Kevään keittokirjoilla rennosti terveellistä

Unohda tiukkapipoisuus ja tuhdit liharuoat! Kevään uutuuskeittokirjoissa korostetaan terveellistä, kasvispainotteista ja helposti loihdittavaa ruokaa, joka sopii jos jonkinmoisen erikoisruokalijan tarpeisiin – mausta tinkimättä. Otava-konsernilta ilmestyy keväällä 2018 neljä visuaalisesti viehättävää keittokirjaa kaikkien kotikokkien iloksi.

Mia Lundin: Hormonit tasapainoon oikealla ruoalla (1/2018)
Hormonitasapaino on välttämätön naisen hyvinvoinnille ja sairauksien ennaltaehkäisylle. Teos tarjoaa tietoa sekä noin 50 ihanaa ja helppoa ruokaohjetta, joilla saat hormonit hyrräämään. Mia Lundin on ruotsalainen erikoissairaanhoitaja. Kirjan ruokaohjeista vastaava Ulrika Davidsson on Ruotsin kokeneimpia ravitsemusneuvojia ja keittokirjantekijöitä.

Kati Koskinen: Pink Lemonin parhaat: herkkubuffet kaikille (Moreeni) (3/2018)
Kati Koskinen pitää Lohjalla Pink Lemon -nimistä konditoriaa, joka tuli tutuksi TV:stä Suomen paras leipomo -kilpailussa. Konditoria Pink Lemonin ohjeilla kokoat erilaisiin juhliin maittavan herkkubuffetin, joka palvelee niin vegaanista, gluteenitonta, maidotonta, laktoositonta kuin FODMAP-ruokailijaa.

Tiina Rantanen: Klassikkoruokia (1/2018)
Kuka oli Jansson, joka lankesi kiusaukseen? Entä miksi Mannerheim vei vorshcmack-reseptinsä Savoyhin? Kirjassa on yli 40 laadukasta klassikko-ohjetta juomasuosituksineen. Kaikkiin liittyy myös pala viihdyttävää kulttuurihistoriaa. Ruoat on jaoteltu synnyinmaansa mukaan (Suomi, Ruotsi, Ranska, Italia, Venäjä). Jokaisessa ohjeessa on mukana pieni, viihdyttävä tarina ruoan historiasta. Tiina Rantanen on tunnettu ruokatoimittaja ja tietokirjailija. Hänen Himahella-blogillaan on 35 000 lukijaa kuukaudessa Kotiliesi.fi:ssä.

Suvi Rüster, Marja Samuli, Elvi Rista: Suomen lasten kotiruoka (4/2018)
Mitä välipalaksi mukaan treeneihin? Entä päivälliseksi kun on kiljuva nälkä? Mitä herkkuja myyjäispöytään? Sadan reseptin peruskeittokirjassa on ohjeita joka lähtöön: aamupaloja, leivonnaisia, ateriaehdotuksia arkeen ja juhlaan... Lohisoppaa, nakkikastiketta ja muita suosikkeja ei unohdeta, vaikka kotimaiseen ruokaperinteeseen yhdistetään kiehtovia makuja maailmalta. Maukkaat kasvisruoat ovat muunnettavissa vegaaneille. Ohjeiden ainekset ovat hankittavissa lähikaupasta, tarkoituksena on kokata rennolla otteella ruokaa, joka on terveellistä ja maistuu nuorille.

Lisätiedot, vedokset, haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi
Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Kansainvälinen dekkaritähti Donna Leon vierailee Suomessa elokuussa  5.7.2018 13:00Tiedote

Kansainväliseen huippusuosioon noussut dekkarikuningatar Donna Leon (s. 1942) saapuu odotetulle vierailulle Suomeen elokuussa. Leonin kirjoja on käännetty jo yli 20 kielelle, ja Suomessa niitä on myyty huimaavat lähes puoli miljoonaa kappaletta. Donna Leonin Guido Brunetti -sarjan uusin osa, Nuoruuden lähde, ilmestyi suomeksi helmikuussa. Kirja nousi ilmestyttyään Mitä Suomi lukee -listauksen maaliskuun toiseksi myydyimmäksi käännetyksi kaunokirjalliseksi teokseksi Suomessa. Nuoruuden lähde -dekkarissa Brunetti tapaa kreivitär Lando-Continuin, joka epäilee että hänen pojantyttärensä vuosien takainen onnettomuus ei ollut mikään vahinko. Kreivitär pyytää Brunettia tutkimaan uudestaan menneitä tapahtumia. Manuela, lahjakas kilparatsastaja, pelastettiin viime hetkellä hukkumiskuolemalta, mutta hän kärsi vakavia vaurioita eikä muista tapahtunutta. Kreivitär on varma että pojantytär yritettiin surmata. Brunetti alkaa tutkia vanhaa tapausta osin säälistä, osin uteliaisuudesta. Tutkimusten ede