Henley Business School

KHO:n uusi päätös vapautti Henley Business Schoolin MBA-ohjelman arvonlisäverosta

1.6.2017 13:50 | Henley Business School

Korkein hallinto-oikeus (KHO) antoi 11.5.2017 uuden ennakkoratkaisun, joka vapautti Henley Business Schoolin Suomessa järjestämän MBA-koulutusohjelman arvonlisäverosta. Henley Business School on osa britannialaista Readingin yliopistoa. KHO:n tekemä ratkaisu mahdollistaa Suomessa entistä helpomman pääsyn huippulaadukkaaseen koulutukseen samalla kun se lisää suomalaisen koulutusmarkkinan houkuttelevuutta muiden eurooppalaisten yliopistojen joukossa.

Henleyssä suoritettu MBA-tutkinto vastaa yliopistotutkintoa. Tämä johtuu siitä, että Henleyn MBA-tutkinto kuuluu Iso-Britannian viralliseen tutkintojärjestelmään, jossa MBA-tutkinto vastaa yliopistossa suoritettavaa korkeakoulututkintoa. Suomalaisen koulutusjärjestelmän mukaan suomalainen MBA-tutkinto luokitellaan vastaavasti lisäopinnoiksi korkeakoulututkinnon sijaan.

KHO totesi ratkaisun perusteluissa, että EU-oikeuden periaatteiden mukaan Henley Business Schoolin Suomessa järjestettävää MBA-koulutusta tulisi pitää samassa asemassa suomalaisten yliopistojen tarjoaman koulutuksen kanssa, jolloin koulutus on arvonlisäverolain 39 ja 40 §:ssä tarkoitettua verosta vapautettua koulutuspalvelua. KHO:n mukaan Henleyn MBA-ohjelman arvonlisäverotuksen eri asema Suomessa olisi EU-oikeuden mukaisen yhdenvertaisuus- ja syrjimättömyysperiaatteen vastainen.

KHO:n ratkaisun mukaan Henley Business Schoolin MBA-koulutusohjelmat Suomessa on arvonlisäverosta vapautettua koulutuspalvelua. Nyt tehty ratkaisu merkitsee myös sitä, että kaikki Henley Business Schoolin MBA-ohjelman opiskelijat ovat tasa-arvoisessa asemassa maailmanlaajuisesti.

”KHO:n päätös on merkittävä Readingin yliopistolle ja Henley Business Schoolille. Lisäksi tämä on erinomainen ennakkopäätös, joka viestittää myös muille eurooppalaisille yliopistoille ja kouluille mahdollisuudesta avoimeen kilpailuun suomalaisella koulutusmarkkinalla entistä tasa-arvoisemmalla tavalla”, toteaa KPMG:n veroasiantuntija ja oikeustieteen tohtori Kristiina Äimä. ”Pitkällä tähtäimellä tämä on myös hyvä uutinen suomalaiselle talouselämälle.”

”KHO:n ratkaisu on hyvä uutinen sekä Henleylle, joka on yksi maailman suurimmista liikkeenjohdonkouluttajista, että Suomelle. Suomessa oleville opiskelijoille, joista noin puolet maksavat itse MBA-opintonsa, tämä merkitsee parempaa mahdollisuutta aloittaa korkealaatuiset opinnot”, johtaja Anna Matula Suomen Henley Business Schoolista sanoo. ”Tämä ennakkoratkaistu nostaa varmasti Suomessa tarjottavien tutkinnon jälkeisten opintojen laatua nykyiseen verrattuna.”

Henley Business School on osa Readingin yliopistoa ja johtavia liikkeenjohdon kouluja maailmassa. Henley on maailmanlaajuisesti yksi harvoista alan oppilaitoksista, jolla on kolmen merkittävän arviointilaitoksen hyväksyntä (brittiläinen AMBA, eurooppalaisen EQUIS ja amerikkalainen AACSB). Alumni-verkostoomme kuuluu 70 000 jäsentä 150 maasta. Suomessa Henley Business School on tarjonnut MBA-koulutusta jo vuodesta 1986. Nykyisin koulutustarjontaamme Suomessa kuuluu Henley Flexible Executive MBA sekä räätälöityjä ja avoimia johdon koulutusohjelmia. Tavoitteemme on mahdollistaa yksilöitä kehittymään erinomaisiksi ammattilaisiksi ja yritysjohtajiksi, jotka ajattelevat selkeästi sekä toimivat määrätietoisesti ja omia näkemyksiään noudattaen.
www.henley.fi

Lisätietoja: