko elintarvikeketjussa aina kauppaan asti.

- Kuntavaalien lähestyessä on hyvä tiedostaa maidontuotannon työllistävä ja tuloja kerryttävä vaikutus, muistuttaa joensuunlainen maidontuottaja, MTK:n maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen. Maidontuotanto on tärkein yksittäinen elinkeino maaseudulla ja pitää maaseudun elinvoimaisena.

---------------
Maitovaltuuskunta on vuonna 1995 perustettu maito-osuuskuntien rekisteröimätön yhdistys.
Maitovaliokunta on Maitovaltuuskunnan, MTK:n ja SLC:n perustama yhteistyöelin.

Lisätiedot:
Maitovaltuuskunnan puheenjohtaja Mauri Penttilä, puh. 0400 832 993
Maitovaliokunnan puheenjohtaja Asko Miettinen, puh. 040 732 7388
Maidontuottajien haastattelupyynnöt: maitoasiamies Marjukka Mattio, puh. 0505338924

Kuvat Harjulan maitotilalta Vihdissä, kuvissa Katriina Valkama. Kuvat vapaasti käytettävissä.

Kuva 1 : Marjukka Mattio

Kuva 2: Heidi Siivonen

Kuvat

Lataa
Kuva Harjulan maitotilalta Vihdissä, kuvassa rehua. Kuvaaja: Heidi Siivonen, MTK
Lataa

Ruokaviennin kannattava kasvu on välttämätöntä maatilojen tulevaisuudelle17.4.2021 09:24:30 EEST | Tiedote

Ruoka-alan kasvu, kannattavuus ja viennin edistäminen tarvitsevat lisäpotkua myös valtiovallan taholta, sanoo Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila tänään pidettävässä MTK-Etelä-Pohjanmaan kevätkokouksessa. Marttila toivoo ensi viikon hallituksen puoliväliriihestä maatalousyrittäjien toimintaympäristöä vakauttavia ja kehittäviä linjauksia.

MTK:n Viljanen peräänkuuluttaa valokuituyhteyksiä koko Suomeen14.4.2021 11:09:29 EEST | Tiedote

MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen korosti valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan, että koronasta selvitään ja kriisin hinta maksetaan työllä ja yrittämisellä. Sitä varten pitää huolehtia yrittämisen kannusteista, kestävistä investointimahdollisuuksista, omistusoikeuksista sekä yritysten ja palvelujen saavutettavuudesta. Investoinnit teihin, kiskoihin ja tietoverkkoihin parantavat saavutettavuutta. Viljasen mukaan tulevaisuuden kannalta keskeisintä on rakentaa toimivat valokuituverkot maamme joka kolkkaan.

MTK huolestui elvytysohjelman viimeistelystä10.4.2021 08:43:24 EEST | Tiedote

Suomen hallituksen kestävän kasvun ohjelma on herättänyt toiveita EU-elvytysrahojen kohdentamisesta aidosti Suomen taloutta, mukaan lukien maa- ja metsätaloutta sekä muita maaseutualueiden kasvumahdollisuuksia ja elinvoimaa, edistäviin toimiin. Ohjelma on kuitenkin valmistelun aikana lässähtänyt sellaiseen muotoon, joka ei selkeästi elvytä talouttamme. Se ei myöskään tarjoa merkittävää apua kriisinkestävän ja kilpailukykyisen yhteiskunnan rakentamiseen. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK kannustaakin nyt hallitusta kääntämään ohjelman viimeistelyssä painopisteen vahvasti elvyttävään suuntaan, sillä Suomi tarvitsee nyt kipeästi talouskasvua ja työpaikkoja.