Keväällä maastopalokausi on kuumimmillaan – huomioi nämä seikat kodin kunnostuksessa

Poikkeusolojen vuoksi ihmisiä kehotetaan pysymään kotona ja välttämään ylimääräisiä riskejä. Maastopalojen määrä on kuitenkin lisääntynyt viimeisten vuorokausien aikana vaikka muut pelastustoimen tehtävät ovat kääntyneet laskuun.

Metsäpalo vuonna 2018. Kuva: Jouko Anttila

Kevät on kotien kunnostamisen kulta-aikaa. Kevätsiivouksessa voi herätä halu ja tarve tarpeettoman hävittämiseen esimerkiksi polttamalla, ja silloin napakasta muistilistasta voi olla hyötyä.

Pellot, ruohikot ja kaislikot ovat erityisen herkkiä keväisille maastopaloille kuivuutensa vuoksi. Suuria yksittäisiä maastopalon aiheuttajia ovat nuotiot ja grillit sekä avotuli. Parhaat maastopalon ennaltaehkäisyn keinot ovat maltti, täysi sammutusvesiämpäri tulen lähettyvillä, oikeanlaisen nuotiopaikan valinta ja tulen valvominen kaikissa tilanteissa.

Ympäristöstä ja luonnosta huolehtimalla huolehdit samalla myös ihmisten turvallisuudesta.

Huomioi pihapiirissä:

• Seuraa alueesi ruohikko- ja metsäpalovaroituksia. Varoituksen voimassa ollessa ei avotulta saa sytyttää.
  • Pelastuslaitokset antavat alueelleen ohjeita kuivien oksien ja risujen polttoon. Ne on hyvä varmistaa ennen tulitikun raapaisua.
  • Vaikka maa on vielä kosteaa, pinnalla oleva kuiva heinikko syttyy helposti ja levittää paloa nopeasti erityisesti tuulisella säällä. Huomioithan sääolosuhteet tulta käsitellessäsi.
  • Vaikka sää ja aiotun polttopaikan muut olosuhteet sallivat tulen sytyttämisen, ei tulta saa koskaan jättää vartioimatta.
  • Polton jälkeen hiilloksen sammuminen on syytä varmistaa vedellä, sillä nuotion pohja voi jäädä kytemään jopa useiksi päiviksi.
  • Toimita kiinteistön jätteet asianmukaiseen keräyspisteeseen. Haravointijätteen voi kompostoida ja hyödyntää myöhemmin multana.

Muista myös turvallisuus kotona sisätiloissa:

• Vapaa-ajan asunnoissa talven jäljiltä kylmien tulisijojen nopea lämpiäminen voi aiheuttaa halkeamia sekä itse tulisijassa että hormissa. Aloita lämmitys varovasti. Huolehdithan tulisijojen nuohouksesta yhden–kolmen vuoden välein.
  • Tarkista myös palovaroittimen kunto ja ikä. Yli viisi vuotta vanha palovaroitin kannattaa uusia. Valmistuskuukausi löytyy palovaroittimen pohjasta.
  • Alkusammutusvälineiden toimintakunto kannattaa myös varmistaa.
  • Käsisammuttimien tarkastusväli on 1–2 vuotta niiden sijainnista ja sammutteesta riippuen.
  • Opasta myös lapsia ympäristössä. Kerratkaa ainakin poistumistiet asunnosta ja kokoontumispaikka.
  • Turvallista kevättä, pidetään huolta myös paloturvallisuudesta!

Lisätietoa:

Tomi Timonen, koulutusjohtaja, Suomen Palopäällystöliitto: tomi.timonen@sppl.fi, p. 044 733 4112

Metsäpalo vuonna 2018. Kuva: Jouko Anttila

Suomen Palopäällystöliitto tarjoaa vahvaa pelastus- ja turvallisuusalan osaamista. 2 000 asiantuntijajäsenen voimin liitto saa keskusteluun monipuolista osaamista valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Liitto auttaa löytämään asiantuntijoita ja apua alaa koskeviin kysymyksiin.

Suomen Palopäällystöliitto on vuonna 1932 perustettu aatteellinen yhdistys, jonka keskeisimpiä tavoitteita on yhteiskunnan turvallisuuden edistäminen ja osaamisen kehittäminen. Liitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä.