Keväinen katupölykausi lähestyy – Näillä vinkeillä helpotat oireitasi

Moni oirehtii keväisin, kun ilmassa on runsaasti katupölyä. Tyypillisiä ärsytysoireita ovat nuha, yskä sekä kurkun ja silmien kutina. Pölykausi on yleensä pahimmillaan maalis–huhtikuussa.

Kun ilma lämpenee ja kadut kuivuvat, katupölyä nousee ilmaan. Tällöin Helsingin seudun ympäristöpalveluiden mittausten mukaan hiukkaspitoisuudet voivat kasvaa pääkaupunkiseudulla hetkittäin jopa kymmenkertaisiksi normaaliin verrattuna. Pölykausi on tyypillisesti pahimmillaan maalis–huhtikuussa. Huhtikuun lopulla pölyisyys vähenee katujen puhdistuksen ja kevään edetessä.

- Kadut pölyävät eniten vilkkaasti liikennöityjen katujen ja teiden varsilla. Kun ilmanlaatu on huono, kannattaa välttää vilkasliikenteisiä alueita ja etenkin raskasta liikuntaa vilkkaiden katujen varsilla. Ilmanlaatua voi seurata osoitteesta hsy.fi/ilmanlaatu, sanoo HSY:n ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi.

Katupöly on erityisen haitallista riskiryhmille

Katupöly voi aiheuttaa ärsytysoireita kenelle tahansa, mutta erityisen haitallista se on riskiryhmille. Riskiryhmään kuuluvat esimerkiksi astmaatikot, pienet lapset, iäkkäät sekä sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatautia sairastavat. Katupöly voi pahentaa sydän- ja hengityssairaiden oireita.

Näin helpotat oireitasi:

• Siirry puhtaampaan ilmaan, sisälle tai kauemmas liikenteestä.
  • Vältä raskasta liikuntaa vilkkaiden katujen varsilla.
  • Hoida ja lääkitse oireitasi saamiesi ohjeiden mukaan.
  • Jos sinulla on esim. astma tai sepelvaltimo- tai keuhkoahtaumatauti, vältä ulkoilua huonon ilmanlaadun alueilla.
  • Pidä ikkunat kiinni, kun ilmanlaatu on huono.
  • Hanki asuntoon tehokkaat tuloilmasuodattimet ja pidä ne kunnossa. Suodattimet on hyvä vaihtaa keväisin ja syksyisin.
  • Kuivata pyykit sisällä.
  • Seuraa ilmanlaatua osoitteesta: www.hsy.fi/ilmanlaatu

Katupöly on pääasiassa autojen renkaiden jauhamaa asfalttia ja hiekoitushiekkaa. Erityisesti nastarenkaat kuluttavat asfalttia ja tuottavat siten katupölyä.

Pääkaupunkiseudun apteekit jakavat tietoa katupölystä

HSY ja pääkaupunkiseudun apteekit aloittivat viime vuonna yhteistyön katupölyn aiheuttamien oireiden vähentämiseksi. Myös tänä vuonna kaikissa pääkaupunkiseudun apteekeissa on jaossa Apua katupölyoireisiin -esite, joka tarjoaa neuvoja katupölystä aiheutuvien oireiden lieventämiseen.

- Moni saa keväisin oireita katupölystä ja siitepölystä. Lepän ja koivun siitepölykausi ajoittuu samaan aikaan kuin katupölykausi. Allergialääkkeet yleensä helpottavat siitepölyoireita, mutta katupölyyn tehoaa vain pölyisten alueiden välttäminen, viestintäproviisori Elina Aaltonen Suomen Apteekkariliitosta kertoo.

• päivystävä ilmansuojeluasiantuntija (klo 8–16), Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 050 308 1063, ilmanlaatu (at) hsy.fi
  • ilmansuojeluasiantuntija Jarkko Niemi, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 09 15612256, jarkko.niemi(at)hsy.fi
  • viestintäproviisori Elina Aaltonen, Suomen Apteekkariliitto, puh. 010 6801 462, elina.aaltonen (at) apteekkariliitto.fi
  • Ilmanlaatu juuri nyt: hsy.fi/ilmanlaatu
  • Apua katupölyoireisiin -esite (pdf)
  • Ilmanlaatuun liittyvät esitteet: hsy.fi/ilmanlaatuesitteet

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä