Kevään katupölykausi on alkanut pääkaupunkiseudulla

Katupölyä on runsaasti pääkaupunkiseudun ilmassa ja HSY:n mittausten mukaan ilmanlaatu on paikoin huono. Kadut pölyävät eniten vilkkaasti liikennöidyillä katu- ja tieosuuksilla.

Kuva: HSY / Suvi-Tuuli Kankaanpää

Talven aikana kaduille kertyy monista eri lähteistä pölyä, jonka liikennevirta ja tuuli nostattavat ilmaan, kun kadut kuivuvat. Tällöin hiukkaspitoisuudet voivat kasvaa pääkaupunkiseudulla hetkittäin jopa kymmenkertaisiksi normaaliin verrattuna. Pölyisiä päiviä oli pääkaupunkiseudulla tänä vuonna jo tammi–helmikuussa, mutta nyt voidaan sanoa kevään katupölykauden alkaneen.

- Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan tänään tiistaina 27. maaliskuuta pääkaupunkiseudun ilmassa on runsaasti katupölyä vilkkaiden katujen varsilla. Korkeita hiukkaspitoisuuksia on mitattu HSY:n ilmanlaatuasemilla Helsingissä Mäkelänkadulla ja Mechelininkadulla, Espoossa Leppävaarassa ja Kauniaisten keskustassa. Myös lähipäivistä on todennäköisesti tulossa pölyisiä, jos mahdolliset lumikuurot jäävät vähäisiksi, kertoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi.

Moni saa oireita katupölystä

Katupöly voi aiheuttaa ärsytysoireita kuten nuhaa, yskää sekä kurkun ja silmien kutinaa kenelle tahansa, myös terveille aikuisille. Erityisen haitallista katupöly on riskiryhmille kuten astmaatikoille, pienille lapsille, iäkkäille sekä sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatautia sairastaville. Katupöly pahentaa usein sydän- ja hengityssairaiden oireita.

Katupölystä aiheutuvia oireita voi lievittää välttämällä vilkasliikenteisiä alueita ja etenkin urheilua vilkkaiden katujen varsilla.

Pölyisyys helpottaa huhtikuun kuluessa

Ilmanlaatu paranee heti, kun tienpinnat kostuvat. Ajankohtaista ilmanlaatutilannetta voi seurata osoitteesta www.hsy.fi/ilmanlaatu sekä ratikoiden ja metrojen näytöiltä.

- Kunkin päivän pölytilanne riippuu säästä. Aurinkoisina ja kuivina päivinä liikennevirrat nostavat talven aikana kertynyttä pölyä voimakkaasti ilmaan, jolloin ilmanlaatu heikkenee. Sade puolestaan kostuttaa tienpinnat, mikä vähentää pölyisyyttä, Niemi kuvailee.

Katupölyn määrä vähenee huhtikuun aikana katujen puhdistuksen edetessä. Pölyisyyttä hillitään myös jo nyt kostuttamalla katuja laimealla suolaliuoksella. Katupöly on pääasiassa autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä.

Kuva: HSY / Suvi-Tuuli Kankaanpää

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 13.4.201813.4.2018 10:37Tiedote

Hallitus päätti muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Vuosille 2019 - 2028 ajoittuvissa ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019 - 2021 yhteydessä. Hallitus päätti lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen jätevedenpuhdistamon rakennustöiden työmaavalvojaksi valittiin Ramboll CM Oy - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka tilataan Skanska Infra Oy:ltä - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terve

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.4.201810.4.2018 15:25Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.4.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa osaltaan vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista vuosille 2019 - 2028, ohjelmissa strategioiden toimenpiteet ja taloudelliset vaikutukset on kuvattu lähemmin. Päätökset viedään lausunnoille jäsenkuntiin toiminta- ja taloussuunnitelman 2019- 2021 yhteydessä. Hallitus päättää lisäksi seuraavista hankinnoista: - Blominmäen rakennustöiden valvontatyöt - Ilmala 1 vesitornin vesikaton kunnostuksen rakennusurakka - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon tulokanavan saneerauksen pääurakoitsija. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon investointistrategioista ja -ohjelmista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.4.2018.