eCraft Business Insight

Kiinteistömaailma kasvattaa myyntiään eCraftin toimittaman koneälyä ja Qlik-teknologiaa hyödyntävän ratkaisun avulla

Kiinteistömaailma on saavuttanut merkittäviä tuloksia hyödynnettyään ennakoivaa analytiikkaa ja koneälyä toiminnan johtamisessaan. Tiedolla johtamisen Qlik-applikaatiota aktiivisesti käyttävien myymälöiden myynnin tuloskehitys on kasvanut 16 % muihin myymälöihin verrattuna.

eCraftin ja Kiintestömaailman pitkäaikainen yhteistyö on johtanut parempaan ennustettavuuteen markkinoilla

Asuntomarkkinoilla viime vuodet ovat olleet haastavia. Kokonaisuudessaan kauppa käy kohtalaisesti, mutta eri alueiden ja asuntotyyppien välillä on suuriakin eroja myyntiajoissa. Kehityksen ennakoiminen on vaikeaa, koska markkinoihin vaikuttavat tekijät aina kuluttajien luottamuksesta kaavoitukseen ja jopa näyttösunnuntain säätilaan.

Monimutkaisessa tilanteessa tieto ja analytiikka ovat avainroolissa, kun haetaan kilpailuetua.

eCraftin ja Kiinteistömaailman yhteistyö alkoi jo vuonna 2011, kun Kiinteistömaailma päätti uudistaa välitysjärjestelmänsä ja kehittää raportointiaan tukemaan paremmin sekä yritysten että koko ketjun johtamista. Yhteistyö eCraftin kanssa on syventynyt vuosi vuodelta ja kun raportointi ja analytiikka oli saatu kuntoon, oli aika panostaa liiketoiminnan kehityksen ennakoitavuuteen sekä hallittuun tiedolla johtamiseen.

Yhteistyön jatkuessa seuraavaksi kehityskohteeksi nousi se, miten voitaisiin tuottaa lisäarvoa välittäjän työhön ja myös asiakkaalle olemassa olevan datan kautta. Tähän tarpeeseen luotiin Kiinteistömaailman oma Kodin Arvo-sovellus, jonka tavoitteena on paitsi parantaa kohteiden hinnoittelun tarkkuutta sekä kotikäyntien voittoastetta myös lyhentää myyntiaikoja. Teknologiapuolella sovelluksen kehityksessä hyödynnettiin aiemmin käytössä olleen QlikView’n lisäksi Qlik Senseä.

Tähän mennessä yli 80% Kiinteistömaailman välittäjistä on käyttänyt sovellusta ja palaute sekä välittäjiltä että asiakkailta on tähän mennessä ollut erinomaista.

Ennakoiva analytiikka toi kilpailuetua suuresti kilpailluille markkinoille

Myöhemmin sovelluksen ominaisuuksia laajennettiin vielä ennakoivan analytiikan tekniikoilla. Koneälyratkaisu käytännössä puolitti myynnin ennustevirheen kuukausitasolla. Sovelluksen avulla saatavan datan avulla myynnin kehitystä on mahdollista seurata ja verrata odotuksia vasten reaaliajassa.

Kun yksistään koneälyn tuottamia ennusteita verrattiin Kiinteistömaailman omien välittäjien arvioihin, koneälyn ennusteet pitivät paikkaansa 92 prosenttisesti, kun vastaava luku välittäjien osalta oli 98 %. Johtopäätöksenä tästä voidaan vetää se, että alan ammattilainen voittaa yhä maailman parhaankin koneen, mutta koneen avustama ammattilainen voittaa toisen ammattilaisen tuoden mukanaan mitattavaa kilpailuetua.

Yhteistyön osapuolet:

Kiinteistömaailma Oy on vuonna 1990 perustettu vahva ja valtakunnallinen franchising-periaatteella toimiva kiinteistönvälitysketju, jonka palveluksessa työskentelee 680 asuntokaupan ammattilaista 52 eri paikkakunnalla. Vuonna 2016 Kiinteistömaailma teki yli 12 400 kiinteistö- ja asunto-osakekauppaa. www.kiinteistomaailma.fi

eCraft Referre on tiedolla johtamisen asiantuntija. Autamme asiakkaitamme liiketoiminnan johtamisen, analytiikan ja BI:n sekä liiketoiminnan ennustamisen ja ohjaamisen ratkaisuissa. Haluamme olla asiakkaidemme pitkäaikainen kumppani ja olemme rakentaneet toimintamallimme tukemaan tätä yhteistyötä niin liiketoiminnan kuin tekniikan näkökökulmasta. Teknologiamme edellämainittuihin ratkaisuihimme ovat maailman johtava analytiikka-alusta Qlik, maailman johtava pilvipohjainen liiketoiminnan ohjauksen ratkaisu Adaptive Insights sekä Microsoftin Azure Machine Learning –koneälyn hyödyntämiseen. www.bi.ecraft.com

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.KiinteistömaailmaSiirry videokanavalle

Managing Partner Jari Laakkonen
eCraft Referre Oy Ab