Kiinteistöpalvelualan talouskatsaus: Suhdannetilanne keskimääräisellä tasolla, odotuksia leimaa epävarmuus

Siivous- ja kiinteistöhuoltoyritysten kasvuodotukset lähikuukausille ovat hieman aiempaa varovaisemmat, selviää kiinteistöpalvelualan tuoreesta talouskatsauksesta.

Suhdannenäkymät ovat vaihdelleet viime kuukausina, mutta epävarmoista näkymistä huolimatta alan suhdannetilanne on keskimääräisellä tasolla. EK:n tuoreimman suhdannebarometrin mukaan kiinteistöpalveluiden myynnin ja henkilöstömäärän kasvu kuitenkin hidastui syyskuussa. Liikevaihdon kehityksessä muut palvelut ovat niin ikään kirineet kiinteistöpalveluiden ohi.

Kansantaloudellinen merkitys kasvanut

Suomen talous kärsi odotettua enemmän finanssikriisistä, mikä heijastui erityisesti teollisuuteen. Kiinteistöpalveluissa ennen kriisiä alkanut kasvutrendi jatkui myös kriisin jälkeen.

- Kiinteistöpalveluala ei kärsi suhdannevaihteluista samalla tavalla kuin esimerkiksi rakentaminen, jossa nähdään suuria nousuja ja laskuja. Toisaalta muiden toimialojen tilanne heijastuu kiinteistöpalveluihin aina pitkällä aikavälillä, toteaa Kiinteistötyönantajat ry:n toimitusjohtaja Pia Gramén.

Kiinteistöpalvelualan kansantaloudellinen merkitys on niin ikään koko ajan kasvanut. Alan osuus bruttokansantuotteesta on kohonnut muita palvelualoja nopeammin ja ero tehdasteollisuuteen, rakentamiseen ja alkutuotantoon on tälläkin hetkellä suuri. Myös alan tuotoksen volyymi asettuu pitkällä aikavälillä alojen välisen vertailun kärkeen.

Työllisyyskehitys pysyy hyvänä

Alan työllisyys kasvoi edelleen vuonna 2016, toisin kuin työllisyyskehityksen kuukausitarkasteluun perustuva aineisto antoi alkuvuodesta ymmärtää. Vuodesta 1975 alan työllisyys onkin kasvanut 2,6-kertaiseksi eikä kasvutrendissä näy pitkällä tähtäimellä laantumisen merkkejä. Kasvunäkymiä varjostavat kuitenkin yritysten rekrytointivaikeudet.

Alan palkkakehitys on ollut pitkään tasaisessa nousussa ja kasvanut samansuuntaisesti liikevaihdon ja henkilöstömäärän kanssa.

Kiinteistöpalvelualan talouskatsaus 2 / 2017

Lisätietoja: Pia Gramén, toimitusjohtaja, Kiinteistötyönantajat ry, puh. 040 820 7599

Kiinteistötyönantajat ja Suomen Kiinteistöpalvelualan työntekijöiden yhdistys yhteistyöhön kiinteistöpalvelualan osaamisen kehittämiseksi13.9.2017 10:34Tiedote

Kiinteistötyönantajat ry ja Suomen Kiinteistöpalvelualan työntekijöiden yhdistys ry ovat allekirjoittaneet koulutuspoliittisen yhteistyösopimuksen. Yhteistyösopimuksella halutaan parantaa kiinteistöpalvelualan tuottavuutta ja kilpailukykyä sekä kehittää alan osaamistasoa vastaamaan nykyistä paremmin työelämän tarpeisiin.  Yhteistyösopimus allekirjoitettiin 12. syyskuuta Kiinteistötyönantajien ja työntekijöiden yhdistyksen yhteisessä elinkeinopoliittisessa seminaarissa Helsingissä. Koulutuspolitiikassa tehtävä yhteistyö keskittyy erityisesti toisen asteen ammatillisen koulutuksen kehittämiseen. Kiinteistötyönantajat ja kiinteistöpalvelualan työntekijöiden yhdistys pyrkivät yhdessä luomaan linjauksia koulutuksen kehittämiseksi tavoitteenaan saada työelämälähtöisiä tutkintojen perusteita toimialalle. Yhdessä vaikutetaan myös siihen, että alan ammatillista koulutusta on saatavilla laajasti eri puolilla Suomea. Lisäksi halutaan vaikuttaa ammatillisen koulutuksen arviointia ja laatua edistäv

Talouskatsaus 1/2017: Kiinteistöpalvelualan näkymät vahvistuneet - työllisyyden ennustetaan kasvavan20.4.2017 08:17Tiedote

Kiinteistöpalvelualan näkymät ovat vähän aiempaa vahvemmat ja hiukan myönteisemmät kuin palveluissa keskimäärin, selviää alan tuoreesta talouskatsauksesta. Suhdannetilanne on kohentunut hieman ollen kuitenkin yhä alle keskimääräisen. Nyt vauhditusta saattaa olla tulossa, kun useimmilla aloilla on kasvun merkkejä. Yritysten odotetaan lisäävän sekä osa- että kokoaikaista henkilöstöään.

Siistii hommaa valjastaa kiinteistöpalvelualan kesätyöntekijät somelähettiläiksi1.6.2016 12:34Tiedote

Kiinteistötyönantajat ja Siistii hommaa -kampanja järjestävät kiinteistöpalvelualan kesätyöntekijöille #kipahommaa16-kuvakilpailun Instagramissa. Kuvakisan avulla nuoret pääsevät kertomaan omille kavereilleen ja verkostoilleen, millaista kiinteistöpalvelualalla on olla töissä ja mitä työ pitää sisällään. Kilpailu kestää koko kesän alkaen tänään 1.6. ja päättyen 31.8.