Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Kiireettömän vanhemmuuden tuen tarve kasvava

Jaa
Yhteydenottojen määrä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vanhempainpuhelimeen ovat kasvaneet viidessä vuodessa 40 prosentilla. Auttava puhelin, nettikirjepalvelu ja chat mahdollistavat matalan kynnyksen tuen vanhemmuuden haasteita pohtiville. Vanhempainpuhelimen vuosiraportista selviää, että useimmiten yhteydenoton syy on lapsen kehitysvaiheen synnyttämä uusi tilanne, johon vanhempi kaipaa neuvoa.

Tyypillistä on, että Vanhempainpuhelimeen ottavat yhteyttä kaikenikäisten lasten vanhemmat, yhtä lailla yksin perheensä arkea pyörittävät vanhemmat kuin ydinperheissä asuvat vanhemmat. Vanhemmuuden tuen tarve on kasvava.

– Mahdollisuudelle puhua kiireettömästi ja luottamuksellisesti vanhemmuuteen liittyvistä kysymyksistä on kasvava tarve. Monesti yhteyttä ottavat vanhemmat eivät ole jakaneet asiaa muuten tai kokevat, etteivät ole tulleet kuulluiksi, jos ovat puhuneet asiasta, auttavien puhelin ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa kertoo.

– Yhteydenotoissa käsitellään laajasti koko vanhemmuuden kirjoa. Esille nousevat esimerkiksi uusperheiden ihmissuhteet, vaikeat suhteet aviopuolisoon ja lapsen haastava käytös, Heidi Holappa sanoo.

Nimettömyys helpottaa puhumista

Vanhempainpuhelimeen otetaan yhteyttä nimettömänä, jolloin on helpompi kertoa asiasta, josta on vaikea puhua läheisille tai muissa lapsiperheille suunnatuissa palveluissa. Keskustelu päivystäjän kanssa keventää oloa, kun saa jakaa asiansa toiselle ihmiselle. Yhteydenotto alkaakin tavallisesti hyvin erilaisessa tunnetilassa kuin mihin se lopulta päättyy.

– Saamamme palautteen perusteella palvelun kiireettömyys on merkittävä asia yhteyttä ottaville. Jokaiseen yhteydenottoon käytetään sen verran aikaa kuin se vaatii, Heidi Holappa sanoo.

Usein puheluiden kesto on yli puoli tuntia. Osa vanhemmista kaipaa kuuntelijaa vain hetkeksi.

Vanhemmuuden pohdintaa

Vuonna 2017 noin puolet tilastoiduista Vanhempainpuhelimeen tulleiden yhteydenottojen aiheista liittyi vanhemmuuteen, sen pohdintaan tai esimerkiksi aikuisten välisiin ihmissuhteisiin. Toinen puoli yhteydenotoista käsitteli pohdintoja suhteessa lapseen. Osa yhteydenotoista liittyi lapseen, jolla on erityinen tuen tarve. Moni olisi kaivannut tukea raskaassa tilanteessa, jotta olisi jaksanut ja osannut huolehtia lapsestaan parhaalla tavalla.

Noin puolet yhteydenottajista kertoi tilanteista, joissa oli miettinyt ammattiavun tarvetta. Moni yhteydenottaja oli valinnut tarkoituksella anonyymin auttavan palvelun, sillä kynnys hakea apua ammattipalveluista oli liian korkea. Vanhempainpuhelimen päivystäjät miettivät yhteydenottajan rinnalla, minkälainen apu tai tuki helpottaisi parhaiten yhteydenottajaa.

Tavoitteena laajentaa päivystys Jyväskylään

Yhteydenottomäärien lisääntyessä myös vapaaehtoisten tarve lisääntyy. Aikaisemmin vain Helsingissä toiminut Vanhempainpuhelimen päivystys on laajentunut Ouluun ja vuonna 2018 tavoitteena on laajentaa toiminta myös Jyväskylään.

Vanhempainpuhelimen vuosiraportti 2017 luettavissa nettisivuillamme.


Lisätietoja

Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Avainsanat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Toinen linja 17
00530 Helsinki

075 32451http://www.mll.fi

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 73 000 jäsentä, 536 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi    

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye