Keväinen katupölykausi lähestyy – Näillä vinkeillä helpotat oireitasi

Moni oirehtii keväisin, kun ilmassa on runsaasti katupölyä. Tyypillisiä ärsytysoireita ovat nuha, yskä sekä kurkun ja silmien kutina. Pölykausi on yleensä pahimmillaan maalis–huhtikuussa.

Kun ilma lämpenee ja kadut kuivuvat, katupölyä nousee ilmaan. Tällöin Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan hiukkaspitoisuudet voivat kasvaa pääkaupunkiseudulla hetkittäin jopa kymmenkertaisiksi normaaliin verrattuna. Pölykausi on tyypillisesti pahimmillaan maalis–huhtikuussa. Huhtikuun lopulla pölyisyys vähenee katujen puhdistuksen ja kevään edetessä.

- Kadut pölyävät eniten vilkkaasti liikennöityjen katujen ja teiden varsilla. Kun ilmanlaatu on huono, kannattaa välttää vilkasliikenteisiä alueita ja etenkin raskasta liikuntaa vilkkaiden katujen varsilla. Ilmanlaatua voi seurata osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatu, sanoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi.

Katupöly on erityisen haitallista riskiryhmille

Katupöly voi aiheuttaa ärsytysoireita kenelle tahansa, mutta erityisen haitallista se on riskiryhmille. Riskiryhmään kuuluvat esimerkiksi astmaatikot, pienet lapset, iäkkäät sekä sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatautia sairastavat. Katupöly voi pahentaa sydän- ja hengityssairaiden oireita.

Näin helpotat oireitasi:

• Siirry puhtaampaan ilmaan, sisälle tai kauemmas liikenteestä.
  • Vältä raskasta liikuntaa vilkkaiden katujen varsilla.
  • Hoida ja lääkitse oireitasi saamiesi ohjeiden mukaan.
  • Jos sinulla on esim. astma tai sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatauti, vältä ulkoilua huonon ilmanlaadun alueilla.
  • Pidä ikkunat kiinni, kun ilmanlaatu on huono.
  • Hanki asuntoon tehokkaat tuloilmasuodattimet ja pidä ne kunnossa. Suodattimet on hyvä vaihtaa keväisin ja syksyisin.
  • Kuivata pyykit sisällä.
  • Seuraa ilmanlaatua osoitteesta: www.hsy.fi/ilmanlaatu

Katupöly on pääasiassa autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä.

Pääkaupunkiseudun apteekit jakavat tietoa katupölystä

HSY ja pääkaupunkiseudun apteekit aloittivat viime vuonna yhteistyön katupölyn aiheuttamien oireiden vähentämiseksi. Myös tänä vuonna kaikissa pääkaupunkiseudun apteekeissa on jaossa Apua katupölyoireisiin -esite, joka tarjoaa neuvoja katupölystä aiheutuvien oireiden lieventämiseen.

- Moni saa keväisin oireita katupölystä ja siitepölystä. Lepän ja koivun siitepölykausi ajoittuu samaan aikaan kuin katupölykausi. Allergialääkkeet yleensä helpottavat siitepölyoireita, mutta katupölyyn tehoaa vain pölyisten alueiden välttäminen, viestintäproviisori Elina Aaltonen Suomen Apteekkariliitosta kertoo.

• päivystävä ilmansuojeluasiantuntija (klo 8–16), Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 050 308 1063, ilmanlaatu (at) hsy.fi
  • ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 09 15612256, jarkko.niemi(at)hsy.fi
  • viestintäproviisori Elina Aaltonen, Suomen Apteekkariliitto, puh. 010 6801 462, elina.aaltonen (at) apteekkariliitto.fi
  • Ilmanlaatu juuri nyt: hsy.fi/ilmanlaatu