Kiinteistömaailma tehnyt ensimmäisen digiasuntokaupan

Ensimmäiset kaupat digitaalisella asuntokauppa-alustalla on tehty Kiinteistömaailmalla myynnissä olleesta yksiöstä Helsingissä. Uutta DIAS-järjestelmää hyödyntäen asuntokaupat on mahdollista tehdä ajasta ja paikasta riippumatta, ilman pankissa käyntiä.

Perinteisesti asunto-osakkeen kauppoja on edeltänyt aikataulujen sovittelu: pankille, myyjälle ja ostajalle sopivaa asuntokauppa-aikaa etsitään kaikkien osapuolten kalentereista joskus pitkäänkin.

”Digitaalinen asuntokauppa poistaa aikataulutuksen vaivan ja nopeuttaa merkittävästi kauppojen maaliin saattamista. Kiinteistönvälittäjä ja pankki tekevät taustalla omat valmistelunsa, ja lopuksi myyjä ja ostaja allekirjoittavat kaupat pankkitunnuksillaan sillä hetkellä kuin haluavat, siellä missä he ikinä ovatkaan”, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

”Asuntokauppojen muuttuminen sähköiseksi on erinomainen esimerkki siitä, miten teknologiaa hyödyntämällä saadaan konkreettista hyötyä asiakkaalle ja virtaviivaisuutta välitystyöhön. Asiat saadaan maaliin nopeammin ja helpommin mutta silti ehdottoman turvallisesti”, Kyhälä sanoo.

Kiinteistömaailma on osallistunut DIAS-järjestelmän käyttöönoton valmisteluihin tiiviisti yhdessä strategisen kumppaninsa Danske Bankin kanssa. Ensimmäiset digiasuntokaupat tehtiin tällä viikolla Kiinteistömaailman Helsinki Arabian kiinteistönvälittäjä Petra Sankelon asiakkaille. Kaupat tehtiin Tarjouskaupalla myynnissä olleesta Helsingin itäisen kantakaupungin yksiöstä.

Näin digiasuntokaupat tapahtuvat:

Digitaalisessa asuntokaupassa kiinteistönvälittäjä laatii kauppakirjan ja muut asiakaskirjat kuten perinteisessäkin palvelussa. Kun ne ovat valmiit, välittäjä käynnistää kauppaprosessin DIAS-järjestelmässä, minkä jälkeen osapuolten omat pankit tarkistavat järjestelmässä kaupan edellytykset.

”Kun tarkastukset on tehty, myyjä ja ostaja allekirjoittavat kaupat. Myös kauppahinnan maksu ja varainsiirtovero hoituvat järjestelmässä. Lopuksi pankki merkitsee osakekirjaan uuden omistajan nimen ja toimittaa osakekirjan ostajan pankille lainan vakuudeksi. Kauppa syntyy muutamassa päivässä, kun perinteisin keinoin tehtyyn kaupantekoon voi mennä jopa viikkoja", kuvaa kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg Kiinteistömaailmasta.

Digiasuntokaupat ovat mahdolliset, kun:

• Kaupat tehdään Kiinteistömaailmalla myynnissä olevasta asunto-osakkeesta. Muista kiinteistönvälittäjistä samaa palvelua tarjoaa toistaiseksi vain OP Koti.
  • Sekä asunnon myyjän että ostajan pankki käyttävät DIAS-palvelua. Pankeista DIASia käyttävät Danske Bank, Aktia, Nordea, OP ja S-Pankki.
  • Asuntokaupan kohteena oleva osakekirja on paperisessa muodossa. Lähtökohtaisesti osakekirjat ovat vielä paperimuodossa, jos taloyhtiö on perustettu ennen 1.1.2019.
  • Koko kauppahinta maksetaan kerralla ja omistusoikeus siirtyy kaupanteossa ostajalle.
  • Taloyhtiössä ei ole lunastuslauseketta.

Lue lisää digitaalisesta asuntokaupasta osoitteesta kiinteistomaailma.fi/digikauppa.

Ensi vaiheessa Kiinteistömaailman asuntomyymälöistä digitaalisiin asuntokauppoja tekevät asiakkailleen Kiinteistömaailma Helsinki Arabia, Kiinteistömaailma Helsinki Alppila, Kiinteistömaailma Helsinki Lauttasaari, Kiinteistömaailma Helsinki Vuosaari ja Kiinteistömaailma Helsinki Itäkeskus. Palvelu laajenee kaikkiin asuntomyymälöihin lähikuukausien aikana.

kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 5755 409
markkinointi- ja viestintäjohtaja Taina Mustamo, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistömaailmalle uusi omistaja - yhteistyö suomalaisen asuntokaupan kehittämiseksi jatkuu Danske Bankin kanssa strategisena kumppanuutena3.9.2019 10:30:00 EESTTiedote

Danske Bank on myynyt Kiinteistömaailma Oy:n kotimaiselle osakeyhtiölle, jonka osakkaina ovat Risto Kyhälä sekä yhtiöittensä kautta Arto Martonen, Kenneth Kaarnimo ja Merasco Real Estate. Kaupan myötä Kiinteistömaailmalle saadaan yrittäjävetoinen, kiinteistövälitysalan sekä liiketoiminnan digitalisaation asiantuntijoista muodostuva omistajatiimi, jolla on vahva osaaminen ja sitoutuminen yhtiön kehittämiseen ja tulevaisuuden kasvun rakentamiseen.

Kesäkuu tuo piikin omakotitalo- ja mökkikauppaan13.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Suomalainen ostaa omakotitalon tai muun kiinteistön todennäköisimmin kesäkuussa. Vuosina 2016-2018 kiinteistökauppojen määrä nousi kesäkuussa liki neljänneksen (22,4%) vuoden keskiarvoon nähden, kertovat maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman tilastot. Kerrostalo- ja rivitaloissa vuoden aktiivisin kauppakuukausi on viime vuosina ollut marraskuu. Kiinteistömaailmassa tämän vuoden paras kuukausi on tähän mennessä ollut toukokuu, jolloin kauppamäärissä päästiin reilusti yli 1100 kaupan, ylittäen viime vuoden vilkkaan toukokuun.

50. Kiinteistönvälittäjäbarometri: ”Tylsä” markkina on erinomainen alusta asuntokaupoille – selvitys: välittäjän työssä oman ammattilaisuuden brändäystaidot korostuneet25.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman 50. Kiinteistönvälittäjäbarometri ennakoi vakaata asuntokauppakesää. ”Pysyy ennallaan” -vastaukset dominoivat näkymiä niin kauppamäärien kuin hintatasonkin suhteen pääkaupunkiseudun pienimpiä asuntoja lukuun ottamatta. Niissä odotukset hinnannousulle edelleen jatkuvat. Juhlabaron yhteydessä selvitettiin myös suomalaisten kodinvaihdon muutoksia barovuosina 1994-2019 eli 25 vuoden ajalta. Tulokset osoittavat, että välittäjän työn vaatimustaso on kasvanut, ja suomalaiset asunnon ostajat ovat entistä valistuneempia ja vaativampia asuntokaupoilla.

Kutsu: 50. Kiinteistönvälittäjäbarometri 25.4.2019, erityisteemana 25 vuotta suomalaista asuntokauppaa23.4.2019 07:00:00 EESTKutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 50. kerran 25.4.2019. Juhlabarometrin julkistamistilaisuudessa tarkastellaan asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi kevään juhlateemana on suomalainen asuminen ja kodinvaihto barometrin julkaisuvuosina 1994-2019. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut mediatilaisuuteen torstaina 25.4.2019 klo 8.45 osoitteeseen Aurorankatu 15, Helsinki (Kiinteistömaailma Helsinki Kamppi).

Kutsu toimituksille 25.4.2019: Kiinteistömaailman 50. juhlabarometri sekä katsaus asumiseen ja kodinvaihtoon barovuosina 1994-201917.4.2019 08:00:00 EESTKutsu