Kiinteistönvälittäjät kertovat, mitä ostaja-asiakkaat arvostavat - Taloyhtiö: pidä huoli varsinkin näistä

Putkiremontti on tehtynä riemu ja tekemättömänä rasite – se ei yllätä Kiinteistömaailman välittäjäkyselyssä. Muu remonttikohteiden tärkeyslistaus sisältää myös yllätyksiä: hissi ja tietoliikenneyhteydet nousevat neljän kärkeen, siinä missä ovet ja lukot jäävät hännille.

Kiinteistömaailma pyysi pääkaupunkiseudun kiinteistönvälittäjiään arvioimaan remonttikohteiden tärkeysjärjestystä taloyhtiöissä: mitä tehtyjä remontteja (tai asian kunnossa olemista) ostaja-asiakkaat eniten arvostavat, ja mitkä ovat ostajien tärkeyslistausten häntäpäässä.

Tärkeysjärjestys asunnonostajien keskuudessa (ostaja arvostaa, että remontti on tehty/kyseinen asia on taloyhtiössä muuten hyvässä kunnossa):

1. Putket
2. Julkisivu
3. Hissit
4. Tietoliikenneyhteydet
5. Ikkunat
6. Katto
7. Sähköjärjestelmä
8. Rappukäytävät
9. Yhteiset tilat (pesutupa, kerhotilat, sauna)
10. Piha-alueen leikkikentät ja viheralueet
11. Piha-alueen kulkuväylät
12. Ovet
13. Lukot

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen toteaa toimivien tietoliikenneyhteyksien nousemisen jopa ikkunoita ja kattoja korkeammalle olevan ensi ajattelemalta yllätys – eivätkö nyt remontoitu katto tai tiiviit ikkunat sentään aja niiden ohi?

- Mutta ajatellaanpa meistä itse kunkin arkea. Kyllä tavoitettavuus on ihan ratkaisevan tärkeää, ja pienetkin häiriöt monelle hurjistumisen paikka. Yhteyksien on pelattava, niistä ei tingitä, Heikkinen pohtii.

Hivenen huolestuneena Heikkinen silmäilee ovien ja lukkojen päätymistä listan häntäpäähän.

- Tietysti se, että oviin ja lukkoihin ei suuresti kiinnitetä huomiota, kertoo yleisestä turvallisuudentunteesta tässä maassa. Se on hyvä asia. Taloyhtiöiden vastuunkantajille niiden kunnossa olo on kuitenkin tärkeä asia, ja laiminlyönneistä seuraukset ovat ikäviä. Ehkä tässä kohdin asukkaat helposti luottavat, että joku muu – taloyhtiön hallitus ennen muuta – pitää huolen asioista. Ulko-ovet ja lukot kuuluvatkin vastuunjaossa taloyhtiölle, mutta huolellisuus avainten kanssa on jokaisen osakkaan vastuulla, Heikkinen lisää.

Kiinteistömaailmaan kyselyyn vastasi 31 pääkaupunkiseudulla työskentelevää Kiinteistömaailman välittäjää kesällä 2017. Heitä pyydettiin arvioimaan skaalalla yhdestä viiteen, kuinka tärkeätä seuraavien asioiden kunnossa oleminen tai jo tehty remontti on ostaja-asiakkaille. Arvioinnin kriteerinä olivat ostaja-asiakkaitten kanssa käydyt neuvottelut ja asiakkaiden esittämät kysymykset.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4332080
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntokaupassa nähtävissä merkittävää kasvua sekä uusia ilmiöitä asuntosijoittamisessa10.10.2017 09:10Kutsu

Juuri päättyneen vuoden kolmannen neljänneksen (heinä-syyskuu) hyvä asuntokaupan vire jatkuu tulevina kuukausina, kertoo Kiinteistömaailman tänään julkistettu Kiinteistönvälittäjäbarometri. Nousukausi tuo piristystä asuntomarkkinaan, mutta myös uusia ilmiöitä esimerkiksi asuntosijoittamiseen. Välittäjien mukaan kasvava trendi on 1-2 sijoitusasunnon omistaminen oman asunnon ohella.