Kiinteistöalalle 279 uutta laillistettua välittäjää

5.6.2017 09:15 | Keskuskauppakamari

Keväällä 2017 järjestetyistä välittäjäkokeista saatiin 252 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 27 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Keskuskauppakamarin järjestämän välittäjäkokeen suosio jatkuu korkeana, sillä nykyinen laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Jaana Tikkunen / Kuva: Pasi Murto

Yhteensä tämän kevään koekierrokseen osallistui 598 kokelasta, joista 563 teki LKV-kokeen ja 35 LVV-kokeen. Läpipääsyprosentit olivat hieman yli pitkän aikavälin keskiarvojen: LKV-kokeessa 45 prosenttia ja LVV-kokeessa 77 prosenttia.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan ammattipätevyyden merkitys kiinteistöalalla on korostunut vuoden 2016 alussa voimaan astuneen lakimuutoksen myötä, joka edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen lakimuutosta pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta.

“Tiukentuneilla vaatimuksilla halutaan parantaa välityspalveluiden luotettavuutta ja asiantuntevuutta. Välittäjäkokeen läpäiseminen osoittaa, että välittäjä tuntee toiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt”, Tikkunen sanoo.

Aluehallintovirastot valvovat, että laillistettu pätevyys löytyy vähintään joka toiselta välittäjältä. Vaatimuksen laiminlyönti voi johtaa varoitukseen tai jopa määräaikaiseen toimintakieltoon.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella koepaikalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 11.11.2017.

Lisätietoja:

Lakimies Jaana Tikkunen, p. 09 4242 6205, jaana.tikkunen@chamber.fi

Uudet hyväksytyt LKV- ja LVV-välittäjät 22.4.2017: http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/uudet-lkv-ja-lvv-kiinteistonvalittajat/

Lisätietoa LKV- ja LVV-kokeista: http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/

Jaana Tikkunen / Kuva: Pasi Murto

Keskuskauppakamari vaikuttaa valtakunnallisesti elinkeinoelämän hyväksi, elinvoimaisen Suomen puolesta. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen, kaavoituksen, koulutuksen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Tuemme työntekoa, yrittäjyyttä ja tuottavuutta. Edistämme vastuullisuutta ja yritysten itsesääntelyä. Tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin, muun muassa yritysten riita-asioiden ratkaisuun, tavarantarkastukseen, kiinteistöarviointiin ja ulkomaankaupan asiakirjoihin. Edistämme naisjohtajuutta kansainvälisesti palkitulla naisjohtajaohjelmallamme. Kehitämme 19 alueellisen kauppakamarin toimintaa Suomessa, ja kansainvälinen FinnCham-verkostomme ulottuu ympäri maailmaa. Lisätietoja: kauppakamari.fi, twitter.com/K3Fin

Kauppakamarit vahvistavat USA-suhteita – Finnairin Kati Kaivonen FACC New Yorkin johtoon12.6.2017 13:00Tiedote

Finnair Oyj:n Pohjois-Amerikan maajohtaja Kati Kaivonen on valittu New Yorkissa toimivan Finnish-American Chamber of Commercen (FACC) puheenjohtajaksi 5.6.2017 alkaen. Puheenjohtaja Kati Kaivosen mukaan FACC New York haluaa ottaa vahvemman roolin yritysten verkottajana ja kumppanina USA:ssa ja kehittää jäsenpalveluita USA:ssa toimiville suomalaisille yrityksille. Finnairin kaltaisten veturiyritysten mukanaolo toiminnassa on elinehto, mutta yhä useampi USA:n markkinoista kiinnostunut pk-yritys halutaan myös mukaan.