Keväinen katupölykausi lähestyy – Näillä vinkeillä helpotat oireitasi

Moni oirehtii keväisin, kun ilmassa on runsaasti katupölyä. Tyypillisiä ärsytysoireita ovat nuha, yskä sekä kurkun ja silmien kutina. Pölykausi on yleensä pahimmillaan maalis–huhtikuussa.

Kun ilma lämpenee ja kadut kuivuvat, katupölyä nousee ilmaan. Tällöin Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan hiukkaspitoisuudet voivat kasvaa pääkaupunkiseudulla hetkittäin jopa kymmenkertaisiksi normaaliin verrattuna. Pölykausi on tyypillisesti pahimmillaan maalis–huhtikuussa. Huhtikuun lopulla pölyisyys vähenee katujen puhdistuksen ja kevään edetessä.

- Kadut pölyävät eniten vilkkaasti liikennöityjen katujen ja teiden varsilla. Kun ilmanlaatu on huono, kannattaa välttää vilkasliikenteisiä alueita ja etenkin raskasta liikuntaa vilkkaiden katujen varsilla. Ilmanlaatua voi seurata osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatu, sanoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi.

Katupöly on erityisen haitallista riskiryhmille

Katupöly voi aiheuttaa ärsytysoireita kenelle tahansa, mutta erityisen haitallista se on riskiryhmille. Riskiryhmään kuuluvat esimerkiksi astmaatikot, pienet lapset, iäkkäät sekä sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatautia sairastavat. Katupöly voi pahentaa sydän- ja hengityssairaiden oireita.

Näin helpotat oireitasi:

• Siirry puhtaampaan ilmaan, sisälle tai kauemmas liikenteestä.
  • Vältä raskasta liikuntaa vilkkaiden katujen varsilla.
  • Hoida ja lääkitse oireitasi saamiesi ohjeiden mukaan.
  • Jos sinulla on esim. astma tai sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatauti, vältä ulkoilua huonon ilmanlaadun alueilla.
  • Pidä ikkunat kiinni, kun ilmanlaatu on huono.
  • Hanki asuntoon tehokkaat tuloilmasuodattimet ja pidä ne kunnossa. Suodattimet on hyvä vaihtaa keväisin ja syksyisin.
  • Kuivata pyykit sisällä.
  • Seuraa ilmanlaatua osoitteesta: www.hsy.fi/ilmanlaatu

Katupöly on pääasiassa autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä.

Pääkaupunkiseudun apteekit jakavat tietoa katupölystä

HSY ja pääkaupunkiseudun apteekit aloittivat viime vuonna yhteistyön katupölyn aiheuttamien oireiden vähentämiseksi. Myös tänä vuonna kaikissa pääkaupunkiseudun apteekeissa on jaossa Apua katupölyoireisiin -esite, joka tarjoaa neuvoja katupölystä aiheutuvien oireiden lieventämiseen.

- Moni saa keväisin oireita katupölystä ja siitepölystä. Lepän ja koivun siitepölykausi ajoittuu samaan aikaan kuin katupölykausi. Allergialääkkeet yleensä helpottavat siitepölyoireita, mutta katupölyyn tehoaa vain pölyisten alueiden välttäminen, viestintäproviisori Elina Aaltonen Suomen Apteekkariliitosta kertoo.

• päivystävä ilmansuojeluasiantuntija (klo 8–16), Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 050 308 1063, ilmanlaatu (at) hsy.fi
  • ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 09 15612256, jarkko.niemi(at)hsy.fi
  • viestintäproviisori Elina Aaltonen, Suomen Apteekkariliitto, puh. 010 6801 462, elina.aaltonen (at) apteekkariliitto.fi
  • Ilmanlaatu juuri nyt: hsy.fi/ilmanlaatu
  • Apua katupölyoireisiin -esite (pdf)
  • Ilmanlaatuun liittyvät esitteet: hsy.fi/ilmanlaatuesitteet

HSY uudistaa jätehuoltomääräykset: jäteastioiden tyhjentäminen voidaan aloittaa ennen aamuruuhkaa 1.3. lähtien18.1.2019 11:04Tiedote

HSY:n uudistamat jätehuoltomääräykset tulevat voimaan pääosin 1.3.2019. Jäteastioiden tyhjennys on mahdollista Helsingin kantakaupungin alueella kello 5–22. Muualla tyhjennystyöt voidaan aloittaa tuntia myöhemmin. Vuodesta 2021 alkaen biojätettä, muovi-, lasi- ja kartonkipakkauksia sekä pienmetallia kerätään kiinteistöistä, joissa on vähintään viisi huoneistoa. Uudistuksella vastataan EU:n ja Suomen valtakunnallisiin kierrätystavoitteisiin.

HSY:n hallituksen kokous 18.1.201918.1.2019 11:03Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 18.1.2019 Hallitus hyväksyi muun muassa tarkistetut pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräykset ja valitsi Graniittirakennus Kallio Oy:n jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijäksi. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.1.201915.1.2019 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.1.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa tarkistettujen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräysten hyväksymisestä sekä jätteenkäsittelykeskukseen vastaanotetun jätevoimalakuonan käsittelijän valitsemisesta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2019. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen pääkaupunkiseudun ja Kirkkonummen jätehuoltomääräyksistä. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 18.1.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi