Kiinteistöalalle 11 uutta laillistettua välittäjää Hämeeseen

Keskuskauppakamarin järjestämään LKV eli laillistettu kiinteistönvälittäjä -kokeeseen osallistui huhtikuussa 563 kokelasta, joista 252 läpäisi kokeen hyväksytysti. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita. Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi 11 henkilöä; Lahdesta neljä, Hämeenlinnasta ja Forssasta kaksi sekä Hattulasta, Hollolasta ja Kuhmoisista yksi henkilö”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin alueelta LKV-kokeen suorittaneet:

Björn Marianne, Hollola

Kaarre Pauli, Lahti

Kaukokari Anu, Hattula

Kylmälä Satu, Hämeenlinna

Leivo-Kaija Hannele, Lahti

Sormunen Timo, Kuhmoinen

Tervomaa Rami, Forssa

Tuominen Elisa, Forssa

Viitanen Senni, Lahti

Virtanen Riitta, Hämeenlinna

Väntänen Mia, Lahti

”Ensimmäistä kertaa LKV-kokeeseen osallistuneena koekysymysten monipuolisuus ja aihealueiden laajuus yllättivät. Isännöintialalta kertynyt kokemus auttoi minua kuitenkin kokeen läpäisemisessä”, kertoo Forssan Isännöinti ja Kiinteistönvälitys Oy:n yrittäjänä ja isännöitsijänä toimiva Rami Tervomaa.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan ammattipätevyyden merkitys kiinteistöalalla on korostunut vuoden 2016 alussa voimaan astuneen lakimuutoksen myötä, joka edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen lakimuutosta pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta.

“Tiukentuneilla vaatimuksilla halutaan parantaa välityspalveluiden luotettavuutta ja asiantuntevuutta. Välittäjäkokeen läpäiseminen osoittaa, että välittäjä tuntee toiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt”, Tikkunen sanoo.

Aluehallintovirastot valvovat, että laillistettu pätevyys löytyy vähintään joka toiselta välittäjältä. Vaatimuksen laiminlyönti voi johtaa varoitukseen tai jopa määräaikaiseen toimintakieltoon.

Seuraavat LKV- ja LVV-kokeet järjestetään 11.11.2017.

Forssan Isännöinti ja Kiinteistönvälitys Oy:n yrittäjä, LKV Rami Tervomaa, p. 044 522 3700

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen, p. 09 4242 6205

Niemenkatu 73

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Petokset ja tietoriskit kohdistuvat yhä useampaan yritykseen12.10.2017 13:32Tiedote

Varsinkin suuriin yrityksiin kohdistunut rikollisuus on lisääntynyt voimakkaasti viimeisen kolmen vuoden aikana. Tiedot ilmenevät Taloustutkimuksen yhteistyössä kauppakamarien ja Huoltovarmuuskeskuksen kanssa toteuttamasta koko Suomen kattavasta Yritysten rikosturvallisuus 2017 -selvityksestä. ”Kyselyyn vastanneista suurista yrityksistä joka toinen ilmoittaa, että liiketoimintaan kohdistuvien rikosten tai väärinkäytösten määrä on kasvanut”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Mittelö Hämeen Herruudesta starttaa tiistaina25.9.2017 11:46Tiedote

HPK ja Pelicans mittelevät myös tällä sarjakaudella Hämeen Herruudesta, kun hämäläistä yhteistyötä ja joukkovoimaa vahvistetaan alueen sisäisellä jääkiekkosarjalla. ”Hämeen Herruus saa jatkoa, kun tiistaina 26.9. HPK ja Pelicans kohtaavat Hämeenlinnassa. Olemme tyytyväisiä, että alueemme yritykset ovat jälleen yhteistyössä mukana kannustamassa alueemme Liiga-joukkueita”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin alueen tärkeimmät liikennehankkeet7.9.2017 08:30Tiedote

Kauppakamarit ovat laatineet listan Suomen liikenneverkon tärkeimmistä korjaus- ja kehittämiskohteista. ”Hämeen kauppakamarin alueelta mukana ovat valtatie 12 Uusikylä-Tillola, valtatien 2 Helsinki-Forssa-Pori palvelutason parantaminen vaiheittain ja valtatien 10 kehittäminen kaupunkimaisena pääväylänä Hämeenlinnan kantakaupungin alueella”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. Liikenneväylien kunnolla ja sujuvuudella on suora vaikutus yritysten kilpailukykyyn ja investointipäätöksiin.

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Työpaikkojen määrä kasvanut Hämeessä31.7.2017 12:00Tiedote

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat edelleen positiiviset, selviää EK:n heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli heinäkuussa +15, kun huhtikuussa se oli +19 (*). Palvelualan tilanne hieman yllätti. Palvelualan näkymät eivät ole kohentuneet, vaikka kuluttajien luottamus on korkealla ja työttömyys laskenut”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.