Kiinteistöalan Vuosiseminaarissa katsottiin tulevaisuuteen ”HUOMISEN MENESTYS RAKENNETAAN NYT”

Suomalainen kiinteistö- ja rakennusalan koulutus harppasi pitkän askeleen eteenpäin. Uusin tutkittu tieto, asiantuntemus ja liiketoiminnan tarpeet kohtasivat Vuosiseminaarissa Tampere-talolla, kun lähes 700 alan päättäjää saapui Kiinkon luotsaamaan huippuseminaariin. – Näytimme kahden päivän aikana kansainvälisestikin laadukkaalla ohjelmistolla, minkälaista osaamista kiinteistö- ja rakennusalalla tarvitaan, mitkä ovat tarvittavat menestystekijät ja miten muutokseen kannattaa vastata, Kiinkon toimitusjohtaja Jarno Tuimala kertoo.
Kiinteistöalan Vuosiseminaari keräsi lähes 700 alan asiantuntijaa ja päättäjää Tampere-taloon 14.-15.11.2018. Lavalla Oona Horx-Strathern.

– Jo 23 vuotta olemme tuoneet vuosittain kiinteistö- ja rakennusalan päättäjät ja johtavat asiantuntijat yhteen Vuosiseminaariin. Vuoden 2018 tärkeimpinä puheenaiheina olivat muun muassa tulevaisuuden asuminen, liiketoiminnan muutos, biohakkerointi ja tekoäly sekä kiinteistösijoittaminen ja täsmäosaaminen, Tuimala avaa seminaarin taustoja.

Menestys rakentuu intohimosta, ihmisistä ja rohkeudesta

– Vuosiseminaarin ohjelma rakennettiin tänä vuonna vastaamaan kysymykseen, mitä meidän pitää tehdä nyt, että voimme menestyä tulevaisuudessa, Jarno Tuimala kertoo.

Seminaarin kohokohta ja yksi odotetuimmista puhujista, Kevin Gaskell veti suuren määrän kuulijoita puoleensa kertoessaan busineksen uudistamisesta. Gaskell tietää, mistä puhuu, koska kokemusta häneltä löytyy muun muassa Porschen, BMWn ja Lamborghinin brändien menestyksen rakentamisesta.

Kevin Gaskell uskoo, että tavalliset ihmiset voivat yltää huipputuloksiin. Kun tähtää korkealle, oppii epäonnistumisista ja reagoi muutoksiin nopeasti, on mahdollista luoda huikeaa menestystä. Tämä pätee niin bisnekseen kuin yleisestikin elämään.

– Menestymisen esteenä on pelko. Pelon voittaminen tapahtuu kohtaamalla se, keskittymällä tekemiseen ja pysymällä asetetussa suunnitelmassa.

Miten huomisen kodit rakennetaan?

Vuosiseminaarissa käännettiin katse tulevaisuuden asumiseen. Toinen tapahtuman kenynote Oona Horx-Strathern puhui aiheenaan Future living -megatrends and building the future. Horx-Strathern toi esiin tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen, minkälaisissa asunnoissa haluamme tulevaisuudessa asua ja mitä kiinteistöiltä odotamme.

– Kodin merkitys ihmisille muuttuu: nykyisin työ yhdistyy tiukemmin kotiin, ihmiset liikkuvat ja muuttavat aiempaa enemmän.

– Tulevaisuuden kotien tarpeisiin tulee vaikuttamaan erityisesti megatrendit, kuten pidempi ja eri tavalla jaksottunut elämä, individualismi ja omistamiseen liittyvät muutokset ja tarpeet sekä teknologian jatkuva kehitys. Ihmiset elävät pidempään, mikä asettaa kodille uusia tarpeita. Asunnon koko pienee kaupungeissa ja yleistä tilaa halutaan jakaa muiden asukkaiden kanssa, toimitusjohtaja Oona Horx-Strathern tiivistää näkemyksensä.

– Tarvitaan joustavuutta, palvelua ja uudenlaista ajattelua. Asuntorakentamisessa tämä tulee näkymään erilaisten yhteisasumismuotojen toteutumisena.

--

Tutustu puhujiin http://www.vuosiseminaari.fi/2018/ohjelma/puhujat/ ja ohjelmaan http://www.vuosiseminaari.fi/2018/ohjelma/

Kuvat

Kiinkon toimitusjohtaja Jarno Tuimala avasi Kiinteistöalan Vuosiseminaarin.

Kiinko yhdistää uusimman tutkitun tiedon, tuoreen asiantuntemuksen ja liiketoiminnan tarpeet luoden ajantasaisia, tulevaisuuteen tähtääviä koulutus- ja työelämäpalveluita. Näin viemme eteenpäin suomalaisen kiinteistö- ja rakennusalan osaamista. Sadoissa vuosittaisissa seminaareissa ja koulutuksissa yritykset kohtaavat alan johtavat asiantuntijat niin Suomesta kuin ulkomailta.

Kiinteistöalan Vuosiseminaari on koonnut yhteen alan päättäjät ja johtavat asiantuntijat jo 23 vuoden alan. Tänä vuonna mukaan on ilmoittautunut lähes 700 alan päättäjää. Yhteinen tavoitteemme on varmistaa, että tulevaisuudessakin työskentelemme ja vietämme vapaa-aikaamme turvallisissa ja viihtyisissä, energiatehokkaissa sekä älykkäissä tiloissa.

MEDIAKUTSU Rakennusfysiikka 2023: Lähes 100 puheenvuoroa uusista tutkimustuloksista ja käytännönratkaisuista13.10.2023 11:00:00 EEST | Kutsu

Rakennusfysiikan ymmärtäminen ja osaaminen korostuvat nykyisessä rakentamisessa. Rakenteiden kosteusvauriot ja homeongelmat, kiristyneet energiansäästötavoitteet sekä ilmastonmuutokseen liittyvät asiat ovat aiheuttaneet sen, että rakennusalalla tarvitaan jatkuvasti uutta tietoa rakennusfysiikkaan liittyvistä tutkimustuloksista ja hyvistä käytännön ratkaisuista. Tervetuloa kuulemaan, mikä rakennusfysiikassa puhuttaa 2023.