Kevät näkyy hammaslääkärissä - pyöräilijöitä paljon potilaina

Kesän lähestyessä hammaslääkärit saavat aina uusia potilaita. Pyöräilijöiden määrä vastaanotoilla kasvaa, sillä pyöräilyonnettomuudet aiheuttavat vakavia hammastapaturmia. Jos kaatuu pyörällä ja lyö hampaansa, tärkeintä on toimia nopeasti ja kuvauttaa kalusto mahdollisimman pian, neuvoo Oralin hammaslääkäri Jaakko Ensiö.

Pyörällä kaatumiset aiheuttavat usein vakavia vammoja, joista tyypillisimpiä ovat katkenneet etuhampaat.

Kesäiset pyöräilykelit lisäävät hammastapaturmien määrää, sillä sulat tiet ovat yllättäen talven liukkaita synkempää aikaa hammasterveyden kannalta.

”Talviliukkaat aiheuttavat hammastapaturmia, mutta todellisuudessa kesäaika on pahempaa. Kesän tulo näkyy onnettomuustilastoissa jo nyt”, Oralin yleishammaslääkäri Jaakko Ensiö Turun Hammaspisteeltä kertoo.

Pyörällä kaatumiset aiheuttavat usein vakavia vammoja: etuhampaiden katkeamiset ovat tyypillisiä pyöräilijöiden saamia vammoja. Tapaturmat korostuvat erityisesti kaupungeissa, jossa opiskelijoita ja muita pyörällä liikkuvia on paljon. Pyöräilyonnettomuuksia sattuu myös paljon urheileville.

”Pitkää lenkkiä polkevat pyöräilijät ottavat esimerkiksi kuumassa säässä paidan vauhdissa pois, ja se luiskahtaa pinnojen väliin. Tämä aiheuttaa monia pahoja onnettomuuksia, mikä on suuri sääli, sillä nämä onnettomuudet olisivat ehkäistävissä”, Ensiö toteaa.

Toimi näin, jos kaadut pyörällä ja loukkaat hampaasi

Jos satuttaa hampaansa pyörällä kaatuessaan, pitää toimia nopeasti.

”Hakeudu silloin mahdollisimman pian hammaslääkäriin. Siellä kartoitetaan tilanne ja otetaan panoraama- eli OPTG-kuvat, jotta hoito saadaan oikeille raiteille. Jos kuvista löytyy syytä murtumaepäilylle, voidaan tehdä 3D-kuvaus”, Ensiö sanoo.

Kuvantamisen avulla suunnitellaan hoito. Nopea toiminta on tärkeää myös sen takia, että mahdolliset ruhjeet saadaan ommeltua.

”Haavan ompelu on pakko tehdä nopeasti, tuntien sisällä onnettomuudesta”, Ensiö sanoo.

KAINALO

Liisalta katkesi neljä etuhammasta - hoito vaati kymmenen käyntikertaa

Ensiön asiakas, 55-vuotias Liisa menetti neljä etuhammastaan kaaduttuaan pyörällä risteyksessä. Liisa on innokas harrastajapyöräilijä, ja onnettomuus oli painajaismainen kokemus.

”Hampaiden lisäksi kasvojen vauriot olivat melko pahoja, ja olin shokissa. Jaakko ohjasi minut oikeaan hoitoon ja toimi henkisenä tukena ja turvana”, Liisa kuvailee.

Tapaturman hoito kesti puolisen vuotta ja vaati kymmenen käyntikertaa. Hammaslääkärissä tehtiin suun panoraamakuvaus, jonka perusteella osattiin suunnitella hoitoa.

Jotta Liisan hymy saatiin korjattua, tarvittiin useat väliaikaiset kiskot, juurihoitoja ja huolella laadittuja muotteja. Toukokuussa alkanut prosessi saatiin päätökseen marraskuussa, kun juurihoito saatettiin loppuun. Neljässä etuhampaassa on muottien mukaan tehty kruunu.

”Uusiin hampaisiin tottuminen kesti, mutta nyt hampaat tuntuvat omilta. Lopputulos on minusta paras mahdollinen”, Liisa sanoo.

Nopea reagointi ja huolella tehty kuvaus mahdollistivat hyvin suunnitellun ja asianmukaisen hoidon. Vaikka varsinainen hoito on päättynyt, on korjattujen etuhampaiden kunnon säännöllinen kontrollointi tärkeä osa hoitoprosessia.

Hymyn korjaaminen on ollut pitkä prosessi, mutta Liisa on kiitollinen, että onnettomuudessa hajosivat vain hampaat.

”Koen olevani hyvin onnekas, ettei onnettomuudessa käynyt pahemmin. Olisin voinut saada aivovamman, halvaantua tai jopa kuolla. Hampaita saa onneksi uusia”, Liisa muistuttaa.

viestintäjohtaja
Sähköposti: minna.lonnqvist@oral.fi

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1700 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 88,5 miljoonaa euroa. Oral toimii noin 80 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaa Colosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin taustalla toimii edunsaajana kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä maailmanlaajuisesti.

Jarkko Jokinen Oral Hammaslääkärit Oyj:n liiketoimintajohtajaksi ja varatoimitusjohtajaksi20.2.2019 10:00:00 EETTiedote

Lehdistötiedote 20.2.2019. MBA Jarkko Jokinen on nimitetty Oral Hammaslääkärit Oyj:n (”Oral”) liiketoimintajohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi 2.4.2019 alkaen. Jokinen vastaa tehtävässään yhtiön hammaslääkäriasemien verkoston kasvusta ja tuloksesta sekä asiakas- ja henkilöstötyytyväisyydestä. Jokinen toimii myös yhtiön varatoimitusjohtajana ja raportoi tehtävässään Oralin toimitusjohtajalle.