Kevään kustannusohjelmassa tuhti kattaus politiikkaa

Vaalikevät näkyy myös kirja-alalla. Otava-konsernin kustantamot julkaisevat kevään kustannusohjelmissaan kymmenen kirjaa, joiden kirjoittajat tai kohteet ovat nykyisiä tai entisiä eturivin poliitikkoja.
Kuva:  Hanne Salonen / Eduskunta
Kuva: Hanne Salonen / Eduskunta

Pekka Haavisto: Eurooppa raiteilla (Nemo. Ilmestyy 10.01.2019)

Intohimoinen junalla matkustaja Pekka Haavisto lähtee kesäiselle interreilille ja kutsuu lukijan mukaan nojatuolimatkalle Gdyniasta Zagrebiin ja Barcelonasta Berliiniin. Mistä Euroopan eri kulmilla keskustellaan? Mihin maanosamme on menossa?

Mikko Kärnä: Häirikkö Arkadianmäellä (Otava. Ilmestyy 31.1.2019)

Mitä tapahtuu, kun räväkkä upseerismies Lapista livahtaa tasavallan pääkallopaikalle eduskuntaan? Paljon sattuu ja tapahtuu, sen osoittaa Mikko Kärnän paljastuskirja, jossa lukija pääsee kurkistamaan politiikan kulisseihin. Arkadianmäen vakiintuneet kuviot ryskyvät ja pääministerikin saa harmaita hiuksia Kärnän operoidessa.

Hannele Pokka: Talvivaaran sisäpiirissä (Otava. Ilmestyy 12.02.2019)

Talvivaaran kaivoksesta toivottiin suuria, mutta siitä tuli painajainen vailla vertaa. Kriisin ytimessä uurastanut ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka kertoo kirjassaan avoimesti ja rohkeasti väännöistä ja päätöksistä, joilla Talvivaaraa yritettiin pelastaa. Vangitseva kuvaus kaivoskriisistä!

Juhana Vartiainen: Suomalaisen talousajattelun kritiikki (Otava. Ilmestyy 27.2.2019)

Taloutta tutkijana, virkamiehenä ja päättäjänä tarkastellut huippuekonomisti diagnostisoi Suomen talouden ongelmat. Tarvitsemme lisää markkinataloutta ja hyvinvointivaltiota – vanhentuneet ajattelutavat eivät toimi nykymaailmassa. Kevään 2019 puhutuin ja vahvin talouskirja!

Jari Korkki: Puolustuksen paluu. Jussi Niinistön vartiovuoro (Otava. Ilmestyy maaliskuun alussa 2019)

Jussi Niinistön kausi puolustusministerinä on ollut hengästyttävä: vihreitä miehiä Krimillä, amerikkalaisia panssareita Suomessa, kovia vääntöjä kulisseissa ja oman puolueen perussuomalaisten hajoaminen. Niinistö valottaa kirjassa tapahtumia ja niiden taustoja suorasanaisesti ja rohkeasti. Kirja on välttämätöntä luettavaa jokaiselle Suomen puolustuksesta ja puolustuspolitiikasta kiinnostuneelle.

Jörn Donner: Viimeinen taisto (Otava. Ilmestyy 15.03.2019)

Jörn Donner kohauttaa jälleen! Donnerin uusi kirja on poleeminen ja melankolinen näkemys suomalaisuudesta ”lottovoittona”. Donnerin mukaan paljon riippuu siitä, mihin vertaa: autoritaariseen ja korruptoituneeseen itään vai hyvinvoivaan ja järjestelmälliseen, mutta epävakaaseen länteen. Kirja on nimensä mukaisesti Jörn Donnerin viimeinen taisto.

Maria Ohisalo ja Arno Kotro: Sinua on petetty. Kirjoituksia sukupuolten tasa-arvosta (Like. Ilmestyy 19.3.2019)

Suomi on tasa-arvon ihmemaa. Vai onko sittenkään? Maria Ohisalo ja Arno Kotro ovat koonneet kiinnostavan joukon kirjoittajia, jotka tarkastelevat puheenvuoroissaan tasa-arvoa valitsemastaan näkökulmasta. Mukana ovat Koko Hubara, Katleena Kortesuo, Saara Särmä, Anna Moring, Nasima Razmyar, Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen ja Maria Pettersson.

Marko Lempinen: Harkimo. Tarina likaisesta Harrystä (Otava. Ilmestyy maaliskuussa 2019)

Kirja kuvaa Harry ”Hjallis” Harkimon nousua kaikkien suomalaisten tuntemaksi henkilöksi. Lempinen kertoo tutkivan journalismin keinoin ja laajoihin haastatteluihin perustuen tunnetun vaikuttajan eri puolista.

Seppo Lindblom ja Pekka Korpinen (toim.): Merkillinen Mauno (Otava. Ilmestyy 28.03.2019)

Presidentti Mauno Koiviston elämää tarkasteleva teos koostuu neljäntoista nimekkään ja arvovaltaisen kirjoittajan artikkeleista. Kirjoittajina ovat Lindblomin ja Korpisen lisäksi muun muassa presidentti Tarja Halonen, Eero Huovinen, Jaakko Kalela, Juhani Kaskeala, Kalevi Kivistö, Paavo Lipponen ja Unto Hämäläinen. Kirja vie Mauno Koiviston henkisen perinnön tarkastelun uudelle tasolle.

Ville Niinistö ja Veera Luoma-aho: Vihreä löytöretki (Otava. Ilmestyy huhtikuun lopulla 2019)

Ville Niinistö kertoo kirjassa avoimesti arvoistaan, poliittisesta toiminnastaan, perhetaustastaan sekä kipeistä kokemuksistaan. Niinistö halusi poikasena löytöretkeilijäksi, ja uskaltauduttuaan politiikkaan hän havaitsi, että nuoruuden toive oli toteutunut. Hän oli tempautunut mukaan poliittiselle löytöretkelle, jonka hän nyt jakaa lukijoiden kanssa.

Lisätiedot ja pdf-pyynnöt: adele.couavoux@otava.fi

Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Kuva:  Hanne Salonen / Eduskunta
Kuva: Hanne Salonen / Eduskunta

Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin10.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.