Kiinteistöliitosta asiantuntija-apua taloyhtiöiden hallitusten vastuulliseen työskentelyyn

Tänä syksynä taloyhtiöiden hallitukset saavat eteensä tavallistakin kimurantimpia kysymyksiä. Kasvavat kustannukset luovat paineita keksiä konsteja energiansäästöön, ja moni taloyhtiö joutuu myös pohtimaan ylimääräisten vastikkeiden keräämistä sekä vastikkeiden korottamista.

Mukana hallituksissa voi olla myös kevään yhtiökokouksissa valittuja uusia toimijoita, joille taloyhtiöiden asiat eivät ole entuudestaan tuttuja.

”Uusien ja vanhojenkin hallitusten jäsenten on hyvä muistaa, että Kiinteistöliitto tarjoaa jäsentaloyhtiöilleen monenlaista tukea asioiden ratkomiseen”, muistuttaa Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia.

Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tarjoama maksuton lakineuvonta palvelee hallitusten jäseniä ja isännöitsijöitä sekä tilin- ja toiminnantarkastajia viitenä päivänä viikossa. Neuvontaa on saatavilla lakiasioiden lisäksi myös korjausrakentamisessa ja energia-asioissa sekä talouteen ja verotukseen liittyvissä asioissa. Lisäksi Kiinteistöliitto ja sen alueelliset jäsenyhdistykset järjestävät runsaasti koulutustilaisuuksia.

Verkkosivuilla paljon hyödyllistä tietoa taloyhtiöiden hallituksille

Kiinteistöliitto on koonnut verkkosivuilleen taloyhtiöiden hallitusten jäsenille tarkoitetun tarkastuslistan ja muita hallitustyön kannalta hyödyllisiä työkaluja. Jäsentaloyhtiöiden edustajilla on pääsy myös Kiinteistöliiton jäsensivuille, josta löytyy runsaasti hyödyllistä tietoa muun muassa oppaiden, lomakkeiden ja videoiden muodossa. Jäsensivuilla palvelee ympäri vuorokauden myös lakibotti, jolta voi kysyä neuvoa tavallisimmissa taloyhtiön lakikysymyksissä, kuten vastuunjakoon liittyvissä asioissa.

”Taloyhtiöiden hallitusten jäsenet ovat vastuullisessa roolissa huolehtiessaan osakkaiden yhteisestä omaisuudesta. Normaali huolellisuus ja halu perehtyä asioihin kuitenkin riittävät, ja tarjolla olevaa asiantuntija-apua kannattaa tietenkin hyödyntää”, Tapio Haltia sanoo.

Taloyhtiöiden energiakustannukset jyrkässä nousussa12.9.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöliiton Indeksitalo-selvityksen mukaan kuntakohtaiset kiinteistökustannukset ovat nousseet tänä vuonna jyrkästi. Voimakkain nousu on koettu sähkön hinnassa, mutta nousua on käytännössä kaikissa muissakin kuntakohtaisissa erissä. Kiinteistöliiton Indeksitalo-vertailussa kustannukset ovat nousseet keskimäärin miltei 13 prosenttia vuodesta 2021. Kustannusten nousu ilman sähköenergiaa on 4,7 prosenttia. Kiinteistösähkön vertailukustannus nousi keskimäärin 106 prosenttia, kaukolämmön 6,5 prosenttia, jätekustannukset 6,4 prosenttia, rakennuksen kiinteistövero 4,8 ja vesi 2,2 prosenttia. Tontin kiinteistövero pysyi käytännössä ennallaan.

Asunto-osakeyhtiölain uudistus tuomassa muutoksia esteettömyyskorjauksia koskevaan päätöksentekoon8.9.2022 08:41:19 EEST | Tiedote

Kiinteistöliitto kannattaa hallituksen kaavailemia muutoksia asunto-osakeyhtiölakiin. Etenkin luonnosteltu esitys esteettömyyttä parantavia korjauksia koskevan päätöksenteon helpottamisesta sujuvoittaisi taloyhtiön yhteisiin tiloihin tehtäviä esteettömyysremontteja. Nämä remontit ovat usein tärkeitä ikäihmisten tai muuten liikuntarajoitteisten itsenäisen asumisen mahdollistamiseksi.