Kestävämpiä energia- ja ilmastostrategioita kunnille – EU City Facility -avustusten haku menossa 30.9. saakka

European City Facility (EUCF) -rahoitusvälineellä tarjotaan kaupungeille ja kunnille 60 000 euron suuruisia avustuksia investointikonseptien kehittämiseen. Tavoitteena on kehittää luotettavia investointisuunnitelmia, jotta kunnat voivat muuttaa energia- ja ilmastostrategiansa kestävimmiksi.

Neljäs hakukierros avattiin 9.6.2022, ja sillä tuetaan 48 investointikonseptin kehittämistä, joiden kokonaisbudjetti on 2,88 miljoonaa euroa. Haku on avoinna 9.6.–30.9.2022.

Avustuksia käytetään investointikonseptien kehittämiseen, mukaan lukien tekniset toteutettavuustutkimukset ja analyysit, jotka keskittyvät hankkeisiin, markkinoihin, sidosryhmiin sekä oikeudellisiin, taloudellisiin ja rahoituksellisiin näkökohtiin. Apurahaa ei ole tarkoitettu suoraan energiatoimien rahoittamiseen.

Kolme edellistä hakukierrosta tuottivat yli 600 hakemusta

EUCF:n kolme edellistä hakukierrosta tuottivat yli 600 hakemusta, ja niiden perusteella valittiin eri puolilla Eurooppaa 165 avustettua kohdett,joissaa työskentellään nyt investointikonseptien parissa. Kaikkien EUCF:n avustuksia saaneiden nimet ja tiedot heidän hankkeistaan löytyvät European City Facility -verkkosivuilta.

Kelpoisuusvaatimukset ja ohjeet avustuksen hakemiseen

Hakukierros on avoin kaikille kunnille ja paikallisille julkisyhteisöille ​​EU:n jäsenvaltioissa, ETA-EFTA-valtioissa (Islanti, Liechtenstein ja Norja) sekä Yhdistyneessä kuningaskunnassa.

Hakijoilla on oltava poliittisesti hyväksytty ilmasto- ja energiasuunnitelma ja niiden on osoitettava poliittinen sitoutuminen investointikonseptinsa kehittämiseen kaupunginjohtajan tai muiden asiaankuuluvien poliittisten edustajien allekirjoittamalla tukikirjeellä. Kaikki hakemusta koskevat tiedot löytyvät neljännen hakukierroksen virallisesta asiakirjasta.

Hakemusten viimeinen jättöpäivä on 30.9.2022 (CET). Kaikki tiedot kelpoisuudesta ja verkossa tehtävästä hakuprosessista löytyvät virallisesta hakuasiakirjasta ja hakuoppaasta.

Lisätietoja webinaareista, EUCF Helpdeskistä ja Twitteristä

Hakijat voivat myös saada lisätietoja maakohtaisista webinaareista, joita järjestetään kesä- ja heinäkuun ajan. He voivat myös ottaa yhteyttä maansa asiantuntijoihin auttamaan heitä hakemusten tekemisessä sekä EUCF Helpdeskiin. Voit myös seurata European City Facilityn Twitter-tiliä @eucityfacility.

Lehdistökyselyt:

EUCF (Climate Alliance)