Kevään kotimaisissa kuvakirjoissa ratsastetaan keppareilla ja tutustutaan merkityksellisyyteen

Otavan kevään kotimaiset kuvakirjat huipputekijöiltä kannustavat huomaamaan, kuinka jokainen meistä on tärkeä ja merkityksellinen. Kuvittaja Jenna Kunnaksen ensimmäisessä kuvakirjassa seikkaillaan kirjojen maailmassa. Kikattavan Kakkiainen taas alkaa naurattaa ystäviään television ja sovellusten lisäksi myös perinteisissä iltasatukirjoissa. Tikkumäen kepparikirjassa jaetaan kivoja vinkkejä ja ohjeita pienille keppariharrastajille.

Jenna Kunnas ja Noora Kunnas: Hämärävaarit (03/18)

Hämärävaareista vanhin on kadonnut. Hilpeä etsintäretki johtaa huikeisiin seikkailuihin.

Kun kirjahyllyjen takana asuvista hämärävaareista vanhin, Pappa-vaari, katoaa, alkaa etsintäretki. Olisiko Pappa-vaari muurahaiskarhujen luona, tai kummitusjunassa? Entä onko häntä näkynyt hattukaupassa tai ilmapallotehtaassa? Vai johtavatko jäljet sittenkin Las Vegasiin?

Ikäsuositus: 4+

Anttu Harlin ja Joonas Utti: Kikattava Kakkiainen ja City-Kanin skeittilauta (05/18)

City-Kanilla on tuliterä skeittilauta. Sellaista ei ole Havunhelmassa ikinä nähty. Kun City-Kanin pitäisi näyttää ystävilleen, miten laudalla lasketaan mäkeä, mikään ei sille kelpaa, joka mäestä ja nyppylästä löytyy jotain vikaa.

Kakkiainen saa mainion ajatuksen. Aamulla City-Kania odottaa jyrkkä ja kiemurainen vuoristorata, jonka sen ystävät ovat rakentaneet yön hämärissä. Miksei City-Kani ole yllätysradasta riemuissaan? Sen on pakko tunnustaa, että laskeminen pelottaa kamalasti. Ei hätää, ystävät auttavat.

Ikäsuositus: 1+

Inka Nousiainen ja Satu Kettunen: Olematon Olga (05/18)

Olga on tyttö, jota kukaan ei oikein huomaa tai muista, jonka keltainen sadetakki sekoittuu tuulen nostamiin syksyisiin lehtiin tai joka on pukeutunut kukkahaalariin sattumoisin juuri silloin kun istahtaa kukalliseen nojatuoliin.

Mutta kukaan meistä ei ole kuka tahansa, vaan jokainen on omanlaisensa ja haluaa tulla nähdyksi, vaikka olisi kuinka pieni. Ihan niin kuin Olga.

Ikäsuositus: 5+

Reetta Niemelä ja Salla Savolainen: Tikkumäen kepparikirja (05/18)

Tikkumäen ponikerholaiset Iiris ja Riina johdattavat lukijan keppihevosharrastuksen pariin. Uljas, Patu, Nunnu ja muut Tikkumäen tallin ihanat hepat toimivat malleina, kun keppihevonen valmistetaan kierrätysmateriaaleista ja kotoa löytyvistä tarvikkeista. Selkeiden neuvojen mukaan syntyvät myös nimikyltit, ruusukkeet, loimet ja muut ratsujen tarvikkeet. Tallin tai esteradan rakentaminenkaan Tikkumäen tapaan ei ole konsti eikä mikään.

Askarteluohjeiden lomassa lukija saa hevostietoutta ja virikkeitä, mitä kaikkea keppareiden kanssa voi tehdä sisällä ja ulkona.

Ikäsuositus: 6+

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: Hannele Tavi hannele.tavi@otava.fi puh. 044 5312225

Hämärävaarit
Kikattava Kakkiainen ja Neiti Siilin avaruuskivi
Tikkumäen kepparikirja
Reetta Niemelä ja Salla Savolainen
Jenna Kunnas ja Noora Kunnas
Inka Nousiainen ja Satu Kettunen
Anttu Harlin ja Joonas Utti

Tervetuloa Otavan ja Liken Jännäri-iltaan 24.4.!28.3.2024 11:14:09 EET | Tiedote

Vuoden jännittävimmässä kirjallisessa illassa Baba Lybeckin haastateltavina ovat kansainväliset jännäritähdet Jens Lapidus ja Chris Carter. Kotimaisista huippudekkaristeista mukana ovat Elina Backman, Tuomas Niskakangas, Jari Salonen ja Saila-Mari Kohtala. Otavalla järjestettävään iltaan on vapaa pääsy, tilaa on rajoitetusti. Varmista paikkasi kevään kovimpaan rikoskirjallisuuden tapahtumaan ilmoittautumalla tästä linkistä: https://forms.gle/UEjmtizJogu4Vt1T6.

Suomeen saapuvan Andrei Kurkovin Kuolleen miehen kaveri on tragikoominen tarina nuoren miehen elämäntuskasta neuvostoajan jälkeisessä Kiovassa27.3.2024 12:45:00 EET | Tiedote

Toukokuussa Helsinki Litiin saapuva Andrei Kurkov on palkittu ja arvostettu ukrainalainen kirjailija ja toimittaja. Yli 40 kielelle käännettyjen, mustanpuhuvan huumorin sävyttämien romaaniensa lisäksi hänet tunnetaan kansainvälisen median aktiivisena Ukraina-kommentaattorina. Kuolleen miehen kaveri on Kurkovin kolmas suomennettu romaani.

Anna-Sofia Bernerin uutuuskirja vie lukijan syvälle Yhdysvaltoihin ja valottaa, mitä maassa oikeasti tapahtuu22.3.2024 12:26:00 EET | Tiedote

Anna-Sofia Bernerin Kymmenen haavaa Amerikan sydämessä vie lukijan amerikkalaisten olohuoneisiin ja baaritiskeille, mielenosoituksiin ja kirkkoihin, Keskilännen ruostevyöhykkeelle ja Louisianan suistomaalle. Teos koostuu kymmenestä eri teemoihin keskittyvästä luvusta, joista kukin valaisee amerikkalaista kipukohtaa. Käsitellyiksi tulevat niin uskonto, rasismi, väestökehitys kuin puolueetkin.