Kiinteistönvälittäjät kertovat, mitä ostaja-asiakkaat arvostavat - Taloyhtiö: pidä huoli varsinkin näistä

Putkiremontti on tehtynä riemu ja tekemättömänä rasite – se ei yllätä Kiinteistömaailman välittäjäkyselyssä. Muu remonttikohteiden tärkeyslistaus sisältää myös yllätyksiä: hissi ja tietoliikenneyhteydet nousevat neljän kärkeen, siinä missä ovet ja lukot jäävät hännille.

Kiinteistömaailma pyysi pääkaupunkiseudun kiinteistönvälittäjiään arvioimaan remonttikohteiden tärkeysjärjestystä taloyhtiöissä: mitä tehtyjä remontteja (tai asian kunnossa olemista) ostaja-asiakkaat eniten arvostavat, ja mitkä ovat ostajien tärkeyslistausten häntäpäässä.

Tärkeysjärjestys asunnonostajien keskuudessa (ostaja arvostaa, että remontti on tehty/kyseinen asia on taloyhtiössä muuten hyvässä kunnossa):

1. Putket
2. Julkisivu
3. Hissit
4. Tietoliikenneyhteydet
5. Ikkunat
6. Katto
7. Sähköjärjestelmä
8. Rappukäytävät
9. Yhteiset tilat (pesutupa, kerhotilat, sauna)
10. Piha-alueen leikkikentät ja viheralueet
11. Piha-alueen kulkuväylät
12. Ovet
13. Lukot

Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen toteaa toimivien tietoliikenneyhteyksien nousemisen jopa ikkunoita ja kattoja korkeammalle olevan ensi ajattelemalta yllätys – eivätkö nyt remontoitu katto tai tiiviit ikkunat sentään aja niiden ohi?

- Mutta ajatellaanpa meistä itse kunkin arkea. Kyllä tavoitettavuus on ihan ratkaisevan tärkeää, ja pienetkin häiriöt monelle hurjistumisen paikka. Yhteyksien on pelattava, niistä ei tingitä, Heikkinen pohtii.

Hivenen huolestuneena Heikkinen silmäilee ovien ja lukkojen päätymistä listan häntäpäähän.

- Tietysti se, että oviin ja lukkoihin ei suuresti kiinnitetä huomiota, kertoo yleisestä turvallisuudentunteesta tässä maassa. Se on hyvä asia. Taloyhtiöiden vastuunkantajille niiden kunnossa olo on kuitenkin tärkeä asia, ja laiminlyönneistä seuraukset ovat ikäviä. Ehkä tässä kohdin asukkaat helposti luottavat, että joku muu – taloyhtiön hallitus ennen muuta – pitää huolen asioista. Ulko-ovet ja lukot kuuluvatkin vastuunjaossa taloyhtiölle, mutta huolellisuus avainten kanssa on jokaisen osakkaan vastuulla, Heikkinen lisää.

Kiinteistömaailmaan kyselyyn vastasi 31 pääkaupunkiseudulla työskentelevää Kiinteistömaailman välittäjää kesällä 2017. Heitä pyydettiin arvioimaan skaalalla yhdestä viiteen, kuinka tärkeätä seuraavien asioiden kunnossa oleminen tai jo tehty remontti on ostaja-asiakkaille. Arvioinnin kriteerinä olivat ostaja-asiakkaitten kanssa käydyt neuvottelut ja asiakkaiden esittämät kysymykset.

Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4332080
Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

Kiinteistönvälittäjäbarometri: vahvana käynyt uudisasuntokauppa jatkaa kasvuaan – Selvitys ensiasunnoista: alle 25-vuotiaiden ostajien määrä kasvaa mentäessä kasvukeskusten ulkopuolelle11.4.2018 09:15Tiedote

Vuosi 2017 oli uudiskohteiden huippuvuosi, ja vuoden 2018 ensimmäinen vuosineljännes näyttää samansuuntaista kehitystä myös tälle vuodelle. Välittäjät näkevät, että tilanne asuntomarkkinoilla on pysynyt lähes samanlaisena viime syksyyn verrattuna: pienille asunnoille on kysyntää ja siten myös hinnoissa nousupainetta. Selvitys ensiasunnoista kertoo, että kasvukeskusten ulkopuolella ensiasunnot ostetaan nuorempana, ja ensiasunnot ovat isompia kuin kasvukeskuksissa.

Kutsu Kiinteistömaailman ja Danske Bankin yhteiseen mediatilaisuuteen 11.4.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä selvitys ensiasunnon ostajista9.4.2018 12:40Tiedote

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 11.4.2018. Mediatilaisuudessa käydään läpi asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi tämän syksyn erikoisteemana on laaja selvitys ensiasunnoista ja ensiasunnon ostajista.

Kutsu Kiinteistömaailman ja Danske Bankin yhteiseen mediatilaisuuteen 11.4.2018 - aiheena tuore Kiinteistönvälittäjäbarometri sekä selvitys ensiasunnon ostajista5.4.2018 08:45Kutsu

Sari Leppikangas on nimitetty Kiinteistömaailma Oy:n omistaman Pala-palvelun liiketoimintajohtajaksi22.3.2018 09:45Tiedote

Sari Leppikangas on nimitetty johtamaan Kiinteistömaailma Oy:n omistamaa uutta Pala-palvelua. Pala tarjoaa palveluja asuntojen itsemyyjille: myyjä hoitaa asuntokauppansa itse mutta ostaa haluamansa Palan palvelua esimerkiksi asunnon markkinointia tai kauppaneuvotteluja varten. Palvelu on tällä hetkellä pilottivaiheessa, ja siihen voi tutustua osoitteessa www.palalkv.fi. Sari Leppikangas on tehnyt pitkän uran erilaisissa finanssialan esimiestehtävissä. Viimeksi hän on työskennellyt Danske Bankissa uusasiakashankinnassa esimiehenä. - Sarin tehtävä on luotsata Pala-palvelu pilottivaiheesta vahvaksi palvelubrändiksi. Kokeneena palveluesimiehenä ja pankkitaustansa ansiosta hänellä on siihen erinomaiset edellytykset. Palveluperheeseemme kuuluu jatkossa Kiinteistömaailma-franchisingketjun tarjoama täyden palvelun kiinteistönvälityspalvelu sekä uusi Pala-palvelu itsemyyjien avuksi, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen. Lisätiedot Erkki Heikkinen, toimitusjohtaja, Kiinte

Ensi vuonna asuntokauppa onnistuu myös sähköisesti kotisohvalta, pankissa käyntiä ei enää tarvita16.3.2018 10:00Tiedote

Suomalaiset asunto-osakkeet siirtyvät sähköiseen rekisteriin vaiheittain vuodesta 2019 alkaen. Ensimmäisessä vaiheessa rekisteriin tulevat uudet asunto-osakeyhtiöt, ja seuraavissa vaiheissa jo olemassa olevat asunto-osakkeet muunnetaan sähköisiksi. Danske Bank ja Kiinteistömaailma ovat mukana rakentamassa asunto-osakkeiden sähköistä kaupankäyntijärjestelmää, joka mahdollistaa asuntokaupan alusta loppuun digitaalisessa ympäristössä, ilman pankissa käyntiä.