Kiinteistöliitosta asiantuntija-apua taloyhtiöiden hallitusten vastuulliseen työskentelyyn

Tänä syksynä taloyhtiöiden hallitukset saavat eteensä tavallistakin kimurantimpia kysymyksiä. Kasvavat kustannukset luovat paineita keksiä konsteja energiansäästöön, ja moni taloyhtiö joutuu myös pohtimaan ylimääräisten vastikkeiden keräämistä sekä vastikkeiden korottamista.

Mukana hallituksissa voi olla myös kevään yhtiökokouksissa valittuja uusia toimijoita, joille taloyhtiöiden asiat eivät ole entuudestaan tuttuja.

”Uusien ja vanhojenkin hallitusten jäsenten on hyvä muistaa, että Kiinteistöliitto tarjoaa jäsentaloyhtiöilleen monenlaista tukea asioiden ratkomiseen”, muistuttaa Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tarjoama maksuton lakineuvonta palvelee hallitusten jäseniä ja isännöitsijöitä sekä tilin- ja toiminnantarkastajia viitenä päivänä viikossa. Neuvontaa on saatavilla lakiasioiden lisäksi myös korjausrakentamisessa ja energia-asioissa sekä talouteen ja verotukseen liittyvissä asioissa. Lisäksi Kiinteistöliitto ja sen alueelliset jäsenyhdistykset järjestävät runsaasti koulutustilaisuuksia.

Verkkosivuilla paljon hyödyllistä tietoa taloyhtiöiden hallituksille

Kiinteistöliitto on koonnut verkkosivuilleen taloyhtiöiden hallitusten jäsenille tarkoitetun tarkastuslistan ja muita hallitustyön kannalta hyödyllisiä työkaluja. Jäsentaloyhtiöiden edustajilla on pääsy myös Kiinteistöliiton jäsensivuille, josta löytyy runsaasti hyödyllistä tietoa muun muassa oppaiden, lomakkeiden ja videoiden muodossa. Jäsensivuilla palvelee ympäri vuorokauden myös lakibotti, jolta voi kysyä neuvoa tavallisimmissa taloyhtiön lakikysymyksissä, kuten vastuunjakoon liittyvissä asioissa.

”Taloyhtiöiden hallitusten jäsenet ovat vastuullisessa roolissa huolehtiessaan osakkaiden yhteisestä omaisuudesta. Normaali huolellisuus ja halu perehtyä asioihin kuitenkin riittävät, ja tarjolla olevaa asiantuntija-apua kannattaa tietenkin hyödyntää”, Tapio Haltia sanoo.

Taloyhtiöiden energiatehokkuudessa paljon tehtävissä myös ilman suuria korjauksia24.11.2022 08:03:00 EET | Tiedote

Taloyhtiöissä on paljon tehtävissä energiatehokkuuden eteen myös perinteisin huollon ja ylläpidon keinoin, selviää Kiinteistöliiton jäsenilleen tekemästä energia- ja ilmastokyselystä. Moni taloyhtiö voisi tehostaa energiankäyttöään ja parantaa asumisolosuhteita esimerkiksi ilmanvaihdon puhdistus- ja säätötöillä sekä lämmitysverkoston perussäädöllä ja lämmityksen asetusarvojen kohdilleen laittamisella.

Taloyhtiöiden väestönsuojat hallitusten mielestä hyvässä kunnossa22.11.2022 09:59:00 EET | Tiedote

Turvallisuusasiat ovat nostaneet merkitystään taloyhtiöiden toiminnassa viime vuosina. Tämä käy hyvin ilmi Kiinteistöliiton Taloyhtiöiden turvallisuuskyselyn vastauksista. Kyselyn perusteella taloyhtiöiden väestönsuojista enemmistö on joko varsin tai erittäin hyvässä kunnossa. Vastaajista 85 prosenttia ilmoitti, että heidän taloyhtiölleen on laadittu pelastussuunnitelma. Pelastussuunnitelmaa myös päivitetään usein, sillä tulosten perusteella kolme neljästä pelastussuunnitelmasta on päivitetty alle kaksi vuotta sitten.

Korjausrakentamisen näkymät hiipuneet1.11.2022 07:02:00 EET | Tiedote

Korjausrakentamisen yllä on tummia pilviä, selviää Kiinteistöliiton Korjausrakentamisbarometrista. Kasvuvirettä on akuuteissa energiahankkeissa ja sähköautojen latausjärjestelmien hankkeissa, mutta kokonaisuutena tarkastellen barometrin tulokset eivät ennakoi merkittävää kasvua taloyhtiöiden korjaamisessa lähiaikoina. Rahoituksen kallistuminen ja saatavuushaasteiden lievä kasvu ovat tuoneet lisäpulmia taloyhtiöille.