Kevään kotimaisissa kuvakirjoissa ratsastetaan keppareilla ja tutustutaan merkityksellisyyteen

Otavan kevään kotimaiset kuvakirjat huipputekijöiltä kannustavat huomaamaan, kuinka jokainen meistä on tärkeä ja merkityksellinen. Kuvittaja Jenna Kunnaksen ensimmäisessä kuvakirjassa seikkaillaan kirjojen maailmassa. Kikattavan Kakkiainen taas alkaa naurattaa ystäviään television ja sovellusten lisäksi myös perinteisissä iltasatukirjoissa. Tikkumäen kepparikirjassa jaetaan kivoja vinkkejä ja ohjeita pienille keppariharrastajille.

Jenna Kunnas ja Noora Kunnas: Hämärävaarit (03/18)

Hämärävaareista vanhin on kadonnut. Hilpeä etsintäretki johtaa huikeisiin seikkailuihin.

Kun kirjahyllyjen takana asuvista hämärävaareista vanhin, Pappa-vaari, katoaa, alkaa etsintäretki. Olisiko Pappa-vaari muurahaiskarhujen luona, tai kummitusjunassa? Entä onko häntä näkynyt hattukaupassa tai ilmapallotehtaassa? Vai johtavatko jäljet sittenkin Las Vegasiin?

Ikäsuositus: 4+

Anttu Harlin ja Joonas Utti: Kikattava Kakkiainen ja City-Kanin skeittilauta (05/18)

City-Kanilla on tuliterä skeittilauta. Sellaista ei ole Havunhelmassa ikinä nähty. Kun City-Kanin pitäisi näyttää ystävilleen, miten laudalla lasketaan mäkeä, mikään ei sille kelpaa, joka mäestä ja nyppylästä löytyy jotain vikaa.

Kakkiainen saa mainion ajatuksen. Aamulla City-Kania odottaa jyrkkä ja kiemurainen vuoristorata, jonka sen ystävät ovat rakentaneet yön hämärissä. Miksei City-Kani ole yllätysradasta riemuissaan? Sen on pakko tunnustaa, että laskeminen pelottaa kamalasti. Ei hätää, ystävät auttavat.

Ikäsuositus: 1+

Inka Nousiainen ja Satu Kettunen: Olematon Olga (05/18)

Olga on tyttö, jota kukaan ei oikein huomaa tai muista, jonka keltainen sadetakki sekoittuu tuulen nostamiin syksyisiin lehtiin tai joka on pukeutunut kukkahaalariin sattumoisin juuri silloin kun istahtaa kukalliseen nojatuoliin.

Mutta kukaan meistä ei ole kuka tahansa, vaan jokainen on omanlaisensa ja haluaa tulla nähdyksi, vaikka olisi kuinka pieni. Ihan niin kuin Olga.

Ikäsuositus: 5+

Reetta Niemelä ja Salla Savolainen: Tikkumäen kepparikirja (05/18)

Tikkumäen ponikerholaiset Iiris ja Riina johdattavat lukijan keppihevosharrastuksen pariin. Uljas, Patu, Nunnu ja muut Tikkumäen tallin ihanat hepat toimivat malleina, kun keppihevonen valmistetaan kierrätysmateriaaleista ja kotoa löytyvistä tarvikkeista. Selkeiden neuvojen mukaan syntyvät myös nimikyltit, ruusukkeet, loimet ja muut ratsujen tarvikkeet. Tallin tai esteradan rakentaminenkaan Tikkumäen tapaan ei ole konsti eikä mikään.

Askarteluohjeiden lomassa lukija saa hevostietoutta ja virikkeitä, mitä kaikkea keppareiden kanssa voi tehdä sisällä ja ulkona.

Ikäsuositus: 6+

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Hannele Tavi hannele.tavi@otava.fi puh. 044 5312225

Hämärävaarit
Kikattava Kakkiainen ja Neiti Siilin avaruuskivi