Kiinteistömaailma tehnyt ensimmäisen digiasuntokaupan

Ensimmäiset kaupat digitaalisella asuntokauppa-alustalla on tehty Kiinteistömaailmalla myynnissä olleesta yksiöstä Helsingissä. Uutta DIAS-järjestelmää hyödyntäen asuntokaupat on mahdollista tehdä ajasta ja paikasta riippumatta, ilman pankissa käyntiä.

Perinteisesti asunto-osakkeen kauppoja on edeltänyt aikataulujen sovittelu: pankille, myyjälle ja ostajalle sopivaa asuntokauppa-aikaa etsitään kaikkien osapuolten kalentereista joskus pitkäänkin.

”Digitaalinen asuntokauppa poistaa aikataulutuksen vaivan ja nopeuttaa merkittävästi kauppojen maaliin saattamista. Kiinteistönvälittäjä ja pankki tekevät taustalla omat valmistelunsa, ja lopuksi myyjä ja ostaja allekirjoittavat kaupat pankkitunnuksillaan sillä hetkellä kuin haluavat, siellä missä he ikinä ovatkaan”, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

”Asuntokauppojen muuttuminen sähköiseksi on erinomainen esimerkki siitä, miten teknologiaa hyödyntämällä saadaan konkreettista hyötyä asiakkaalle ja virtaviivaisuutta välitystyöhön. Asiat saadaan maaliin nopeammin ja helpommin mutta silti ehdottoman turvallisesti”, Kyhälä sanoo.

Kiinteistömaailma on osallistunut DIAS-järjestelmän käyttöönoton valmisteluihin tiiviisti yhdessä strategisen kumppaninsa Danske Bankin kanssa. Ensimmäiset digiasuntokaupat tehtiin tällä viikolla Kiinteistömaailman Helsinki Arabian kiinteistönvälittäjä Petra Sankelon asiakkaille. Kaupat tehtiin Tarjouskaupalla myynnissä olleesta Helsingin itäisen kantakaupungin yksiöstä.

Näin digiasuntokaupat tapahtuvat:

Digitaalisessa asuntokaupassa kiinteistönvälittäjä laatii kauppakirjan ja muut asiakaskirjat kuten perinteisessäkin palvelussa. Kun ne ovat valmiit, välittäjä käynnistää kauppaprosessin DIAS-järjestelmässä, minkä jälkeen osapuolten omat pankit tarkistavat järjestelmässä kaupan edellytykset.

”Kun tarkastukset on tehty, myyjä ja ostaja allekirjoittavat kaupat. Myös kauppahinnan maksu ja varainsiirtovero hoituvat järjestelmässä. Lopuksi pankki merkitsee osakekirjaan uuden omistajan nimen ja toimittaa osakekirjan ostajan pankille lainan vakuudeksi. Kauppa syntyy muutamassa päivässä, kun perinteisin keinoin tehtyyn kaupantekoon voi mennä jopa viikkoja", kuvaa kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg Kiinteistömaailmasta.

Digiasuntokaupat ovat mahdolliset, kun:

• Kaupat tehdään Kiinteistömaailmalla myynnissä olevasta asunto-osakkeesta. Muista kiinteistönvälittäjistä samaa palvelua tarjoaa toistaiseksi vain OP Koti.
  • Sekä asunnon myyjän että ostajan pankki käyttävät DIAS-palvelua. Pankeista DIASia käyttävät Danske Bank, Aktia, Nordea, OP ja S-Pankki.
  • Asuntokaupan kohteena oleva osakekirja on paperisessa muodossa. Lähtökohtaisesti osakekirjat ovat vielä paperimuodossa, jos taloyhtiö on perustettu ennen 1.1.2019.
  • Koko kauppahinta maksetaan kerralla ja omistusoikeus siirtyy kaupanteossa ostajalle.
  • Taloyhtiössä ei ole lunastuslauseketta.

Lue lisää digitaalisesta asuntokaupasta osoitteesta kiinteistomaailma.fi/digikauppa.

Ensi vaiheessa Kiinteistömaailman asuntomyymälöistä digitaalisiin asuntokauppoja tekevät asiakkailleen Kiinteistömaailma Helsinki Arabia, Kiinteistömaailma Helsinki Alppila, Kiinteistömaailma Helsinki Lauttasaari, Kiinteistömaailma Helsinki Vuosaari ja Kiinteistömaailma Helsinki Itäkeskus. Palvelu laajenee kaikkiin asuntomyymälöihin lähikuukausien aikana.

kehityspäällikkö Rikhard Sjöberg, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 5755 409
markkinointi- ja viestintäjohtaja Taina Mustamo, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Asuntokauppa palautunut kasvulukuihin: Kiinteistömaailman heinäkuusta 1125 kaupan ennätyskuukausi3.8.2020 12:15:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 3.8.2020: Kiinteistömaailma teki heinäkuussa yhteensä 1125 asunto- ja kiinteistökauppaa. Määrä ylitti viime vuoden vastaavan ajankohdan, jolloin kauppoja tehtiin 1099 kappaletta. Vilkkaampaa heinäkuuta saa hakea liki kymmenen vuoden takaa. Kauppa oli vahvaa käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä, ja myös uudiskauppa osoitti selvää toipumista kevään poikkeusolojen jälkeen.

Kiinteistömaailman Pulssi 1.7.2020: Kiinteistömaailma teki kesäkuussa 1110 kauppaa – kasvua edellisvuoden kesäkuusta 5 prosenttia1.7.2020 11:20:00 EESTTiedote

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma alkaa julkaista kuukausittaiset kauppamääränsä aina kuun vaihduttua. ”Mielestäni keskustelu asuntokaupasta on lähtenyt viime kuukausina väärille urille, ja ilma on sakeana eri viestiä antavista markkina-arvioista. Mielipidekyselyiden perusteella annetut asuntokaupan arviot ovat olleet jopa keskenään ristiriidassa. Tärkeintä olisi pidättäytyä faktoissa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman Pulssi 2.6.2020: Käänne tapahtunut - kauppamäärät kasvoivat 19% huhtikuusta toukokuuhun2.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Koronakevään kolmas kuukausi eli toukokuu nosti maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman asunto- ja kiinteistökauppamäärän uudelleen selvään nousuun. Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät toukokuussa yhteensä 840 asunto- ja kiinteistökauppaa, kun vastaava luku huhtikuussa oli 705 kauppaa. Kasvuprosentiksi huhtikuusta toukokuuhun muodostui siten 19%.

Kiinteistömaailman Pulssi 14.5.: Kiinteistömaailma – asuntokaupan kannattelija poikkeusoloissa14.5.2020 17:15:00 EESTTiedote

Käytettyjen asuntojen kauppa supistui Suomessa reilun kolmanneksen huhtikuussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden, kertovat tänään julkaistut Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tiedot. Myös Kiinteistömaailmassa kauppamäärä pieneni, mutta selkeästi muuta kiinteistönvälitysalaa vähemmän: onnistuimme auttamaan asiakkaitamme kodinvaihdossa lähes 80% siitä kauppamäärästä, minkä teimme vuosi sitten samalla ajanjaksolla.

Etäpalvelujen käyttö kasvaa voimakkaasti mutta: Tutustuminen paikan päällä kuuluu asuntokauppaan6.5.2020 08:10:00 EESTTiedote

Kaikista Kiinteistömaailma-ketjun välittämistä asunto-osakekaupoista jo yli neljännes saatiin huhtikuussa maaliin digiasuntokauppana eli DIAS-järjestelmää käyttäen, etänä. Asuntoihin myös tutustutaan tällä hetkellä kotisohvilta käsin paljon: Kiinteistömaailman kohdevideoiden katselumäärät tuplaantuivat huhtikuussa edelliskuusta. ”Hyödynnämme nyt digipalveluja aivan eri mittakaavassa kuin ennen korona-aikaa, mutta pidämme tiukasti kiinni siitä, että asunnon ostajan tulee käydä paikan päällä ennen ostopäätöstä”, korostaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Toimialalta kantautuneita viestejä, joissa kodin voisi ostaa käymättä kohteessa, hän pitää käsittämättöminä: ostajalla tulee olla kaikki mahdollinen tieto päätöksensä tukena.