Kiinteistöalalle 279 uutta laillistettua välittäjää

Keväällä 2017 järjestetyistä välittäjäkokeista saatiin 252 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 27 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Keskuskauppakamarin järjestämän välittäjäkokeen suosio jatkuu korkeana, sillä nykyinen laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Jaana Tikkunen / Kuva: Pasi Murto

Yhteensä tämän kevään koekierrokseen osallistui 598 kokelasta, joista 563 teki LKV-kokeen ja 35 LVV-kokeen. Läpipääsyprosentit olivat hieman yli pitkän aikavälin keskiarvojen: LKV-kokeessa 45 prosenttia ja LVV-kokeessa 77 prosenttia.

Keskuskauppakamarin lakimies Jaana Tikkusen mukaan ammattipätevyyden merkitys kiinteistöalalla on korostunut vuoden 2016 alussa voimaan astuneen lakimuutoksen myötä, joka edellyttää LKV- tai LVV-pätevyyttä vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä. Ennen lakimuutosta pätevyys vaadittiin vain liikkeen vastaavalta hoitajalta.

“Tiukentuneilla vaatimuksilla halutaan parantaa välityspalveluiden luotettavuutta ja asiantuntevuutta. Välittäjäkokeen läpäiseminen osoittaa, että välittäjä tuntee toiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön ja hyvän välitystavan sekä hallitsee välitystoimeksiannon hoitamisen edellyttämät käytännöt”, Tikkunen sanoo.

Aluehallintovirastot valvovat, että laillistettu pätevyys löytyy vähintään joka toiselta välittäjältä. Vaatimuksen laiminlyönti voi johtaa varoitukseen tai jopa määräaikaiseen toimintakieltoon.

Välittäjäkokeet järjestetään valtakunnallisesti kolmella koepaikalla: Helsingissä, Tampereella ja Oulussa. Seuraava koe järjestetään 11.11.2017.

Lisätietoja:

Lakimies Jaana Tikkunen, p. 09 4242 6205, jaana.tikkunen@chamber.fi

Uudet hyväksytyt LKV- ja LVV-välittäjät 22.4.2017: http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/uudet-lkv-ja-lvv-kiinteistonvalittajat/

Lisätietoa LKV- ja LVV-kokeista: http://kauppakamari.fi/koulutus-tutkinnot-kokeet/lkv-ja-lvv-koe/

Jaana Tikkunen / Kuva: Pasi Murto

Pörssiyhtiöiden maksamat osingot finanssikriisiä edeltävälle tasolle - osinkotuotoilla merkittävä rooli hyvinvoinnin ja kulttuurin rahoituksessa9.7.2018 00:01Tiedote

Suomalaisten pörssiyhtiöiden osakkeenomistajilleen maksama osinkotuotto on keskimäärin noin 4 prosenttia. Yhteenlaskettu osinkoina maksettu määrä 9,5 miljardia euroa on nyt palautunut finanssikriisiä edeltäneelle tasolle. Yhtiökohtaiset erot ovat suuret, sillä joka viides pörssiyhtiö ei maksa lainkaan osinkoa tänä vuonna. Toisaalta 5 suurta pörssiyhtiötä maksaa yli puolet osingoista. Suurten pörssiyhtiöiden pääkonttorien houkutteleminen Suomeen lisäisi valtion verotuloja, sillä osinkojen lähdeverot maksetaan siihen maahan, jossa pääkonttori sijaitsee.

Piilomarkkinointi on yritysten somemarkkinoinnin kompastuskivi4.7.2018 00:01Tiedote

Somemarkkinoinnin suurin kompastuskivi on tällä hetkellä piilomarkkinointi, kertoo mainonnan eettisen neuvoston pääsihteeri Paula Paloranta Keskuskauppakamarista. Hänen mukaansa huomautuksia saavat tasaisesti niin pienet kuin suuretkin yritykset eri toimialoilta. Erityistä huomiota markkinoinnin toteutukseen tulisi kiinnittää silloin, kun yritys käyttää vaikuttajia, kuten bloggaajia ja vloggaajia markkinoinnissaan.

Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava13.6.2018 07:30Tiedote

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.