Kilometriverossa huomioitava työssään autoa tarvitsevat
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ vaatii, että kilometriverotushankkeen edetessä on huomioitava työssään autoa tarvitsevat. Jorma Ollilan tiemaksutyöryhmän tänään luovuttaman raportin mukainen kilometrivero voi olla myönteinenkin hanke – sen onnistunut suunnittelu, käyttöönoton järjestäminen ja mahdollisesti aikanaan selviävät tosiasialliset vaikutukset ratkaisevat, eivät pelkät näkökohdat ja lupaukset työryhmäpaperissa.
– Uusi järjestelmä ei saa aiheuttaa lisäkuluja työssään autoa tarvitseville. Mahdollisen käyttöönoton myötä tulevat kulut on huomioitava täysimääräisesti kilometrikorvauksessa, jonka on säilyttävä nykytasolla. Myöskään autoedun verotusarvo ei saa tämän järjestelmän investointikulujen myötä nousta eikä sitä saa muutenkaan käyttää syynä autoedun keskimääräisten verotusarvojen nostamiseen, toteaa liiton puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen.
Hankkeen hyväksyttävyys on paljolti kiinni siitä, tuleeko se lisäämään autoilijan kustannuksia ja siitä, onko yhteiskuntataloudellisesti mielekästä rakentaa rahalla uusi, kustannuksia aiheuttava veronperintäjärjestelmä. Tietosuoja-asiat lienevät ratkaistavissa.
– Esimerkiksi valtiovarainministeriön työryhmäedustaja on antamassaan lausumassa ottanut esille useita merkittäviä seikkoja suunnitellun hankkeen kustannuksiin liittyen. Hankkeella ja sen käyttöönotolla voi olla myös kielteisiä vaikutuksia talouteen ja työllisyyteen. Edut ja haitat on punnittava tarkasti, Hyvärinen sanoo.
– Kun järjestelmä on arvioitu otettavan käyttöön aikaisintaan ensi vuosikymmenellä, jää sinne myös lopullisen tiedon saaminen siitä, poistuiko todella osa entisistä veroista uuden kilometriveron käyttöönoton myötä.
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen sitoutumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Keskusjärjestömme on Akava.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jarmo Hyvärinenpuheenjohtaja
Puh:020 122 4415jarmo.hyvarinen@smkj.fiJuha Häkkinentoiminnanjohtaja
Puh:020 122 4408juha.hakkinen@smkj.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Asemamiehenkatu 2
00520 HELSINKI
020 122 4400http://www.mma.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynti- ja markkinointiala kiittää: työnantajille korvausvelvollisuus kilpailukieltosopimuksiin12.11.2021 09:44:23 EET | Tiedote
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen kilpailukieltosopimuksia koskevasta lainsäädännön muutoksesta 10. marraskuuta 2021. Uudistetun lain mukaan työnantajalla on velvollisuus maksaa työntekijälle korvaus kilpailukieltosopimuksen rajoitusajalta. Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA on tyytyväinen lakimuutokseen, sillä kilpailukielto on alan työsopimuksissa erittäin yleinen käytäntö.
Digitalisaatio mullistaa myyjien ja markkinoijien työuria30.8.2021 13:00:19 EEST | Tiedote
Työmarkkinoiden murros on työntekijöille työurien murros. Digitalisaatio rikkoo perinteisiä bisneksiä ja liiketoimintamalleja, mikä näkyy myös myyjien ja markkinoijien työurissa. Digitalisaatio luo aivan uudenlaisia ammatteja ja työnteon tapoja samoin kuin vaateen jatkuvasta uuden oppimisesta työntekijöille. Myynti- ja markkinointialalla työelämän murros muuttaa ammattilaisten työtä yhä kiihtyvämmällä tahdilla.
Palkkatutkimus 2020: Myyntialan merkitys näkyy palkkapussissa6.4.2021 10:22:25 EEST | Tiedote
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n teettämä tutkimus osoittaa, että myynnin ja markkinoinnin osaajien palkat ovat pysyneet koronapandemiasta huolimatta verrattain korkealla tasolla. Tutkimukseen vastanneiden mediaanipalkka oli 5 000 €/kk vuonna 2020. Hyväpalkkaisuus kuitenkin kohdentuu vain tietyille toimialoille. Lisäksi tutkimus osoittaa, että naisten palkat jäävät edelleen tuntuvasti miesten palkkoja jälkeen.
Myynti & Markkinointi 2020: Uuden ajan myynti- ja markkinointialan ammattilainen viihtyy työssään ja odottaa työnantajalta vastuullisuutta9.12.2020 08:00:00 EET | Tiedote
Myynti- ja markkinointiala on ollut muutoksessa, kun korona pakotti kohtaamisen ammattilaiset etäyhteyksille. Lomautukset ja irtisanomiset ovat iskeneet alaan kipeästi. Kaikesta huolimatta myynti- ja markkinointialan ammattilaiset ovat tyytyväisiä työhönsä.
MarkkinointiKollektiivi ja MMA yhdistävät kanavansa koville joutuneiden eduksi3.4.2020 11:00:00 EEST | Tiedote
Koronaepidemia on iskenyt kovasti markkinointialaan, ja yhtenä isona kärsijänä ovat yrittäjinä ja freelancereina toimivat markkinointialan ammattilaiset. MarkkinointiKollektiivi ja Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA yhdistävät voimansa mahdollistaakseen merkittävää näkyvyyttä markkinoinnin alan yksittäisille tekijöille.