Kierrätys kuuluu jouluun: Pakkausten lajitteluvinkit vuodenvaihteeseen

Joulunaika tuo monelle iloa, herkkuja ja lahjoja – samalla se tuo koteihin myös normaalia enemmän pakkausjätettä. Pakkausten palauttamisessa kannattaa ennakoida ruuhkat myös Rinki-ekopisteillä ja tuoda pakkaukset kiertoon hyvissä ajoin tai vasta pyhien jälkeen.
Tyhjät pakkaukset kannattaa tuoda Rinki-ekopisteelle ennen joulua tai vasta joulun jälkeen.

Kodin pakkausjäte päätyy nykyisin entistä paremmin kiertoon. Vuonna 2018 pakkauksista kierrätettiin 70 %, ja myös Ringin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 43 % ihmisistä kertoi, että omassa kotitaloudessa lajitellaan halukkaammin kuin kaksi vuotta sitten. Se näkyy erityisesti pakkauskierrätyksen sesonkiaikoina, kuten jouluna, jolloin Rinki-pisteillä on kuhinaa. Tuolloin moni tekee kotonaan kunnon siivouksen ja samalla joulusiivouksen yhteydessä käydään läpi kaappeja ja varastoja.

Juhlakauden kiireistä huolimatta on tärkeää muistaa, että kierrätys kuuluu myös jouluun. Pakkausjätteet on fiksua viedä ekopisteelle hyvissä ajoin ennen joulua tai vaihtoehtoisesti odottaa selkeästi pyhien yli.

– Pyhien aikaan kannattaa suosia Rinki-ekopisteitä, joissa on kartonki- ja muovipuristimet, sillä niihin mahtuu moninkertaisesti enemmän pakkauksia kuin tavallisiin keräyssäiliöihin. Korona-aika on lisännyt verkkokauppatilauksia, mikä näkyy varsinkin kartonkipakkausten kasvavassa määrässä. Isot pahvilaatikot on aina litistettävä, jotta ne eivät aiheuta puristimien tukkeutumista eivätkä vie turhaa tilaa keräysastioissa, kertoo Ringin operatiivinen johtaja Pertti Tammivuori.

Kartonkipuristin löytyy yli 370 Rinki-ekopisteestä ja muovipuristin on jo puolestaan 180 pisteellä. Lähimmän puristinpisteen löytää kätevästi Ringin verkkosivuilta, ekopistehaun avulla.

– On jokaisen Rinki-ekopisteen käyttäjän vastuulla toimia annettujen ohjeiden mukaan ja siten omalta osaltaan huolehtia, että ekopisteet pysyvät siisteinä. Jos ekopiste on täynnä, jätteitä ei saa koskaan jättää keräysastian ulkopuolelle. Rinki-ekopisteille ei myöskään saa jättää sinne kuulumattomia esineitä, joulukuusia tai huonekaluja – ne kuuluvat kuntien jäteasemille. Täysistä tai epäsiisteistä pisteistä kannattaa ilmoittaa heti Ringin maksuttomaan asiakaspalveluun. Yhteystiedot löytyvät pisteiltä ja verkkosivuilta rinkiin.fi, muistuttaa Tammivuori.

Lajittelu on helppoa – yksinkertaiset joulun pakkauskierrätysvinkit

Pakkausten lajittelussa olennaista on kysyä itseltään kaksi asiaa: 1. Onko kyseessä pakkaus? 2. Onko se kartonkia, lasia, metallia tai muovia? Jos vastaus molempiin on kyllä, voit palauttaa sen tyhjänä ja puhtaana Rinki-ekopisteeseen tai kiinteistösi keräysastiaan.

Lajittele näin yleisimmät joulun ajan pakkaukset:

Konvehtirasiat ja suklaakalenterit: Molemmat kartonkipakkauskeräykseen, sisällä oleva muovikenno muovipakkauskeräykseen.

Joulukukkien kääreet ja lahjapaperit: Joulutähtien, hyasinttien ja muiden joulukukkien muovikääreet sopivat hyvin muovipakkauskeräykseen. Sen sijaan värikkäät kukkien käärepaperit sekä lahjapaperit sisältävät paljon painoväriä ja päällystettä, eivätkä sovellu niin kartongin kuin paperinkaan kierrätykseen. Tämän vuoksi ne lajitellaan sekajätteeseen.

Glögitölkit ja -pullot: Kartonkisen glögitölkin voi laittaa kartonkipakkauskeräykseen. Jos tölkissä on muovikorkki, se menee muovipakkausten keräykseen. Pantittomat lasiset glögipullot voi laittaa lasipakkauskeräykseen. Jos pullossa on pantti, vie se kaupan pullonpalautusautomaattiin.

Tuikkukuoret ja hautakynttilöiden kannet: Metalliset voi laittaa metallikeräykseen. Hautakynttilöiden muoviset ja lasiset kuoret eivät käy pakkauskeräykseen, vaan ne lajitellaan kunnan ohjeistamalla tavalla.

Ulkotulien tinapeltipurkit sekä foliovuoat: Metallikeräykseen voi viedä pakkausten lisäksi myös pienmetallia, jota juhla-aikaan syntyy esimerkiksi kynttilätuikkujen kuorista, ulkotulien purkeista ja foliovuoista.

Uuden vuoden tinat ovat vaarallista jätettä – ne kuuluvat kunnan maksuttomaan vaarallisen jätteen keräykseen.

Pakkaukset kiertoon kauppareissun yhteydessä

Tyhjien pakkausten lajittelu on fiksu ja kannattava ilmastoteko, sillä kierrätykseen päätyvästä materiaalista jalostetaan uusia tuotteita tai pakkauksia. Taloyhtiöiden ja omakotikiinteistöjen omien jäteastioiden lisäksi kuluttajien käytössä on kaikkiaan yli 1850 Rinki-ekopistettä, joihin voi viedä lajiteltua ja puhdasta kotitalouksien pakkausjätettä. Rinki-ekopisteistä lähes puolet sijaitsevat kauppojen tai kauppakeskusten yhteydessä. Tyhjät pakkaukset voi siis palauttaa kiertoon mutkattomasti päivittäisostosten tekemisen yhteydessä.

Tarkemmat pakkausten lajittelutiedot:

Pakkausten lajitteluohjeet: rinkiin.fi/lajitteluohjeet