Kiinteistöalalle 11 uutta laillistettua välittäjää Hämeeseen

9.6.2017 11:02 | Hämeen kauppakamari

Keskuskauppakamarin järjestämään LKV eli laillistettu kiinteistönvälittäjä -kokeeseen osallistui huhtikuussa 563 kokelasta, joista 252 läpäisi kokeen hyväksytysti. ”Hämeen kauppakamari onnittelee vaativan kokeen suorittaneita. Alueeltamme LKV-kokeen läpäisi 11 henkilöä; Lahdesta neljä, Hämeenlinnasta ja Forssasta kaksi sekä Hattulasta, Hollolasta ja Kuhmoisista yksi henkilö”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin alueelta LKV-kokeen suorittaneet:

Björn Marianne, Hollola

Kaarre Pauli, Lahti

Kaukokari Anu, Hattula

Kylmälä Satu, Hämeenlinna

Leivo-Kaija Hannele, Lahti

Sormunen Timo, Kuhmoinen

Tervomaa Rami, Forssa

Tuominen Elisa, Forssa

Viitanen Senni, Lahti

Virtanen Riitta, Hämeenlinna

Väntänen Mia, Lahti

”Ensimmäistä kertaa LKV-kokeeseen osallistuneena koekysymysten monipuolisuus ja aihealueiden laajuus yllättivät. Isännöintialalta kertynyt kokemus auttoi minua kuitenkin kokeen läpäisemisessä”, kertoo Forssan Isännöinti ja Kiinteistönvälitys Oy:n yrittäjänä ja isännöitsijänä toimiva Rami Tervomaa.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan ammattipätevyyden merkitys kiinteistöalalla on korostunut vuoden 2016 alussa voimaan astuneen lakimuutoksen myötä, joka edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen lakimuutosta pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta.

“Tiukentuneilla vaatimuksilla halutaan parantaa välityspalveluiden luotettavuutta ja asiantuntevuutta. Välittäjäkokeen läpäiseminen osoittaa, että välittäjä tuntee toiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt”, Tikkunen sanoo.

Aluehallintovirastot valvovat, että laillistettu pätevyys löytyy vähintään joka toiselta välittäjältä. Vaatimuksen laiminlyönti voi johtaa varoitukseen tai jopa määräaikaiseen toimintakieltoon.

Seuraavat LKV- ja LVV-kokeet järjestetään 11.11.2017.

Forssan Isännöinti ja Kiinteistönvälitys Oy:n yrittäjä, LKV Rami Tervomaa, p. 044 522 3700

Niemenkatu 73

HÄMEEN KAUPPAKAMARI: Työpaikkojen määrä kasvanut Hämeessä31.7.2017 12:00Tiedote

Hämeessä teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat edelleen positiiviset, selviää EK:n heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrista. ”Teollisuus- ja rakennusalan yritysten suhdannenäkymät ovat Hämeessä edelleen vahvassa vedossa; lähikuukausien suhdanneodotuksien saldoluku oli heinäkuussa +15, kun huhtikuussa se oli +19 (*). Palvelualan tilanne hieman yllätti. Palvelualan näkymät eivät ole kohentuneet, vaikka kuluttajien luottamus on korkealla ja työttömyys laskenut”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin yritysbarometri: Positiiviset näkymät vahvistuneet6.6.2017 09:58Tiedote

Hämeen kauppakamarin alueen yrityksistä lähes 59 % arvioi liikevaihtonsa olevan tänä vuonna suurempi verrattuna viime vuoteen, selviää kauppakamarin touko-kesäkuussa tekemästä barometrikyselystä. ”Yritysten arviot liikevaihdon paranemisesta ovat nousseet edelleen viime syksystä. Saldoluku oli syksyllä +29 ja nyt se on +49”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.