Kiinteistömaailman hintaennuste kunnittain vuosille 2018 -2020: Kaupunkien ja kuntien sisäinen hintahaitari selvässä kasvussa

Koko Suomessa mutta erityisesti maan suurimmissa kasvukeskuksissa kaupungin sisäinen hintahaitari on kasvanut tällä vuosituhannella voimakkaasti ja sama kehitys jatkuu, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin tänään julkaisemasta päivityksestä asuntojen hintaennusteeseen vuosille 2018 -2020. Esimerkiksi Helsingissä kalleimpien asuntojen neliöhinnat ovat jo reilusti yli kolminkertaiset halvimpiin nähden.

Kiinteistömaailma julkaisi tammikuussa 2018 yhdessä yhteistyökumppaneittensa eCraftin ja Etuovi.comin kanssa tietomäärältään maan laajimman osakeasuntojen hintakehitysennusteen vuosille 2018 - 2020. Se on kokonaisuudessaan nähtävissä osoitteessa https://www.kiinteistomaailma.fi/asuntojen-hintaennuste.

Tänään julkaistu päivitys kertoo, että hinnat ovat nousussa 30, tasaisia 139 ja laskussa 76 paikkakunnalla, mikä tarkoittaa, että liki 90 prosenttia suomalaisista asuu edelleen vähintään vakaan tai jopa nousevan hintakehityksen paikkakunnilla.

- Kvartaalipäivitys ei tuo merkittäviä päivityksiä ennusteeseemme: viime kuukausien kehitys ei ole tuonut esiin sellaisia yllätyksiä, joka olisi pistänyt laajaan analytiikkaan ja koneoppimiseen pohjautuvan ennusteemme uusiksi. Yksittäisiä muutoksia on tapahtunut, mutta seisomme edelleen pääpiirteissään tammikuisen arvion takana, toteaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

TOP 20 -nousijoissa mielenkiintoinen ilmiö: rannikkoklusteri

Hinnannousun TOP 20 -paikkakuntien listalle yltävät paikkakunnat voi Erkki Heikkisen mukaan jakaa kolmeen ryhmään.

- Ensinnäkin on tietysti kasvukeskukset. Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Turun, Tampereen ja Oulun sijoittuminen hinnannousijoiden joukkoon ei liene yllätys kenellekään.

- Ainoaksi isoimpien kaupunkien ulkopuoliseksi selkeäksi alueelliseksi ryppääksi nousee länsirannikko ja siellä Luoto, Närpiö, Maalahti, Kruunupyy ja Uusikaarlepyy. Niihin kaikkiin ennuste povaa selkeää kasvua lähivuosina. Erittäin mielenkiintoinen ilmiö seurattavaksi, toteaa Heikkinen.

Kasvukeskusten ja länsirannikon klusterin lisäksi TOP 20 -nousijoiden listalle nousee vajaat kymmenen paikkakuntaa eri puolilta Suomea. Niiden osalta on kuitenkin huomioitava, että pieniin paikkakuntiin yksittäiset kaupat voivat vaikuttaa ja siten vääristää tilannetta.

Samoin kaikkein suurimman hinnanlaskun paikkakuntia yhdistää pieni kauppamäärä, jolloin yksittäistapausten merkitys voi korostua.

Suurimmissa kaupungeissa suurimmat hintahaitarit – kahta lukuun ottamatta

Ennustepäivityksen yhteydessä Asuntojen hintaennuste -sivustolle on lisätty myös paikkakuntakohtaista tietoa kaupunkien/kuntien sisäisen hintavaihtelun suuruudesta eli niin sanotusta hintahaitarista.

- Näkyvissä on selkeä trendi: tällä vuosituhannella paikkakuntien sisäinen hintahaitari on levinnyt merkittävästi. Tämä on yhteinen ilmiö kautta Suomen ja korostuu erityisesti isoimmissa kaupungeissa: suurimman hintahaitarin listalle mahtuvat kaikki suurimmat kasvukeskukset kahta poikkeusta lukuun ottamatta, kertoo Heikkinen.

Nuo poikkeukset ovat Espoo ja Vantaa, jotka pääkaupunkiseudun lähikuntien (mm. Kirkkonummi, Tuusula, Kerava, Järvenpää ja Sipoo) lailla ovat keskiverron hintahaitarin alueita. Oma lukunsa on Kauniainen, joka ainoana ruuhka-Suomen kuntana sijoittuu pienen hintahaitarin listalle.

- Kauniaisissa asunnot ovat kautta linjan arvokkaita. Se yksinkertaisesti selittää poikkeuksen, Heikkinen toteaa.

Leveä hintahaitari voi palkita asunnostaan ja taloyhtiöstään huolta pitävän

Pienen hintahaitarin paikkakunnilla – joita tyypillisimmillään edustavat mm.  Suomussalmi, Karijoki ja Rääkkylä – ei ole käytännössä lainkaan jakoa kalliimpien ja edullisimpien asuntojen neliöhinnan välillä.

Toisessa ääripäässä ovat Kemi, Pori ja Jämsä, joissa kalleimpien asuntojen neliöhinta on jopa nelinkertainen halvimpiin asuntoihin verrattuna. Isoimmista kaupungeista levein hintahaitari on Turussa, jossa sielläkin kalleimmat asunnot ovat neliöhinnoiltaan noin nelinkertaiset halvimpiin verrattuna. Helsingissä kerroin on 3.4 ja Tampereella 3.2.

Heikkinen korostaa, että keskineliöhinta on tärkeä mittari, jolla seurataan paikkakuntakohtaisia kehityksiä, mutta yksittäisen asunnon myyntitilanteessa se ei yksin riitä.

- Tärkeä on tiedostaa, ettei keskineliöhintaa voi suoraan käyttää yksittäisen asunnon kaupassa. Erityisesti suuren hintahaitarin paikkakunnilla korostuu asiantuntemuksen merkitys, jotta asunnon arvon pystyy sijoittamaan oikeaan paikkaan keskihintakäyrälle tai sen ylä- tai alapuolelle. Kasvavassa hintahaitarissa on paljon positiivista. Jos paikkakunnan hintahaitarissa on leveyttä, antaa markkina mahdollisuuden päästä hyvän hinnankehityksen imuun, jos omasta asunnosta ja taloyhtiöstä pitää huolta. Yksittäisellä postinumeroalueella leveä hintahaitari on lähtökohtaisesti positiivinen asia: se mahdollistaa omistusasumisen eri varallisuustasoilla samalla alueella. Kokonaisten kaupunkien kohdalla vaikutus voi olla päinvastainenkin, jos hinnat polarisoituvat alueitten välillä, pohtii Heikkinen.

Hintahaitariarvioinnissa Suomen paikkakunnat jaettiin tasakolmanneksin suurimman, keskikastin ja pienimmän hintahaitarin paikkakuntiin. Pois jätettiin ääripäät eli 5% kaikkein kalleimmista ja 5% kaikkein edullisimmista toteutuneista asuntokaupoista yksittäistapausten vaikutuksen poistamiseksi.

toimitusjohtaja Erkki Heikkinen, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4332080

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

KUTSU KIINTEISTÖMAAILMAN, ETUOVI.COMIN JA ECRAFTIN ENNUSTEAAMUUN: Asuntojen hintakehitys Suomen kunnissa vuoteen 202026.4.2018 08:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraftin julkaisivat alkuvuodesta uuden mallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain vuoteen 2020 asti. Neljännesvuosittaisen ennustepäivityksen yhteydessä julkaisemme nyt myös uutta paikkakuntakohtaista tietoa asuntojen hintojen kasvavasta erilaistumisesta erityyppisten kuntien sisällä. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen keskiviikkona 2.5.2018 klo 9.00 Scandic Simonkenttään (Simonkatu 9, Helsinki) Tilaisuudessa uudet ennusteet ja hajontamallit esittelevät Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen ja eCraftin johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo. Paikalla kommenttipuheenvuorollaan on myös Etuovi.comin liiketoimintajohtaja Heikki Huttunen. Ilmoittautumiset ma 30.4.2018 kello 12 mennessä: hanna.lantto@kiinteistomaailma.fi tai puh. 044 714 0090

Kiinteistönvälittäjäbarometri: vahvana käynyt uudisasuntokauppa jatkaa kasvuaan – Selvitys ensiasunnoista: alle 25-vuotiaiden ostajien määrä kasvaa mentäessä kasvukeskusten ulkopuolelle11.4.2018 09:15Tiedote

Vuosi 2017 oli uudiskohteiden huippuvuosi, ja vuoden 2018 ensimmäinen vuosineljännes näyttää samansuuntaista kehitystä myös tälle vuodelle. Välittäjät näkevät, että tilanne asuntomarkkinoilla on pysynyt lähes samanlaisena viime syksyyn verrattuna: pienille asunnoille on kysyntää ja siten myös hinnoissa nousupainetta. Selvitys ensiasunnoista kertoo, että kasvukeskusten ulkopuolella ensiasunnot ostetaan nuorempana, ja ensiasunnot ovat isompia kuin kasvukeskuksissa.

Kutsu Kiinteistömaailman ja Danske Bankin yhteiseen mediatilaisuuteen 11.4.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä selvitys ensiasunnon ostajista9.4.2018 12:40Tiedote

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 11.4.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on laaja selvitys ensiasunnoista ja ensiasunnon ostajista.

Kutsu Kiinteistömaailman ja Danske Bankin yhteiseen mediatilaisuuteen 11.4.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä selvitys ensiasunnon ostajista5.4.2018 08:45Kutsu

Sari Leppikangas on nimitetty Kiinteistömaailma Oy:n omistaman Pala-palvelun liiketoimintajohtajaksi22.3.2018 09:45Tiedote

Sari Leppikangas on nimitetty johtamaan Kiinteistömaailma Oy:n omistamaa uutta Pala-palvelua. Pala tarjoaa palveluja asuntojen itsemyyjille: myyjä hoitaa asuntokauppansa itse mutta ostaa haluamansa Palan palvelua esimerkiksi asunnon markkinointia tai kauppaneuvotteluja varten. Palvelu on tällä hetkellä pilottivaiheessa, ja siihen voi tutustua osoitteessa www.palalkv.fi. Sari Leppikangas on tehnyt pitkän uran erilaisissa finanssialan esimiestehtävissä. Viimeksi hän on työskennellyt Danske Bankissa uusasiakashankinnassa esimiehenä. - Sarin tehtävä on luotsata Pala-palvelu pilottivaiheesta vahvaksi palvelubrändiksi. Kokeneena palveluesimiehenä ja pankkitaustansa ansiosta hänellä on siihen erinomaiset edellytykset. Palveluperheeseemme kuuluu jatkossa Kiinteistömaailma-franchisingketjun tarjoama täyden palvelun kiinteistönvälityspalvelu sekä uusi Pala-palvelu itsemyyjien avuksi, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen. Lisätiedot Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinte