Kiinteistöalalle 177 uutta laillistettua välittäjää

Keskuskauppakamarin välittäjäkokeista saatiin tämän syksyn koekierroksella 158 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 19 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Kokeen suosio jatkuu korkeana, sillä viime vuonna voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Jaana Tikkunen / Kuva: Pasi Murto

Yhteensä kokelaita oli marraskuussa järjestetyssä kokeessa 566 henkilöä, joista 545 osallistui LKV-kokeeseen ja 21 LVV-kokeeseen. Läpipääsyprosentit olivat LKV-kokeessa 29 prosenttia ja LVV-kokeessa 90 prosenttia. LVV-kokeessa menestyttiin viime vuosien tapaan hyvin, mutta LKV-kokeessa läpipääsyprosentti laski selvästi edellisistä koekierroksista. Viimeisen kolmen koekierroksen läpipääsyosuudet vaihtelivat 45 prosentista 61 prosenttiin.

“Viime kokeiden läpipääsyosuudet ovat olleet harvinaisen korkealla. Pitkän aikavälin keskiarvo läpäisseiden osuudessa on 38 prosenttia, joten tällä kierroksella jäätiin selvästi myös alle sen. On tärkeää muistaa, että kokeessa edellytetään hyvin laaja-alaista osaamista. Koekysymykset liittyvät vahvasti lainsäädäntöön ja vastauksilta edellytetään sen vuoksi täsmällisyyttä. Vaativaan kokeeseen ei ehkä ollut valmistauduttu riittävän hyvin”, Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkunen arvelee.

Tikkunen uskoo, että moni hylätyistä kokelaista yrittää koetta uudelleen ensi keväänä, sillä viime vuoden alusta voimaan on astunut laki, joka edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta. Lainmuutoksen myötä välitysliikkeet joutuvat harkitsemaan välittäjien rekrytointeja entistä huolellisemmin.

“Ammattipätevyyden arvo kiinteistöalalla toimivien keskuudessa on noussut lainmuutoksen myötä, mutta ala on myös itse alkanut korostaa koulutuksen merkitystä välitystoiminnassa. Välittäjän pätevyys osoittaa, että kokeessa hyväksytty tuntee toiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt”, Tikkunen kertoo.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella koepaikalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 14.4.2018.

Lisätietoja:

Iranin tilanne vaatii yrityksiltä riskienhallintaa4.1.2018 15:20Tiedote

Iranin kasvava epävarmuus vaatii nyt suomalaisyrityksiltä osaavaa riskienhallintaa, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja, Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. “Menestyäkseen yritysten on jatkuvasti otettava huomioon eri maiden muuttuvat poliittiset ja taloudelliset riskit. Markkinoiden jättäminen on aina viimeisin keino reagoida kasvaviin riskeihin. Iranille ei kuitenkaan vielä kannata kääntää selkää, mutta tilannetta on syytä seurata tarkasti", toteaa Vuori.

Keskuskauppakamarin viisi keinoa työllisyysasteen nostamiseksi2.1.2018 10:31Tiedote

Työllisyysasteen nostaminen 75 prosenttiin tulee Keskuskauppakamarin mukaan asettaa Suomen keskeisimmäksi tavoitteeksi vuonna 2018 ja viiden vuoden tähtäimellä 80 prosenttiin. Ilman uudistuksia vanheneva väestö ei pysty tulevaisuudessa pitämään yllä nykyisiin odotuksiin perustuvaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Keskuskauppakamari on laatinut listan keskeisistä rakenteellisista toimenpiteistä työllisyysasteen nostamiseksi.

Kauppakamarin vientiasiakirjojen kysyntä kasvaa – Kiina hipoo jo kärkeä2.1.2018 05:00Tiedote

Kauppakamarin alkuperätodistusten kysyntä on tänä vuonna noussut ennätystasolle. Alkuperätodistuksia on myönnetty marraskuun loppuun mennessä yli 64 000 kappaletta. Vastaavin lukuihin ollaan päästy viimeksi vuonna 2013. Kehitys myötäilee tullin vientikaupan tilastoja. Alkuperätodistusten kohdemaiden kärjessä on jo pitkään ollut Venäjä, mutta kakkospaikalla on nyt toista vuotta Kiina. Kauppakamarien todistuksilla sujuvoitetaan suomalaisyritysten vientiä EU:n ulkopuolelle.

Syntyikö tuotteesta tai työn jäljestä riita? Tavarantarkastus ratkaisee riidan yli puolessa tapauksista27.12.2017 05:00Tiedote

Erimielisyydet isojen hankintojen tai työsuoritteiden laadussa eivät ole harvinaisia. Jos neuvottelut ongelmatilanteissa eivät etene tai osapuolilla on hyvin erilaiset käsitykset mahdollisesta virheellisyydestä, voi Keskuskauppakamarin hyväksymästä tavarantarkastajasta (HTT) olla apua. Tavarantarkastuksen asiakkaiden keskuudessa toteutetun kyselyn mukaan 50,5 prosentissa tapauksista tavarantarkastuskertomus johti kiistassa sovintoon, ja oikeudenkäynniltä tai kuluttajariitalautakunnalta vältyttiin.

Valinnanvapaus on toteutettava – uudistus ei onnistu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan15.12.2017 06:00Tiedote

Hallituksen lakiluonnos valinnanvapauslaiksi mahdollistaa pääosin sote-uudistukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamisen. Keskuskauppakamarin johtajan Johanna Sipolan mukaan uudistuksen tavoitteiden toteutuminen kuitenkin vaarantuu, jos maakunnat suojelevat omaa tuotantoaan liiallisesti. “Uudistus on toteutettava nykyisen esityksen mukaan, sillä viivyttelyyn tai valinnanvapauden vesittämiseen ei ole varaa.”