Kiinteistömaailman 53. täysin uudistunut Barometri: Uudet tuulet ohjaavat asuntomarkkinoita – asunnon ominaisuudet vaikuttavat yhä isommin arvonkehitykseen

Eri vuosikymmenillä rakennettujen asuntojen arvonkehitys suuntaa yhä selkeämmin eri urille, käy ilmi Kiinteistömaailman tänään julkaisemasta barometristä. Paljon puhuttu kasvukeskusten ja muun Suomen erilaistuminen ei enää yksin ohjaa asuntojen arvonkehitystä, vaan yhä isompi vaikutus on asuntojen rakennusvuosikymmenellä paikkakunnan sisälläkin. ”Uusi asunto on rakennustekniikaltaan ja myös estetiikaltaan ihan eri tuote kuin 40-50 vuotta vanha. Vertausta voi hakea autoista, joissa esimerkiksi uusi hybridi on ominaisuuksiltaan ja siksi hinnaltaankin erilainen kuin pitkään käytetty bensasyöppö. Koko asuntomarkkinaa ohjaavat nyt tarpeet, jossa korostuvat toisaalta asumisväljyyden arvostus ja uusi teknologia sekä toisaalta kiinnostus asuntosijoittamiseen”, Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä sanoo.

Kiinteistömaailman vuodesta 1994 toimittama barometri julkaistaan tänään täysin uudistuneena. Uusi barometri pohjaa ensimmäistä kertaa yhteistyökumppani eCraftin tekoälypohjaiseen asuntojen arvonkehitysennusteeseen, jota on rikastettu Kiinteistömaailman paikallisella markkinanäkemyksellä ja Danske Bankin ekonomistiarvioilla.

Barometrin koko katsaus (sis. paikkakuntakohtaisia ennusteita) löytyy tämän tiedotteen lopussa olevista liitteistä.

”eCraftin tekoälymallinnuksen ennustama 1 % keskimääräinen hinnannousu tulevalle vuodelle vastaa myös meidän näkemystämme. Keskiarvo muodostuu hyvin erilaisista osamarkkinoista: siinä missä kasvukeskuksiin ennakoidaan edelleen arvonnousua - Helsinki 3,7%, Turku 3,4% ja Tampere 2,5% - on monin paikoin muualla isoja haasteita hintojen laskun kanssa”, sanoo Risto Kyhälä.

Viime kuukausien korona-aika näkyy Kyhälän mukaan asuntokaupassa käsittämättömän vähän. Päinvastoin: ketju teki syyskuussa 1279 kauppaa, mitä isompaa kuukausittaista määrää saa hakea aina vuodesta 2013.

”Kauppamäärät notkahtivat keväällä, mutta kesäkuusta alkaen kauppoja on tehty normaaleilla volyymeillä, eikä myöskään hintatasoissa ole ollut merkittäviä muutoksia. Yleisestä koronapiinasta huolimatta asuntokaupassa on takana nyt jo useamman kuukauden hyvä kehitys, mistä edelleen ponnistaa, ellei uusia ennakoimattomia käänteitä tule vastaan ja talous kestää koronan”, Kyhälä sanoo.

Asuntojen paljon peräänkuulutettu kohtuuhintaisuus näyttää toteutuvan 1970-luvun asunnoissa

Tekoälypohjaisen ennusteen keskeinen havainto on se, että valtakunnalliset ja jopa yksittäisten kaupunkienkin keskimääräiset luvut kertovat vuosi vuodelta vähemmän.

”Ääripäät näyttävät vetävän arvonkehityksessä kaulaa keski-ikäisiin eli 1960-1990-luvulla rakennettuihin asuntoihin nähden. Vahvinta arvonkehitystä ennustemalli lupaa toisaalta uusille eli 2010- ja 2020-luvun asunnoille sekä toisaalta vanhimmille, ennen vuotta 1930 rakennetuille kantakaupunkien asunnoille”, eCraftin johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo sanoo.

Kyhälä huomauttaa eriävien arvonkehitysten tarjoavan myös mahdollisuuksia.

”Nelikymppisiksi ehtineet asunnot tarjoavat monin paikoin paljon puhuttua ja peräänkuulutettua kohtuuhintaista asumista, ennusteen mukaan myös tulevaisuudessa,” Kyhälä sanoo.

”Uusien asuntojen hinnoissa tulee näkyäkin uusimpien innovaatioiden hyödyt. Yli 90 vuotta vanhoissa kantakaupunkien taloyhtiöissä ostaja pääsee puolestaan osaksi kulttuurihistorian ketjua, ja nämä taloyhtiöt ovat tyypillisesti hyvin hoidettuja arvokohteita halutuilla alueilla”, lisää Kyhälä.

Yksiöillä ylivoimaisesti vahvin arvonkehitysennuste – yhä useammat harjoittavat asuntosijoittamista

Asuntosijoitusbuumi näyttää edelleen jatkuvan muiden sijoitusten ohella suomalaisten keskuudessa. ”Se on yksi keskeisistä syistä, joka selittää yksiöiden arvonkehityksen selvää kaulaa muihin asuntotyyppeihin verrattuna,” Kyhälä toteaa.

Omakotitaloja ja rivitaloasuntoja kohtaan nähdystä viimeaikaisesta kiinnostuksesta huolimatta niiden arvonkehitys on ennusteen mukaan jatkossakin kerrostaloasuntoja vaatimattomampaa. Syytä voi hakea maan pientalokannan iästä: 30-50 vuotta sitten rakennettujen asuntojen iso suhteellinen osuus kohtuullistaa keskimääräisen arvonkehityksen käyrää, vaikka uusissa kohteissa tarina onkin eri kysytyimmillä alueilla.

”Viimeaikainen omakoti- ja rivitaloinnostus näkyy kuitenkin siinä, että aikaisempiin ennustemalleihimme peilattuna niiden arvonkehitys lähitulevaisuudessa näyttää paremmalta kuin aiemmin”, Vilkamo sanoo.

Helsingin Munkkiniemessä ja Espoon Tapiolassa yrittäjänä toimiva Janne Kumpulainen korostaa mikrosijainnin yhä kasvavaa merkitystä. ”Moni ostaja on valmis tinkimään tilasta, väljyydestä ja asumismukavuudestakin, jotta mikrosijainti on juuri se haluttu. Pari kilometriäkin voi olla ylitsepääsemätön matka, jos se on epämieluisaan suuntaan”, Kumpulainen sanoo.

Liitteistä on nähtävissä ennusteet Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun, Jyväskylän ja Oulun osalta postinumeroittain, rakennusvuosikymmenittäin ja asuntotyypeittäin. Kuopion, Lahden, Joensuun, Mikkelin, Kajaanin, Valkeakosken ja Rovaniemen sekä Tuusulan, Keravan ja Järvenpään (yhdessä) ennusteet voi pyytää osoitteesta tony.korkala@kiinteistomaailma.fi.

Danske Bankin erillinen, tänään julkaisema tiedote suhdanteiden ja rahoituksen näkymien vaikutuksesta asuntovelallisiin on luettavissa:

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 0504240045
Tommi Vilkamo, johtava data-analyytikko, eCraft, puh. 0504860707

Risto Kyhälän valokuva ja muita kuvia Kiinteistömaailmasta löydät osoitteesta kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

eCraftin asuntohintaennusteessa asuntojen historiallinen hintakehitys laskettiin yhdelle miljoonalle asunnolle koneoppimismallin avulla, joka oli opetettu Kiinteistövälittäjien Keskusliiton Hintaseurantapalvelun toteutuneilla kauppahinnoilla 2000-2020 (HSP). Asuntojen hintakehitystä analysoitiin postinumeroittain, kohdetyypeittäin ja rakennusvuosittain (min. 12 asuntoa). Tulevaisuuden hinta-ennusteissa otettiin lisäksi huomioon asuntojen viimeaikaiset hintatrendit ja myyntiajat (HSP), asuntojen perustiedot eli koko, ikä, tyyppi (HSP), kuntien taloustilanteen ja demografian kehitys (väestönkasvu, muuttoliike, aikuisväestön ja eläkeläisten osuus, työttömyys, kaupungistumisaste; Tilastokeskus) sekä Suomen taloustilanteen kehitys (rakennusluvat, bruttokansantuote ja kuluttajahintaindeksi; Tilastokeskus, Eläketurvakeskus).

Tekoälyn tuottamat ennusteiden oikeellisuus validoitiin ja tulkinnat täydennettiin Kiinteistömaailman yrittäjien toimesta. Lisäksi ennusteet kalibroitiin valtakunnan tasolla hieman konservatiivisemmiksi +1.8% -> 1.0% perustuen Danske Bankin ekonometrisiin malleihin, Kiinteistömaailman asiantuntemukseen ja tuoreimpiin uutisiin kansantalouden, työttömyyden ja covid-19 -epidemian tilanteesta.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Asuntokaupan näkymät syksyllä 2020 - täysin uudistettu Kiinteistömaailman Barometri5.10.2020 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma julkaisee puolivuosittaisen barometrinsä täysin uudistettuna keskiviikkona 7.10.2020. Aiemmin välittäjäkyselynä toteutetun katsauksen sijaan Kiinteistömaailman Barometri pohjautuu nyt eCraftin tekoälypohjaiseen asuntojen hintaennustemalliin, jota Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä kommentoi Kiinteistömaailman ketjujohdon ja asuntomyymälöiden näkemysten pohjalta. Danske Bankin puheenvuoron pitää pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Kiinteistömaailmalla paras kauppakuukausi sitten vuoden 20132.10.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailma teki syyskuussa yhteensä 1279 asunto- ja kiinteistökauppaa. Se on isoin kauppamäärä yhden kuukauden aikana sitten vuoden 2013. ”Kauppa käy todella vilkkaana, mikä näkyy pankeistakin kantautuvina ruuhkaviesteinä. Ilman sähköisen eli DIAS-kaupan laajaa hyödyntämistä emme pystyisi palvelemaan riittävän nopeasti näin isoissa kauppamäärissä”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Syykuu 2020 jää myös historiankirjoihin: yksi Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluvista yrityksistä eli Espoon Kodit Oy teki kuun aikana ketjun 30 vuotisen historian isoimman yksittäisen ketjuyrityksen liikevaihdon.

Kutsu lehdistötilaisuuteen: Asuntokaupan näkymät syksyllä 2020 - täysin uudistettu Kiinteistömaailman Barometri28.9.2020 11:00:00 EESTKutsu

Analyysi koronakuukausista: Koronakevään ”kadonneet” kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja – yksiökauppa syöksähti ylös kesäkuussa23.9.2020 10:15:00 EESTTiedote

Poikkeusajat leikkasivat käytettyjen asuntojen kauppamääristä Suomessa noin 30 prosenttia viime kevään koronakuukausina eli huhti- ja toukokuussa. Keväällä toteutumatta jääneet kaupat olivat ennen muuta kerrostaloasuntojen kauppoja, käy ilmi Kiinteistömaailman analyysistä, joka pohjautuu sekä Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton (KVKL) että ketjun omaan dataan. Kesäkuussa nähtiin kuitenkin hurja piikki pienimpien kerrostaloasuntojen kaupassa, kun patoutunut kysyntä purkautui, ja asuntokaupan kokonaisvolyymit palautuivat normaalitasoille. Rivi- ja omakotitalojen kaupassa kevään laskuprosentit olivat pienempiä, ja kesän ajan niiden myynnissä on eletty jopa hienoista buumia.

Vahva asunto- ja kiinteistökauppakesä jatkui elokuussa: Kiinteistömaailma teki 1158 kauppaa2.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.9.2020: Kiinteistömaailma teki elokuussa yhteensä 1158 asunto- ja kiinteistökauppaa. Kauppavilkkaus jatkui näin kesä- ja heinäkuun tavoin hyvänä, ja ketju ylsi hyvinkin tarkalleen viime vuoden elokuun kauppamääriin (08/2019: 1157 kauppaa). Erityisesti uudisasuntokauppa vilkastui merkittävästi ja nousi jopa hienoisesti yli korona-aikaa edeltävän alkuvuoden tason.