Kiille kuluu ja hampaat lohkeilevat – lävistys suussa voi pilata hampaat ja pahimmassa tapauksessa tuoda verenmyrkytyksen

Suulävistys on terveysriski, joka voi aiheuttaa vakavan infektion ja vaikuttaa myös hampaisiin: lävistys voi kuluttaa hampaan kiillettä, aiheuttaa ikenien vetäytymistä ja hampaiden lohkeilua. Asiantuntijan mukaan suun alueen koruksi turvallisempi vaihtoehto on hammaskoru.

”Kun suuhun tehdään haava, parantuminen voi olla hidasta ja jo kielilävistystä laittaessa suussa voi tuntua kipua ja turvotusta”, kertoo Oral Hammaslääkäreiden suuhygienisti Irene Närvänen.

Lävistyksissä on aina omat vaaransa. Oral Hammaslääkäreiden suuhygienisti Irene Närvänen kertoo, että etenkin suun alueella riskejä riittää. Suurimmat riskit on kielilävistyksessä.

”Suu on kostea ja lämmin paikka, joka kuhisee bakteereja. Kun suuhun tehdään haava, parantuminen voi olla hidasta ja jo kielilävistystä laittaessa suussa voi tuntua kipua ja turvotusta”, Närvänen kertoo.

Hänen mukaansa vaarallisin asia suun alueen lävistyksissä on infektioriski.

”Jos kieli tulehtuu pahasti, voi tulla verenmyrkytys, sillä suusta kaikki on yhteydessä verenkiertoon ja muuhun elimistöön. Rajut infektiot suussa saattavat johtaa myös suun turvotukseen ja voivat pahimmassa tapauksessa vaikeuttaa hengittämistä”, Närvänen sanoo.

Hankaava lävistys vie hampaan kiilteen – ongelmia voi tulla heti ensimmäisen vuoden aikana

Suun alueen lävistykset voivat vaikuttaa yleisterveyden lisäksi myös hampaisiin. Närvänen kertoo, että lävistyksen paikka vaikuttaa paljon siihen, minkälaiset vaikutukset lävistyksestä voi tulla hampaille.

Ongelmat voivat näkyä hampaissa jo vuodessa.

”Jos koru on esimerkiksi huulessa, se koskettaa jatkuvasti hampaita ja ikeniä. Mekaaninen hankaus voi saada aikaan ikenien vetäytymistä ja kiilteen kulumista. Nämä ovat erittäin yleisiä seurauksia, jos suussa on lävistys”, Närvänen kertoo.

Kielikorussa taas on se riski, että vahingossa puraisee koruun esimerkiksi syödessä. Huonolla tuurilla hammas voi lohjeta.

Närväsen mukaan esimerkiksi ikenien vetäytymistä tai kiilteen kulumista ei aina ymmärretä ottaa vakavasti, sillä niistä ei tule kipua. Ajan mittaan ne voivat silti aiheuttaa esimerkiksi vihlontaa ja altistaa reikiintymiselle.

”Vetäytynyttä ientä tai kulunutta kiillettä ei saa takaisin”, Närvänen muistuttaa.

”Hammaskoru ei juurikaan vaikuta suun terveyteen”

Sen sijaan hammaskoru on Närväsen mukaan melko turvallinen koriste suussa.

”Hyvä harjaus ja puhdistus ovat tärkeitä asioita muistaa, sillä ylimääräinen esine hampaassa voi kerätä plakkia ja epäpuhtauksia. Jos hampaan puhdistaa hyvin, hammaskoru ei juurikaan vaikuta suun terveyteen”, Närvänen sanoo.

Hänen mukaansa on kuitenkin tärkeää, että koru laitetaan ammattilaisella – joko suuhygienistillä tai hammaslääkärillä.

”Siten koru kiinnitetään varmasti sopivaan kohtaan, kiilteen pintaa ei vahingoiteta, ja kiille pysyy hyvänä”, Närvänen sanoo.

Sen sijaan hammaskorun pysyvyys on yksilöllistä: Närväsen mukaan joillain koru pysyy puoli vuotta, toisilla jopa kymmenen.

Fakta: Muista hyvä suuhygienia

• Jos ottaa itselleen lävistyksen suualueelle, haavan paranemisen ajaksi suositellaan desinfioivan suuveden käyttöä.
  • Jos lävistys tulehtuu, se tulee ottaa välittömästi pois.
  • Hyvästä hygieniasta huolehtiminen on tärkeää: perusteellisella omahoidolla hampaat ovat turvassa.
  • Säännöllisten hammastarkastusten avulla huomataan heti, jos lävistyksestä aiheutuu vakavampaa haittaa.

viestintä- ja markkinointijohtaja

Oral Hammaslääkärit Oyj (www.oral.fi) on valtakunnallisesti toimiva suun terveydenhoitopalveluita tuottava yhtiö, jossa työskentelee yli 1300 alan ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 88,5 miljoonaa euroa. Oral toimii yli 60 toimipisteessä ympäri Suomea. Konserniin kuuluu myös Oral Hammaslaboratorio Oy.

Oral Hammaslääkärit Oyj:n omistaa Colosseum Dental Group. Sillä on yhteensä lähes 300 hammaslääkäriasemaa Suomessa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Ruotsissa, Sveitsissä ja Tanskassa. Colosseum Dentalin omistaa pääomasijoittajayhtiö Jacobs Holding AG. Sen ainoa edunsaaja on kansainvälinen Jacobs Foundation -hyväntekeväisyyssäätiö, joka tukee lasten ja nuorten kehittymistä.

Kävitkö lapsena oikomishoidoissa, mutta hampaat vinoutuivat uudelleen? Suuri osa oikomishoitoon tulevista aikuisista on hoidoissa toista kertaa3.10.2019 10:00:00 EESTTiedote

Aikuisten oikomishoidot ovat yleistyneet lähes näkymättömän kalvotekniikan ansiosta. Moni hammasrivistöään suoristamaan tuleva aikuinen on oikomishoidoissa jo toistamiseen, sillä lapsuudessa ylläpitohoito sivuutettiin. Jos retentio- eli ylläpito jätetään välistä, hampaat palautuvat suurella todennäköisyydellä takaisin vinoiksi.