Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry

Kiinteistönvälittäjät odottavat parempaa loppukesää ja alkusyksyä

LEHDISTÖTIEDOTE 22.6.2016. Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto ry:n (SKVL) kesäkuussa toteuttama jäsenkysely osoittaa, että kiinteistönvälittäjät odottavat loppukesää ja alkusyksyä varovaisen optimistisina. Kyselystä kuitenkin ilmenee, että asuntomarkkinat ovat edelleen alueittain hyvin erilaisia. Aiemmin uutisoitu pääkaupunkiseudun asuntomarkkinoiden piristyminen ei vielä ole levinnyt muualle Suomeen. Uutisointi sen sijaan on levinnyt, mikä on aiheuttanut myyjille ylisuuria hintaodotuksia. ”Pää on nyt parempi pitää kylmänä, sillä välittäjien kokemuksen mukaan liian suuri pyyntihinta pidentää myyntiaikaa. Ylisuuri hintapyyntö johtaa usein myös siihen, että lopullinen kauppahinta jää pienemmäksi kuin jos myynti olisi aloitettu realistisemmalla hintapyynnöllä”, kuvaa SKVL:n toimitusjohtaja Jaana Anttila-Kangas.

Välittäjämme näkevät, miten isommat kaupungit ja seutukunnat vetävät ihmisiä entistä voimakkaammin puoleensa. Asuinalueiden eriytyminen on todellisuutta monilla paikkakunnilla. ”Osaltaan pankit ruokkivat tätä kehitystä lainapäätöksillään. Jos ostettava kohde sijaitsee vetovoimaisen kunnan tai alueen rajan väärällä puolella, vaikka etäisyys keskusta-alueelle olisi lyhyt, voi asuntolaina jäädä saamatta”, toteaa Anttila-Kangas. Arkipäivää ovat myös ne tilanteet, joissa nuori perhe olisi halukas ostamaan kunnostettavan omakotitalon, mutta remontteihin ei ole tarjolla lainaa. ”Nämä osoittavat, että ihmisillä on edelleen halu valita asuinpaikkansa ja -tapansa omien tarpeidensa mukaan, mutta se ei käytännössä ole mahdollista”, kuvailee Anttila-Kangas.

Jäsenkyselymme mukaan ensiasunnon ostajien määrä on vähentynyt, mikä aiheuttaa häiriöitä asuntomarkkinoille. Usein ostotarjouksen ehtona on oman asunnon myynti, jolloin saattaa syntyä useamman kaupan ketjuuntuminen. Ketjun ensimmäisen asunnon ostajana toimii monesti ensiasunnon ostaja. Heidän puuttuessaan markkinoilta, ketju pysähtyy ja se voi johtaa useamman kaupan peruuntumiseen.

Anttila-Kangas sanoo, että: ”Jäsentemme tunnelmista välittyy kaikesta huolimatta se, että tunnelmat asuntomarkkinoilla ovat viime vuotta positiivisemmat. Nyt kun kilpailukykysopimusneuvotteluissa on päästy eteenpäin ja juhannuksena saadaan selvyys Britannian EU-jäsenyyden jatkosta, voidaan asuntomarkkinoilta odottaa positiivisen vireen leviämistä koko maahan.”

Vanhat omakotitalot mökeiksi

Suomalaiset rakastavat mökkeilyä, minkä osoittaa se, että Suomessa on yli puoli miljoonaa mökkiä. Jäsenkyselystä ilmenee, että mökkikauppa odottaa vielä heräämistään. Perinteisesti vapaa-ajanasunnoksi halutaan omalla rannalla olevaa hyvin varusteltua mökkiä, jonne on tie perille. Vaikka kuivanmaan mökkeihin ei ole kohdistunut niin suurta kysyntää, löytyy niillekin ostajia. Uudeksi ilmiöksi on noussut, että kuivanmaan mökeiksi ostetaan myös tyhjäksi jääneitä, hyvän pihan omaavia, omakotitaloja haja-asutusalueelta. Niiden varustelutaso on toimiva vapaa-asunnon tarpeisiin, mutta eivät välttämättä täytä nykyisiä vakituisen asumisen tarpeita. Kiinnostusta tällaisia kohteita kohtaan ovat osaltaan herättäneet erilaiset remontti ja nikkarointi -ohjelmat. Lisäksi ilmiön taustalla vaikuttaa haja-asutusalueilla sijaitsevien omakotitalojen hintatason lasku sekä ranta- ja kuivanmaan kiinteistöjen merkittävä hintaero. Oman rannan voi korvata vaikkapa kylpytynnyrillä, ja useimmiten uimaranta on täällä tuhansien järvien maassa pyörämatkan päässä.

Lisätietoja:
Jaana Anttila-Kangas
Toimitusjohtaja, Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto SKVL ry
Sähköposti: jaana.anttila-kangas@skvl.fi

www.skvl.fi

SKVL ry

Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto SKVL ry on kiinteistönvälitysalan yrittäjien palvelu- ja edunvalvontajärjestö. SKVL:n jäsenyys takaa välittäjille ajantasaisen tiedon ja työvälineet sekä asiakkaille ammattitaitoisen ja turvallisen palvelun. Liitto toimii yhdyssiteenä verkostossa, joka koostuu yli 400 paikallisesta kiinteistönvälitystoimistosta ympäri Suomen.

Jaana Anttila-Kangas

Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry
Annankatu 24

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kiinteistönvälittäjät SKVL ry

Suomen Kiinteistönvälittäjien markkinaennuste lomakaudelle 20177.6.2017 06:00Tiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjät (SKVL) ovat koonneet yli 1200 välittäjänsä joukosta neljännesvuosittaisen ennusteensa. Markkinoilla on nyt tasaisen positiivinen vire ja talousennusteiden yhä kohoava luottamus tukee asuntokauppaa. Asunnon vaihtoa suunnittelevan on nyt hyvä olla ajoissa liikkeellä, sillä kiinnostavimmat kohteet myydään nopeasti, kun hinta on kohdallaan. ”Jo vuoden 2016 kesä osoitti, että lomaa käytetään nykyään asunnon etsintään ja kauppamäärät eivät laske merkittävästi kesän aikana”, kertoo Suomen kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.