Kilometriverossa huomioitava työssään autoa tarvitsevat

Kilometrikorvaus säilytettävä nykytasolla; järjestelmästä ei saa tulla syy autoedun verotuksen kiristämiseen.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ vaatii, että kilometriverotushankkeen edetessä on huomioitava työssään autoa tarvitsevat. Jorma Ollilan tiemaksutyöryhmän tänään luovuttaman raportin mukainen kilometrivero voi olla myönteinenkin hanke – sen onnistunut suunnittelu, käyttöönoton järjestäminen ja mahdollisesti aikanaan selviävät tosiasialliset vaikutukset ratkaisevat, eivät pelkät näkökohdat ja lupaukset työryhmäpaperissa.

– Uusi järjestelmä ei saa aiheuttaa lisäkuluja työssään autoa tarvitseville. Mahdollisen käyttöönoton myötä tulevat kulut on huomioitava täysimääräisesti kilometrikorvauksessa, jonka on säilyttävä nykytasolla. Myöskään autoedun verotusarvo ei saa tämän järjestelmän investointikulujen myötä nousta eikä sitä saa muutenkaan käyttää syynä autoedun keskimääräisten verotusarvojen nostamiseen, toteaa liiton puheenjohtaja Jarmo Hyvärinen.

Hankkeen hyväksyttävyys on paljolti kiinni siitä, tuleeko se lisäämään autoilijan kustannuksia ja siitä, onko yhteiskuntataloudellisesti mielekästä rakentaa rahalla uusi, kustannuksia aiheuttava veronperintäjärjestelmä. Tietosuoja-asiat lienevät ratkaistavissa.

– Esimerkiksi valtiovarainministeriön työryhmäedustaja on antamassaan lausumassa ottanut esille useita merkittäviä seikkoja suunnitellun hankkeen kustannuksiin liittyen. Hankkeella ja sen käyttöönotolla voi olla myös kielteisiä vaikutuksia talouteen ja työllisyyteen. Edut ja haitat on punnittava tarkasti, Hyvärinen sanoo.

– Kun järjestelmä on arvioitu otettavan käyttöön aikaisintaan ensi vuosikymmenellä, jää sinne myös lopullisen tiedon saaminen siitä, poistuiko todella osa entisistä veroista uuden kilometriveron käyttöönoton myötä.

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ on 27 000 myynti-, markkinointi- ja ostoalan ammattilaisen sitoutumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Keskusjärjestömme on Akava.