Kiertotaloutta kestävästi puhtailla ravinnekierroilla maaperään

Maapallon kantokykyä rasittavat muun muassa ravinnekiertojen epätasapaino sekä luonnon monimuotoisuuden kato, ajureina ilmaston ja maankäytön muutokset.

Meidän on mahduttava maapallon rajoihin, jotta voimme edetä kestävän kehityksen tavoitteiden mukaisesti. Ruuantuotannossa tarvittavat välttämättömät kasvinravinteet on saatava tehokkaammin kiertoon, jotta voimme tuottaa ruokaa pienillä maankäytön muutoksilla. Tämä tarkoittaa parempia satoja ja tehokkaampia ravinnekiertoja mahdollisimman vähin tappioin ilmaan ja vesiin.

Jotta ravinnekierrot saataisiin tasapainoon ruuan tuotannon ja kulutuksen välillä, ruuan valmistuksen ja syönnin jäljiltä jäävät ravinteet tulisi kierrättää uusien satojen kautta. Kiertotalous on ratkaisumalli, joka edistää tätä tavoitetta. Ravinteiden kierrätys on kuitenkin tehtävä hallitusti ja puhtain kierroin, jottei arvokasta viljelymaata ja luontoa pilata riittämättömästi puhdistettujen lannoitevalmisteiden käytöllä.

Maaperällä on pitkä muisti ja kasvien juuret ovat ehdottomia siitä, missä kemiallisessa muodossa ne ravinteensa ottavat. Lannoitteiden ravinteiden on siksi oltava kasveille käyttökelpoisia. Ravinnelähteet eivät saa sisältää luonnolle vieraita aineita kuten lääkejäämiä tai synteettisiä orgaanisia haitta-aineita, joita kulutuksessamme sekaantuu kasvinravinteiden kanssa.

Jotta saamme ruokamme jatkossakin puhtaasta maasta, Suomen luonnonsuojeluliitto ja MTK vaativat kierrätyslannoitteilta laatua ja puhtautta. Puhdistusteknologiaa, cleantechiä on sovellettava käytäntöön ja kehitettävä kustannus- ja resurssitehokkaaksi. Vain siten ravinteiden kierrätys on vastuullista ja hyväksyttävää ja kestävän kehityksen tavoitteiden mukaista.

Ympäristöjohtaja Liisa Pietola, MTK, puh. 050 438 4014, liisa.pietola@mtk.fi
Erityisasiantuntija Tapani Veistola, SLL, puh. 0400 615 530, tapani.veistola@sll.fi (19.6. jälkeen)

MTK ja Suomen kokkimaajoukkue yhdessä maailman suurimmille ruokamessuille Saksassa – Suomi messujen pääkumppani 20195.9.2018 09:23Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK ry ja Suomen kokkimaajoukkue ovat sopineet yhteistyöstä 18.-27.1.2019 Saksassa pidettävillä Grüne Woche -messuilla. Joka vuosi messuilla on vain yksi partnerimaa ja ensi vuonna se on Suomi. Grüne Woche -messut ovat maailman suurin ruoka-alan kuluttajamessutapahtuma. Suomi esittäytyy messuilla omassa hallissaan teemalla ”Grüße aus der Wildnis – Greetings from the Wild.” Messukonseptin “Aus der Wildnis” ja siitä johdetun kumppanimaailmeen on suunnitellut Hasan & Partners.

MTK hallituksen budjetista: Maatalouden kannattavuuskriisin on löydettävä ratkaisuja markkinoilta29.8.2018 14:40Tiedote

Kuivuus on tänä vuonna vaikeuttanut entisestään maataloutemme pitkään jatkunutta kannattavuuskriisiä. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mielestä hallitus on ymmärtänyt tilanteen vakavuuden, vaikkakaan 65 miljoonan euron lisärahoitus ei riitä poistamaan ongelmia. Nyt on huolehdittava siitä, että kriisitoimet saadaan nopeasti käyntiin ja muut tukien maksatukset aikaistettua. Tärkeintä on, että ratkaisuja maatilojen tilanteen helpottamiseksi on löydettävä markkinoilta.

Haaste yhteisiin karkearehutalkoisiin22.8.2018 07:00Tiedote

Kuivuus koettelee ankarasti Suomen maataloutta ja sadot jäävät paikoin selvästi alle puoleen normaalista. Huoli tuotannon jatkumisesta on kaikilla alan toimijoilla yhteinen, onpa kyse maatiloista, tarvikekaupasta tai elintarviketeollisuudesta. Viime kädessä kysymys on myös huoltovarmuudesta. Osuuskunnat ovat jo kannustaneet kolmannen rehusadon korjuuseen, mutta koska alueelliset erot ovat suuret, tarvitaan vielä yhteisiä toimia pitkistä kuljetusmatkoista johtuvien ongelmien selättämiseksi. Allekirjoittaneet alan toimijat sitoutuvat yhteisiin toimiin ja kannustavat kaikkia muitakin liittymään mukaan talkoisiin, jotta tuotanto ei kaatuisi rehunpuutteeseen.