Kiinnitä Porin Asuntomessuilla huomio Talo Haltiattaren tilankäyttöön: liukuvat väliovet luovat uusia yhteyksiä huoneesta toiseen

Porin Karjarannan Asuntomessualueella Talo Haltiatar erottuu joukosta luovan tilankäyttönsä ansiosta. Suurperheen kodin suunnittelussa kantava ajatus oli monta tilaa yhden tilan sisällä, mikä mahdollistaa yhdessäolon ja toisaalta omaan rauhaan vetäytymisen. Lähes kaikki kodin väliovet ovat Aulis Lundell Oy:n liukuvia Liune-ovia, jotka piiloutuvat integroidun seinäelementin sisään silloin kun halutaan yhteistä avaraa tilaa.

Tamperelaisen arkkitehti Marko Raiskin ekologisessa ja yksilöllisessä CLT-runkoisessa luomuksessa on rakennusmateriaaleina käytetty puuta, kiveä ja terästä. Kuusi makuuhuonetta, kodinhoitohuone, työstudio ja avarat yhteistilat mahtuivat saman katon alle 200 neliöön luovalla suunnittelulla, jossa tilankäyttö ajateltiin uudella tavalla.

Valtavirrasta erottuva ratkaisu oli yhdistää alakerran kolme makuuhuonetta toisiinsa liukuvilla väliovilla, jotka tarvittaessa liukuvat piiloon seinäelementin sisään ja yhdistävät tilat yhdeksi isoksi huoneeksi. Liune-väliovia löytyy myös kodinhoitohuoneesta ja yläkerran makuuhuoneista.

– Liunen väliovien ansiosta lapsilla on mahdollisuus omaan rauhaan ja toisaalta yhteiseen temmellyskenttään. Kun lapset aikanaan lentävät pesästä, meille ei jää käteen lukuisia pikkuhuoneita vailla käyttöä, vaan Liunen väliovilla saamme muunneltua tiloja tarpeemme mukaan, kuvailee perheen isä Tuomas Rouhikko.

Perhe halusi, että heidän unelmakotinsa on paitsi arjessa toimiva, myös rauhoittava keidas. Kun saman katon alla asuu monta henkeä, tarve ympäristön tietoiseen selkiyttämiseen ja rauhoittamiseen on ymmärrettävä. Isosta avarasta yhtenäisestä tilasta on erotettu visuaalisesti erilaisia tiloja. Harmoniset puupinnat, pehmeä valaistus ja liukuvilla väliovilla muunneltavat tilat luovat aisteille miellyttävän kokonaisuuden, jossa arki toimii ja jokaiselle löytyy oma soppi rauhoittumiseen.

– Perhe sai uskomattoman viihtyisän ja toimivan kodin, kun tilankäyttöä uskallettiin ajatella uudella tavalla. Liune ei ole vain väliovi, vaan asumisen ja tilankäytön mullistava innovaatio. Tavoitteemme on edistää Liunen kehitystä vallitsevaksi ovistandardiksi niin uudis- kuin korjauskohteissa, kommentoi Aulis Lundell Oy:n toimitusjohtaja Leena Lundell.

Lohjalainen Aulis Lundell Oy toimitti kohteeseen liukuvien väliovien lisäksi ulkoseinän termorangat ja profiilit.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Liune YouTubessa

leena@aulislundell.fi

Olemme toimittaneet tuotteita rakennusteollisuudelle kohta 40 vuoden ajan ja tuotteemme ovat kaiken sydän. Teräsprofiilien tekniset ja rakenteelliset suunnitteluominaisuudet sekä meidän ylivertainen osaaminen kylmämuovatussa massatuotantoteknologiassa ovat johtaneet laajaan valikoimaan innovatiivisia tuotteita.

Teräsprofiilit ja teräsrakenteiden innovatiiviset mahdollisuudet ovat johtaneet markkinajohtaviin ratkaisuihin, kuten Gypsteel väliseinä -ja alakattoprofiilit, ProfAL kerroslattiat, KOOLARI ® ja LIUNE™ välioviratkaisut. Toimimme yhteistyössä alan johtavien yhteistyökumppaneidemme kanssa toimittamalla tuotteita, jotka on suunniteltu tehostamaan rakentamista, parantamaan ergonomiaa ja elinkaarilaatua.

Toimintamme on sertifioitu SFS-EN ISO 9001:2015 -laatujärjestelmän mukaisesti ja harmonisoidun standardijärjestelmän tuotteemme ovat CE-merkittyjä. Yhtiömme on yksityinen perheyritys ja meidän päämarkkina-alue on kotimaa. Toimimme hyvien liikenneyhteyksien varrella Lohjalla pääkaupunkiseudun tuntumassa.www.aulislundell.fi