Kiinteistönvälittäjät kertovat, mitä ostaja-asiakkaat arvostavat - Taloyhtiö: pidä huoli varsinkin näistä

Putkiremontti on tehtynä riemu ja tekemättömänä rasite – se ei yllätä Kiinteistömaailman välittäjäkyselyssä. Muu remonttikohteiden tärkeyslistaus sisältää myös yllätyksiä: hissi ja tietoliikenneyhteydet nousevat neljän kärkeen, siinä missä ovet ja lukot jäävät hännille.

Kiinteistömaailma pyysi pääkaupunkiseudun kiinteistönvälittäjiään arvioimaan remonttikohteiden tärkeysjärjestystä taloyhtiöissä: mitä tehtyjä remontteja (tai asian kunnossa olemista) ostaja-asiakkaat eniten arvostavat, ja mitkä ovat ostajien tärkeyslistausten häntäpäässä.

Tärkeysjärjestys asunnonostajien keskuudessa (ostaja arvostaa, että remontti on tehty/kyseinen asia on taloyhtiössä muuten hyvässä kunnossa):

1. Putket
2. Julkisivu
3. Hissit
4. Tietoliikenneyhteydet
5. Ikkunat
6. Katto
7. Sähköjärjestelmä
8. Rappukäytävät
9. Yhteiset tilat (pesutupa, kerhotilat, sauna)
10. Piha-alueen leikkikentät ja viheralueet
11. Piha-alueen kulkuväylät
12. Ovet
13. Lukot

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen toteaa toimivien tietoliikenneyhteyksien nousemisen jopa ikkunoita ja kattoja korkeammalle olevan ensi ajattelemalta yllätys – eivätkö nyt remontoitu katto tai tiiviit ikkunat sentään aja niiden ohi?

- Mutta ajatellaanpa meistä itse kunkin arkea. Kyllä tavoitettavuus on ihan ratkaisevan tärkeää, ja pienetkin häiriöt monelle hurjistumisen paikka. Yhteyksien on pelattava, niistä ei tingitä, Heikkinen pohtii.

Hivenen huolestuneena Heikkinen silmäilee ovien ja lukkojen päätymistä listan häntäpäähän.

- Tietysti se, että oviin ja lukkoihin ei suuresti kiinnitetä huomiota, kertoo yleisestä turvallisuudentunteesta tässä maassa. Se on hyvä asia. Taloyhtiöiden vastuunkantajille niiden kunnossa olo on kuitenkin tärkeä asia, ja laiminlyönneistä seuraukset ovat ikäviä. Ehkä tässä kohdin asukkaat helposti luottavat, että joku muu – taloyhtiön hallitus ennen muuta – pitää huolen asioista. Ulko-ovet ja lukot kuuluvatkin vastuunjaossa taloyhtiölle, mutta huolellisuus avainten kanssa on jokaisen osakkaan vastuulla, Heikkinen lisää.

Kiinteistömaailmaan kyselyyn vastasi 31 pääkaupunkiseudulla työskentelevää Kiinteistömaailman välittäjää kesällä 2017. Heitä pyydettiin arvioimaan skaalalla yhdestä viiteen, kuinka tärkeätä seuraavien asioiden kunnossa oleminen tai jo tehty remontti on ostaja-asiakkaille. Arvioinnin kriteerinä olivat ostaja-asiakkaitten kanssa käydyt neuvottelut ja asiakkaiden esittämät kysymykset.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4332080
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Mökkiostajan markkina uudistuu – Finsilvan, Kontion ja Kiinteistömaailman konseptilla unelmien kesäpaikan voi ostaa uudiskohteen tavoin5.7.2018 09:00Tiedote

Mökkivalmis-palvelulla uuden mökin voi rakennuttaa ennätyshelposti. Suomen suurimmat metsä-, kiinteistönvälitys ja hirsirakennusalan toimijat Finsilva Oyj, Kiinteistömaailma-ketju ja Kontio Oy tuovat yhdessä markkinoille täysin uudenlaisen vaihtoehdon rakennuttaa moderni vapaa-ajanasunto rantatontille. Uudessa palvelumallissa mökkiprojektin pullonkaulat on tunnistettu ja niihin on haettu ostajaa helpottava ratkaisu. Mökkivalmis-palvelulla ostaja voi hankkia vaivattomasti rakennusvalmiin tontin, hirsihuvilan avaimet käteen -rakennettuna ja edullisen rahoituspaketin koko projektille.

Kiinteistömaailman hintaennuste kunnittain vuosille 2018 -2020: Kaupunkien ja kuntien sisäinen hintahaitari selvässä kasvussa2.5.2018 09:00Tiedote

Koko Suomessa mutta erityisesti maan suurimmissa kasvukeskuksissa kaupungin sisäinen hintahaitari on kasvanut tällä vuosituhannella voimakkaasti ja sama kehitys jatkuu, käy ilmi Kiinteistömaailman, eCraftin ja Etuovi.comin tänään julkaisemasta päivityksestä asuntojen hintaennusteeseen vuosille 2018 -2020. Esimerkiksi Helsingissä kalleimpien asuntojen neliöhinnat ovat jo reilusti yli kolminkertaiset halvimpiin nähden.

KUTSU KIINTEISTÖMAAILMAN, ETUOVI.COMIN JA ECRAFTIN ENNUSTEAAMUUN: Asuntojen hintakehitys Suomen kunnissa vuoteen 202026.4.2018 08:00Kutsu

Kiinteistömaailma, Etuovi.com ja eCraftin julkaisivat alkuvuodesta uuden mallin, joka ennustaa asuntojen hintakehityksen kunnittain vuoteen 2020 asti. Neljännesvuosittaisen ennustepäivityksen yhteydessä julkaisemme nyt myös uutta paikkakuntakohtaista tietoa asuntojen hintojen kasvavasta erilaistumisesta erityyppisten kuntien sisällä. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut aamukahvitilaisuuteen keskiviikkona 2.5.2018 klo 9.00 Scandic Simonkenttään (Simonkatu 9, Helsinki) Tilaisuudessa uudet ennusteet ja hajontamallit esittelevät Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Erkki Heikkinen ja eCraftin johtava data-analyytikko Tommi Vilkamo. Paikalla kommenttipuheenvuorollaan on myös Etuovi.comin liiketoimintajohtaja Heikki Huttunen. Ilmoittautumiset ma 30.4.2018 kello 12 mennessä: hanna.lantto@kiinteistomaailma.fi tai puh. 044 714 0090