Ketkä kirjoittavat ilmailun historian uuteen uskoon? Elokuussa saadaan jälleen nauttia maailmanluokan viihdetapahtumasta kun Red Bull Lentopäivä palaa Helsinkiin!

Wienin Red Bull Flugtag 2021 voittajatiimi: DIE FLUEGELMUETTER. Kuvaaja: Philip Platzer / Red Bull Content Pool.

Yli sataan maailmalla järjestettyyn Red Bull Lentopäivään mahtuu mitä mielikuvituksellisimpia laitteita. Taivaalta veteen on tippunut erilaisia lentokoneita, autoja, eläimiä ja hahmoja — sekä paljon muuta.

Itse Red Bull Lentopäivän idea on yksinkertainen. Viiden hengen joukkueet suunnittelevat lentolaitteen, rakentavat sen, ottavat loikan ja toivovat parasta. Lennetäänkö ilmojen halki kuin taivaan lintu vai pudotaanko suoraan jorpakkoon? Avoimen haun kautta mukaan valikoituu 40 joukkuetta, jotka yksi toisensa perään koittavat nousta kuuden metrin korkeudessa leijuvalta rampilta siivilleen.

Suorituksia arvostellaan lentomatkan, viihdyttävyyden ja lentolaitteen idean mukaan. Kolmanneksi tullut joukkue saa lentokokemuksen vapaalentotunneli Föönissä, toiseksi sijoittunut pääsee Viron Red Bull Lentopäivään kunniavieraana ja ykköspaikan ottanut tiimi palkitaan ainutkertaisella Red Bull -ilmailukokemuksella.

Red Bull Lentopäivän toistaiseksi voimassa oleva pituusennätys tehtiin vuonna 2013 Kalifornian Long Beachilla kun joukkue nimeltään ”Chicken Whisperers” leiskautti huimat 78,5 metriä itserakennetulla lentolaitteellaan. Ennätyslennon taustalla oli viisi Palo Alton ilmailu- ja koneinsinööriä, jotka suorittivat silmiinpistävän kanatanssirituaalin ennen taivaalle nousua, ja lentäjä Laura Shane osoitti oikea-aikaisen tuulenpuuskan lennon pituudeksi.

Nähtäväksi jää rikotaanko elokuisessa Helsingissä jo sadan metrin haamuraja!

Tapahtumaan on yleisölle vapaa pääsy.

Lisätietoja:

Kuvia ja videoita:

Katsoaksesi videon lähteestä www.redbullcontentpool.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Red Bull Lentopäivän parhaita paloja vuosien varrelta.

Ruotsin Red Bull Lentopäivässä rampilta lensi alas muun muassa olkipukki. Kuvaaja: Adrian Pehrson / Red Bull Content Pool.
JZB BERNDORF -tiimin taidonnäyte Wienin Red Bull Flugtagissa vuonna 2021. Kuvaaja: Philip Platzer / Red Bull Content Pool.
Team Avatar / Red Bull Flugtag Wien, Itävalta 2021. Kuvaaja: Matthias Heschl / Red Bull Content Pool.
Team Musk / Red Bull Flugtag Lausanne, Sveitsi 2021. Kuvaaja: Romina Amato / Red Bull Content Pool.
Team Wacky Glider / Red Bull Flugtag Lausanne, Sveitsi 2021. Kuvaaja: Romina Amato / Red Bull Content Pool
Team "Barbafamiljen" / Red Bull Flugtag Göteborg, Ruotsi 2015. Kuvaaja: Anders Neuman / Red Bull Content Pool.

Olympiamitalistit Iivo Niskanen ja Neymar jr juoksevat yhdessä hyvän puolesta6.5.2022 14:12:58 EEST | Tiedote

Historiallinen yritys: Air Force -lentäjät pyrkivät vaihtamaan koneita kesken lennon22.4.2022 06:21:00 EEST | Tiedote