Kiertotalouden tarina löytyy yli 17 000 partiohuivin QR-koodista

Suomen partiolaisten järjestämällä yli 17 000 osanottajan Roihu-leirillä on käytössä maailman ensimmäiset kiertotalouden mukaiset partiohuivit. Sitran kanssa yhteistyössä valmistetut huivit on valmistettu ylijäämäkankaista ja säästävät miltei 10 miljoonaa litraa vettä verrattuna tavanomaisiin, uudesta puuvillasta valmistettuihin huiveihin. Huivit kertovat muun muassa, millaisia uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia tekstiiliteollisuudella on kiertotaloudessa. Nettitarina avautuu huivista löytyvän QR-koodin avulla.

Kansainvälinen partioleiri Roihu viitoittaa partiolaisten tietä kestävämpään maailmaan. Leirin huivit – joista partiolaiset tunnistetaan – ovat ilmentymä kiertotaloudesta ja osaltaan ratkaisemassa aikamme suurinta haastetta, ylikulutusta. Kiertotalous vastaa kysymykseen, miten löydämme toimintamalleja, joissa talouden ja hyvinvoinnin kasvu eivät enää perustu luonnonvarojen liikakäyttöön.

Huiveihin käytetyt ylijäämämateriaalit ovat muun muassa kangastoimittajien poistuvia värejä, yrityksiltä käyttämättä jääneitä kankaita ja tuotannon ylijäämiä. Kenties maailman ympäristöystävällisimpien partiohuivien valmistuksessa on säästetty miltei 10 miljoonaa litraa vettä verrattuna tavanomaisiin puuvillahuiveihin. Määrä vastaa Forssan kokoisen – noin 17 000 asukkaan – kaupungin kolmen päivän veden kulutusta. Huivit ovat siten myös reilusti normaalia ilmastoystävällisempiä.

QR-koodi ja tietoverkko vievät huivin tarinaan

Teksti ja video, jotka kertovat huivin kiertotaloustarinan, löytyvät nettisivulta jonne leiriläiset pääsevät sivulle suoraan huivin päärmeeseen kiinnitetyn QR-koodin avulla. Pääsyn verkkosivuille mahdollistaa leirille rakennettu laaja langaton mobiilitietoverkko.

”Kestävien kulutustottumusten luominen on yksi kiertotalouden kehittymisen edellytys. Nuorten herätteleminen ajattelemaan asiaa rakentaa osaltaan yhteiskuntaa, joka toimii maapallon kantokyvyn rajoissa”, sanoo kiertotalouden johtava asiantuntija Matti Aistrich Sitrasta.

”Partion tavoitteena on kasvattaa aktiivisia yhteiskunnan jäseniä. Myös ympäristön kunnioittaminen on toiminnassa oleellisessa osassa. Kierrätyshuivien avulla haluamme saada leiriläiset näkemään, minkälaisia vaikutuksia arjen valinnoilla on”, sanoo Roihun leirinjohtaja Heikki Otsolampi.

Huivin valmistusprosessissa on nähty myös esimerkki siitä, mihin kiertotalouden mukaiset uudet liiketoimintamallit pohjautuvat: erilaisten – usein yllätyksellistenkin – toimijoiden kohtaamiseen. ”Ilman tietoa siitä, että toisella on ylijäämää ja että toinen puolestaan tarvitsisi sitä, ei materiaalien järkevämpi käyttö olisi mahdollista", Aistrich jatkaa.

Partionuoret yrittävät mahduttaa neljä kilometriä kangasta Instagram-kuviin

Huiveihin on käytetty yli neljä kilometriä kangasta. Sitra haastaa kaikki Roihun leiriläiset näyttämään, miltä moinen määrä kangasta näyttää valokuvassa: kuinka monta huivia mahtuu yhteen Instagram-kuvaan? Samalla Sitra kerää ideoita, millainen voisi olla leirihuivin uusi elämä, jos sitä ei halua vain muistoesineeksi pölyttymään? Kampanja järjestetään yhteisöpalvelu Instagramissa tunnisteella #roihuhuivi.

Matti Aistrich, johtava asiantuntija, Sitra, matti.aistrich@sitra.fi, 040 170 3535
Samuli Laita, viestinnän asiantuntija, Sitra, samuli.laita@sitra.fi, 040 536 8650
Heikki Otsolampi, leirinjohtaja, Roihu 2016, heikki.otsolampi@roihu2016.fi, 050 618 60

Sitra on aktiivinen tulevaisuudentekijä joka tutkii, selvittää ja ottaa kumppanit eri sektoreilta mukaan ennakkoluulottomiin kokeiluihin ja uudistuksiin. Tulevaisuustyön tähtäimessä on Suomi, joka menestyy kestävän hyvinvoinnin edelläkävijänä.