Kevytyrittäjät mukaan Suomen Yrittäjiin

Kevytyrittäjät pääsevät Suomen Yrittäjien jäseniksi. - Yrittäjyys muuttuu, ja järjestön on muututtava mukana. Tehtävämme on nostaa esiin monenlaista yrittäjyyttä. Autamme mielellämme kaikkia yrittäjiä menestymään paremmin! Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo

Suomen Yrittäjät uudisti jäsenyyttään niin, että avasi jäsenyyden myös kevytyrittäjille eli laskutusyrittäjille.

Kevytyrittäjä eli laskutusyrittäjä laskuttaa myymistään palveluista asiakastaan erityisen laskutuspalveluita tarjoavan yrityksen kautta. Hän on oikeudellisesti yrittäjä.

- Kevytyrittäjyys on kasvava osa yrittäjyyden ilmiötä. Se on matalan kynnyksen väylä yrittäjyyteen, jolla voi kokeilla yritysideansa toimivuutta, Jyrki Mäkynen perustelee järjestön ratkaisua.

Aiemmin Suomen Yrittäjien jäseneksi on päässyt vain yrittäjä, jolla on y-tunnus. Yrittäjäjärjestön säännöt mahdollistavat kevytyrittäjien jäsenyyden. Suomen Yrittäjiin kuuluu nyt alue- ja toimialajärjestöjen kautta yli 100 000 y-tunnuksellista yrittäjää.

Mäkynen muistuttaa, että yrittäjäjärjestön juuret ovat kaukana autonomian ajan Suomessa.

- Olemme siis mukautuneet muutokseen aiemminkin. Kevytyrittäjät ovat ammatinharjoittajia siinä missä jäseninämme jo olevat toiminimiyrittäjätkin, Mäkynen sanoo.

Kevytyrittäjien ja y-tunnuksellisten yrittäjien edunvalvonnassa ei ole ristiriitoja.

Mitä on kevytyrittäjyys?

Työtä tehdään joko työntekijänä tai yrittäjänä. Lainsäädäntö ei tunne kevytyrittäjyyttä, vaan kyseessä on julkisuudessa ja puhekielessä käytetty termi.

Kevytyrittäjä laskuttaa myymistään palveluista asiakastaan erityisen laskutuspalveluita tarjoavan yrityksen kautta.

Kevytyrittäjä tai laskutuspalveluyrittäjä on yrittäjä, koska hän ei työskentele kenenkään johdon ja valvonnan alaisena. Näin ollen hänen on esimerkiksi otettava myös YEL-vakuutus, jos edellytykset täyttyvät. Tästä saa lisätietoja esimerkiksi täältä (https://www.elo.fi/yrittaja/tietoa-yel-vakuutuksesta). Verotuksessa laskutuspalvelua käyttävää kevytyrittäjää voidaan joskus pitää myös palkansaajana.

Tarkkaa tietoa kevytyrittäjien määristä ei tiedetä, mutta on arvioitu, että heitä on joitakin kymmeniä tuhansia.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.