Kiihkeä ja poliittinen romaani Yhdysvaltoihin Meksikon rajan yli pyrkivistä lapsista

New Yorkissa asuvan meksikolaiskirjailijan Valeria Luisellin palkittu romaani Kadonneiden lasten arkisto (Gummerus) on yhden perheen roadtrip New Yorkista Arizonaan. Samalla se on kertomus tuhansista paperittomista lapsista, jotka pyrkivät Yhdysvaltain etelärajan yli mutta jäävät yksin jumiin pidätyskeskuksiin tai eksyvät matkalla aavikolle. Luiselli sai innoituksen romaaniinsa vapaaehtoistyössään maahanpyrkijälasten tulkkina.

Valeria Luiselli, kuva: Diego Berruecos

Uutistenlukijat kutsuvat tilannetta siirtolaiskriisiksi. He kutsuvat sitä lapsitulvaksi, hyökyaalloksi. Lapset ovat paperittomia; he ovat täällä laittomasti, he ovat muukalaisia. Niin jotkut sanovat. He ovat pakolaisia, joilla on laillinen oikeus saada suojaa, sanovat toiset. Tämä laki sanoo, että heitä pitäisi suojella; tämä lakimuutos sanoo, ettei heitä pitäisi suojella. Kongressi on jakautunut, yleinen mielipide on jakautunut, lehdistö kukoistaa rehottavan erimielisyyden ansiosta ja vapaaehtoisjärjestöissä paiskitaan ylitöitä. Kaikilla on asiasta mielipide, eivätkä ketkään ole mistään samaa mieltä.

Radiouutisia seurataan halki Yhdysvaltojen matkaavan auton etu- ja takapenkillä. Kuilu äänimaisemia työkseen tallentavan pariskunnan välillä repeytyy entisestään maisemien muuttuessa vuoristoisemmiksi. Lauluja, karttoja ja polaroidkameraa apunaan käyttäen perheen lapset yrittävät käsittää ja dokumentoida sekä oman perheensä kriisiä että sitä, josta uutisissa kerrotaan.

Lopulta me pysähdyimme ja söimme oikean aamiaisen kuppilassa, jossa oli jukeboksi. Se oli täydellistä, paitsi että seuraavassa loosissa istui vanha mies, jonka kravatissa oli kuva nauloilla ristiin kiinnitetystä jeesus kristuksesta, ja kravatin päällä oli hopeaketju jossa roikkui toinen risti, mutta siinä ei ollut nauloja eikä kristusta. Minua hermostutti koska ajattelin, että sanot ehkä jotain jeesus vitun kristuksesta, koska olit huomannut että saat isin ja äidin nauramaan aina kun sanot niin.

”Kaavat rikkova uusi klassikko… Romaanimuoto todella uudistuu hänen käsissään: sähköiseksi, elastiseksi, houkuttelevaksi, uudenlaiseksi.” – New York Times

Valeria Luiselli
New Yorkissa asuva Valeria Luiselli on syntynyt Mexico Cityssä ja kasvanut Etelä-Koreassa, Etelä-Afrikassa ja Intiassa. Hän on saanut mainetta sekä kaunokirjailijana että asiaprosaistina. Luisellille on myönnetty Los Angeles Times Book Prize, American Book Award, MacArthur Fellowship ja viimeisimpänä Kadonneiden lasten arkistosta Rathbones Folio Prize. Lukuisille vuoden parhaimpien kirjojen listoille nostettu teos oli ehdolla myös Booker- ja Women’s Prize for Fiction -palkintojen saajaksi.

Valeria Luiselli, Kadonneiden lasten arkisto
alkuteos Lost Children Archive
suomentanut Marianna Kurtto

Valeria Luiselli, kuva: Diego Berruecos

Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin11.9.2020 08:33:41 EESTTiedote

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.