Kiinteistömaailman digikauppaa tehdään nyt laajasti - toistaiseksi nopeimmat kaupat on saatettu alusta loppuun neljässä tunnissa

Kiinteistömaailma on eturintamassa ottanut asuntojen digikaupan käyttöön ympäri Suomea. Tähän mennessä nopeimmin kauppaprosessi on tehty alusta loppuun Mikkelin Kiinteistömaailmassa: aikaa kului 4 tuntia ja 5 minuuttia, siinä missä perinteiseen asuntokaupan järjestelyyn saattaa kulua jopa viikkoja sen jälkeen kun myyjä ja ostaja ovat päässeet yhteisymmärrykseen kaupan ehdoista. Digikaupassa kiinteistönvälittäjä laittaa kaupat käyntiin sähköisessä järjestelmässä, minkä jälkeen pankit hoitavat oman osuutensa, ja lopuksi myyjä sekä ostaja allekirjoittavat kauppakirjan sähköisesti.

Kiinteistömaailman digikaupassa asunto-osakkeen kauppaprosessi hoituu myyjän ja ostajan välisten tarjousneuvottelujen jälkeen täysin sähköisesti ilman, että kaikille osapuolille sopivaa asuntokauppa-aikaa tarvitsee varata pankista. Hyöty on iso, sillä vapaata asuntokauppa-aikaa saattaa joutua odottamaan pankista jopa viikkoja, ja kaupan osapuolten on sovitettava elämänsä sen mukaisesti.

Kiinteistömaailma aloitti asunto-osakkeiden digikauppojen pilotoinnin ensimmäisissä asuntomyymälöissään alkusyksystä. Kokemukset olivat erittäin hyviä, ja nyt digikaupat ovat mahdollisia kautta Suomen. Kiinteistökauppoja on voinut tehdä sähköisesti jo aiemmin, ja myös niistä ketjulla on hyvät kokemukset.

”Ostajan ulkomaanmatka olisi ollut pulma ilman digikauppaa”

Yksi viime päivien Kiinteistömaailman digikaupoista tehtiin Tuusulassa, jossa meinasi jo olla pulma käsillä: paritaloasunnon ostaja oli juuri lähdössä pitkälle ulkomaanmatkalle, ja kauppojen maaliin saattaminen näytti haastavalta ennen reissuun lähtöä.

”Jos digikauppaa ei olisi ollut käytettävissä, olisi asuntokauppatilaisuuden järjestäminen vaatinut aikamoista akrobatiaa: miten olisimme saaneet pankista asuntokauppa-ajan niin nopeasti ja vielä sellaiseksi kellonajaksi, että kaikki pääsevät paikalle. Digiasuntokaupalla asia saatiin hoidettua – ja itse asiassa niin nopeasti, että kaikki oli valmista ennen kuin ostaja edes ehti poistua maasta”, kertoo kiinteistönvälittäjä Minna Kansanen Kiinteistömaailma Tuusulasta.

Nopeuden maailmanennätys Mikkelissä?

Kiinteistömaailman Mikkelin asuntomyymälässä kiinteistöjen sähköisistä kaupoista on yksi ketjun laajimmista kokemuksista. Siksi myös digitaalisen asunto-osakekaupan aloittaminen on tuntunut luontevalta.

”Meillä on juuri käynnissä asuntokauppa, jossa myyjä on pääkaupunkiseudulta ja ostaja paikallinen sijoittaja. Molemmat ovat tosi tyytyväisiä, kun kaupat voidaan hoitaa etänä, eikä kummankaan tarvitse matkustaa tai muuten raivata kalenteristaan asuntokauppa-aikaa”, kuvaa yrittäjä Teija Häyrinen Kiinteistömaailma Mikkelistä.

Mikkeliläiset pitänevät hallussaan epävirallista asuntokaupan nopeuden maailmanennätystä. Alkuviikosta Häyrisen myymälä laittoi käyntiin asuntokaupan, jonka kauppaprosessi saatiin alusta loppuun valmiiksi neljässä tunnissa ja viidessä minuutissa.

”Myyjä ja ostaja saattoivat seurata asian etenemistä kännyköiltään, ja heti kun heille tuli tieto, että pankit ovat hoitaneet osuutensa, molemmat allekirjoittivat kaupan siellä missä olivatkaan. Myyjällä oli rahat tilillä saman päivän aikana”, Häyrinen kertoo.

Kiinteistömaailman digikaupat tehdään DIAS-kaupankäyntialustalla, jonka valmistelussa Kiinteistömaailma on ollut tiiviisti mukana yhdessä strategisen kumppaninsa Danske Bankin kanssa.

www.kiinteistomaailma.fi/digikauppa

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Vuosittaisella 12 000 - 13 000 asunto- ja kiinteistökaupallaan Kiinteistömaailma on maan johtava kiinteistönvälittäjä.

Kiinteistömaailman 51. Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntomarkkina porskuttaa huolimatta ikävistä signaaleista3.10.2019 09:00:00 EESTTiedote

Suomen asuntomarkkina vaikuttaa ainakin toistaiseksi olleen immuuni globaaleille häiriöille. Kuluneen kesäkauden asuntokauppa on sujunut edellisvuotta selvästi paremmin, ja myös eteenpäin katsottaessa ylivoimainen valtaosa välittäjistä odottaa vakaata kehitystä. Kiinteistömaailma Oy:n tuore toimitusjohtaja Risto Kyhälä ei pidä tulosta yllättävänä: maailmantalouden riskejä vastaan suomalaisessa asuntomarkkinassa on poikkeuksellisen monta suojaavaa tekijää. ”Asunto-osakeyhtiöiden hallinta ja hoito ovat huippuluokkaa. Olemme kansainvälisesti kiinnostava vuokramarkkina, meillä on erinomaisesti toimiva asuntorahoitusjärjestelmä ja Suomeen rakennettavien asuntojen laatu on erittäin korkea. Monilla eri perusteilla voi sanoa, että Suomen asuntomarkkina on maailman kärkeä”, Kyhälä sanoo.

KUTSU: Kiinteistömaailman 51. Kiinteistönvälittäjä-barometri, esittelee uusi tj. Risto Kyhälä27.9.2019 07:00:00 EESTKutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjä-barometri julkaistaan torstaina 3.10.2019. Tilaisuudessa asuntokaupan näkymiä ja ketjun tuoreet kuulumiset kertoo Kiinteistömaailma Oy:n uusi toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Tilaisuudessa Danske Bankin tekemän korkotutkimuksen esittelee henkilöasiakkaista vastaava johtaja Riikka Laine-Tolonen. Paikalla myös Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki AIKA: torstai 3.10. kello 8.45 PAIKKA: Kiinteistömaailma Helsinki Kruununhaan asuntomyymälä, Liisankatu 12, Helsinki OHJELMA: 8.45 Aamukahvit 9.00 Mitä kuuluu Kiinteistömaailmaan? Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma 9.10 Syksyn 2019 Kiinteistönvälittäjäbarometri ja asuntomarkkinat Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, 9.30 Mitä suomalaiset asuntovelalliset ajattelevat koroista nyt? Riikka Laine-Tolonen, henkilöasiakkaista vastaava johtaja, Danske Bank Ilmoittautumiset sähköpostitse 1.10.2019 mennessä: minerva.heimonen@kiinteistomaailma.fi

Kiinteistömaailmalle uusi mobiilikäyttäjien ehdoilla tehty verkkopalvelu – jo noin 2/3 asioinnista tapahtuu kännykällä25.9.2019 09:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman verkkopalvelu osoitteessa kiinteistomaailma.fi on uudistunut. Kokonaan päivitetty verkkopalvelu on tehty erityisesti kännykänkäyttäjien tarpeita ajatellen; jo kaksi kolmesta verkkopalvelun käytöstä tapahtuu älypuhelimilla. Kun mukaan lasketaan mobiilikäyttö myös tableteilla, päästään melkein 80 prosenttiin.

Kiinteistömaailmalle uusi omistaja - yhteistyö suomalaisen asuntokaupan kehittämiseksi jatkuu Danske Bankin kanssa strategisena kumppanuutena3.9.2019 10:30:00 EESTTiedote

Danske Bank on myynyt Kiinteistömaailma Oy:n kotimaiselle osakeyhtiölle, jonka osakkaina ovat Risto Kyhälä sekä yhtiöittensä kautta Arto Martonen, Kenneth Kaarnimo ja Merasco Real Estate. Kaupan myötä Kiinteistömaailmalle saadaan yrittäjävetoinen, kiinteistövälitysalan sekä liiketoiminnan digitalisaation asiantuntijoista muodostuva omistajatiimi, jolla on vahva osaaminen ja sitoutuminen yhtiön kehittämiseen ja tulevaisuuden kasvun rakentamiseen.

Kesäkuu tuo piikin omakotitalo- ja mökkikauppaan13.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Suomalainen ostaa omakotitalon tai muun kiinteistön todennäköisimmin kesäkuussa. Vuosina 2016-2018 kiinteistökauppojen määrä nousi kesäkuussa liki neljänneksen (22,4%) vuoden keskiarvoon nähden, kertovat maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman tilastot. Kerrostalo- ja rivitaloissa vuoden aktiivisin kauppakuukausi on viime vuosina ollut marraskuu. Kiinteistömaailmassa tämän vuoden paras kuukausi on tähän mennessä ollut toukokuu, jolloin kauppamäärissä päästiin reilusti yli 1100 kaupan, ylittäen viime vuoden vilkkaan toukokuun.