Kiinteistömaailman digikauppaa tehdään nyt laajasti - toistaiseksi nopeimmat kaupat on saatettu alusta loppuun neljässä tunnissa

Kiinteistömaailma on eturintamassa ottanut asuntojen digikaupan käyttöön ympäri Suomea. Tähän mennessä nopeimmin kauppaprosessi on tehty alusta loppuun Mikkelin Kiinteistömaailmassa: aikaa kului 4 tuntia ja 5 minuuttia, siinä missä perinteiseen asuntokaupan järjestelyyn saattaa kulua jopa viikkoja sen jälkeen kun myyjä ja ostaja ovat päässeet yhteisymmärrykseen kaupan ehdoista. Digikaupassa kiinteistönvälittäjä laittaa kaupat käyntiin sähköisessä järjestelmässä, minkä jälkeen pankit hoitavat oman osuutensa, ja lopuksi myyjä sekä ostaja allekirjoittavat kauppakirjan sähköisesti.

Kiinteistömaailman digikaupassa asunto-osakkeen kauppaprosessi hoituu myyjän ja ostajan välisten tarjousneuvottelujen jälkeen täysin sähköisesti ilman, että kaikille osapuolille sopivaa asuntokauppa-aikaa tarvitsee varata pankista. Hyöty on iso, sillä vapaata asuntokauppa-aikaa saattaa joutua odottamaan pankista jopa viikkoja, ja kaupan osapuolten on sovitettava elämänsä sen mukaisesti.

Kiinteistömaailma aloitti asunto-osakkeiden digikauppojen pilotoinnin ensimmäisissä asuntomyymälöissään alkusyksystä. Kokemukset olivat erittäin hyviä, ja nyt digikaupat ovat mahdollisia kautta Suomen. Kiinteistökauppoja on voinut tehdä sähköisesti jo aiemmin, ja myös niistä ketjulla on hyvät kokemukset.

”Ostajan ulkomaanmatka olisi ollut pulma ilman digikauppaa”

Yksi viime päivien Kiinteistömaailman digikaupoista tehtiin Tuusulassa, jossa meinasi jo olla pulma käsillä: paritaloasunnon ostaja oli juuri lähdössä pitkälle ulkomaanmatkalle, ja kauppojen maaliin saattaminen näytti haastavalta ennen reissuun lähtöä.

”Jos digikauppaa ei olisi ollut käytettävissä, olisi asuntokauppatilaisuuden järjestäminen vaatinut aikamoista akrobatiaa: miten olisimme saaneet pankista asuntokauppa-ajan niin nopeasti ja vielä sellaiseksi kellonajaksi, että kaikki pääsevät paikalle. Digiasuntokaupalla asia saatiin hoidettua – ja itse asiassa niin nopeasti, että kaikki oli valmista ennen kuin ostaja edes ehti poistua maasta”, kertoo kiinteistönvälittäjä Minna Kansanen Kiinteistömaailma Tuusulasta.

Nopeuden maailmanennätys Mikkelissä?

Kiinteistömaailman Mikkelin asuntomyymälässä kiinteistöjen sähköisistä kaupoista on yksi ketjun laajimmista kokemuksista. Siksi myös digitaalisen asunto-osakekaupan aloittaminen on tuntunut luontevalta.

”Meillä on juuri käynnissä asuntokauppa, jossa myyjä on pääkaupunkiseudulta ja ostaja paikallinen sijoittaja. Molemmat ovat tosi tyytyväisiä, kun kaupat voidaan hoitaa etänä, eikä kummankaan tarvitse matkustaa tai muuten raivata kalenteristaan asuntokauppa-aikaa”, kuvaa yrittäjä Teija Häyrinen Kiinteistömaailma Mikkelistä.

Mikkeliläiset pitänevät hallussaan epävirallista asuntokaupan nopeuden maailmanennätystä. Alkuviikosta Häyrisen myymälä laittoi käyntiin asuntokaupan, jonka kauppaprosessi saatiin alusta loppuun valmiiksi neljässä tunnissa ja viidessä minuutissa.

”Myyjä ja ostaja saattoivat seurata asian etenemistä kännyköiltään, ja heti kun heille tuli tieto, että pankit ovat hoitaneet osuutensa, molemmat allekirjoittivat kaupan siellä missä olivatkaan. Myyjällä oli rahat tilillä saman päivän aikana”, Häyrinen kertoo.

Kiinteistömaailman digikaupat tehdään DIAS-kaupankäyntialustalla, jonka valmistelussa Kiinteistömaailma on ollut tiiviisti mukana yhdessä strategisen kumppaninsa Danske Bankin kanssa.

www.kiinteistomaailma.fi/digikauppa

Asuntokauppa palautunut kasvulukuihin: Kiinteistömaailman heinäkuusta 1125 kaupan ennätyskuukausi3.8.2020 12:15:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 3.8.2020: Kiinteistömaailma teki heinäkuussa yhteensä 1125 asunto- ja kiinteistökauppaa. Määrä ylitti viime vuoden vastaavan ajankohdan, jolloin kauppoja tehtiin 1099 kappaletta. Vilkkaampaa heinäkuuta saa hakea liki kymmenen vuoden takaa. Kauppa oli vahvaa käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä, ja myös uudiskauppa osoitti selvää toipumista kevään poikkeusolojen jälkeen.

Kiinteistömaailman Pulssi 1.7.2020: Kiinteistömaailma teki kesäkuussa 1110 kauppaa – kasvua edellisvuoden kesäkuusta 5 prosenttia1.7.2020 11:20:00 EESTTiedote

Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma alkaa julkaista kuukausittaiset kauppamääränsä aina kuun vaihduttua. ”Mielestäni keskustelu asuntokaupasta on lähtenyt viime kuukausina väärille urille, ja ilma on sakeana eri viestiä antavista markkina-arvioista. Mielipidekyselyiden perusteella annetut asuntokaupan arviot ovat olleet jopa keskenään ristiriidassa. Tärkeintä olisi pidättäytyä faktoissa”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman Pulssi 2.6.2020: Käänne tapahtunut - kauppamäärät kasvoivat 19% huhtikuusta toukokuuhun2.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Koronakevään kolmas kuukausi eli toukokuu nosti maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman asunto- ja kiinteistökauppamäärän uudelleen selvään nousuun. Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät toukokuussa yhteensä 840 asunto- ja kiinteistökauppaa, kun vastaava luku huhtikuussa oli 705 kauppaa. Kasvuprosentiksi huhtikuusta toukokuuhun muodostui siten 19%.

Kiinteistömaailman Pulssi 14.5.: Kiinteistömaailma – asuntokaupan kannattelija poikkeusoloissa14.5.2020 17:15:00 EESTTiedote

Käytettyjen asuntojen kauppa supistui Suomessa reilun kolmanneksen huhtikuussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden, kertovat tänään julkaistut Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tiedot. Myös Kiinteistömaailmassa kauppamäärä pieneni, mutta selkeästi muuta kiinteistönvälitysalaa vähemmän: onnistuimme auttamaan asiakkaitamme kodinvaihdossa lähes 80% siitä kauppamäärästä, minkä teimme vuosi sitten samalla ajanjaksolla.

Etäpalvelujen käyttö kasvaa voimakkaasti mutta: Tutustuminen paikan päällä kuuluu asuntokauppaan6.5.2020 08:10:00 EESTTiedote

Kaikista Kiinteistömaailma-ketjun välittämistä asunto-osakekaupoista jo yli neljännes saatiin huhtikuussa maaliin digiasuntokauppana eli DIAS-järjestelmää käyttäen, etänä. Asuntoihin myös tutustutaan tällä hetkellä kotisohvilta käsin paljon: Kiinteistömaailman kohdevideoiden katselumäärät tuplaantuivat huhtikuussa edelliskuusta. ”Hyödynnämme nyt digipalveluja aivan eri mittakaavassa kuin ennen korona-aikaa, mutta pidämme tiukasti kiinni siitä, että asunnon ostajan tulee käydä paikan päällä ennen ostopäätöstä”, korostaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Toimialalta kantautuneita viestejä, joissa kodin voisi ostaa käymättä kohteessa, hän pitää käsittämättöminä: ostajalla tulee olla kaikki mahdollinen tieto päätöksensä tukena.