Kiertotaloutta kestävästi puhtailla ravinnekierroilla maaperään

Maapallon kantokykyä rasittavat muun muassa ravinnekiertojen epätasapaino sekä luonnon monimuotoisuuden kato, ajureina ilmaston ja maankäytön muutokset.

Meidän on mahduttava maapallon rajoihin, jotta voimme edetä kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Ruuantuotannossa tarvittavat välttämättömät kasvinravinteet on saatava tehokkaammin kiertoon, jotta voimme tuottaa ruokaa pienillä maankäytön muutoksilla. Tämä tarkoittaa parempia satoja ja tehokkaampia ravinnekiertoja mahdollisimman vähin tappioin ilmaan ja vesiin.

Jotta ravinnekierrot saataisiin tasapainoon ruuan tuotannon ja kulutuksen välillä, ruuan valmistuksen ja syönnin jäljiltä jäävät ravinteet tulisi kierrättää uusien satojen kautta. Kiertotalous on ratkaisumalli, joka edistää tätä tavoitetta. Ravinteiden kierrätys on kuitenkin tehtävä hallitusti ja puhtain kierroin, jottei arvokasta viljelymaata ja luontoa pilata riittämättömästi puhdistettujen lannoitevalmisteiden käytöllä.

Maaperällä on pitkä muisti ja kasvien juuret ovat ehdottomia siitä, missä kemiallisessa muodossa ne ravinteensa ottavat. Lannoitteiden ravinteiden on siksi oltava kasveille käyttökelpoisia. Ravinnelähteet eivät saa sisältää luonnolle vieraita aineita kuten lääkejäämiä tai synteettisiä orgaanisia haitta-aineita, joita kulutuksessamme sekaantuu kasvinravinteiden kanssa.

Jotta saamme ruokamme jatkossakin puhtaasta maasta, Suomen luonnonsuojeluliitto ja MTK vaativat kierrätyslannoitteilta laatua ja puhtautta. Puhdistusteknologiaa, cleantechiä on sovellettava käytäntöön ja kehitettävä kustannus- ja resurssitehokkaaksi. Vain siten ravinteiden kierrätys on vastuullista ja hyväksyttävää ja kestävän kehityksen tavoitteiden mukaista.

Ympäristöjohtaja Liisa Pietola, MTK, puh. 050 438 4014, liisa.pietola@mtk.fi
Erityisasiantuntija Tapani Veistola, SLL, puh. 0400 615 530, tapani.veistola@sll.fi (19.6. jälkeen)

MTK-TIEDOTE: MTK:lta tukea Karhisen esityksille7.2.2019 12:07:51Tiedote

Selvityshenkilö Reijo Karhinen toimitti tänään valtioneuvostolle esityksensä maatalouden heikon kannattavuuden parantamiseksi. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK tukee raportin esityksiä. Erityisesti MTK kiittelee Karhisen esityksiä elintarvikeviennin lisäämisestä, maatalouden uusista rahoitusmalleista sekä ruokamarkkinoiden yhteistyön lisäämisestä ja kauppaketjujen asiakasdatan avaamisesta korvauksetta viljelijöiden ja koko elintarvikeketjun käyttöön.

Pääkumppanuus Berliinin Grüne Woche -ruokamessuilla herätti kiinnostusta suomalaisiin elintarvikkeisiin ja Suomeen matkailukohteena29.1.2019 12:11:50Tiedote

Suomi oli pääosassa maailman suurimmilla ruokamessuilla, Berliinin Grüne Wochella 18.-27.1.2019. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n teettämän kävijäkyselyn mukaan Suomen messuosastoa pidettiin onnistuneena. Suursatsaus herätti Suomen messuhallissa vierailleiden saksalaiskuluttajien kiinnostusta suomalaisia ruoka- ja juomatuotteita kohtaan sekä houkutteli lomailemaan Suomeen.

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38:11Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17:37Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.