Infine

Kilpailuhaku Suomen vastuullisimmaksi tuotteeksi avattu – tavoitteena kirittää yritysten kilpailukykyä ja kuluttajien kestävää elämäntapaa

Lokakuussa valitaan ensimmäistä kertaa Suomen vastuullisin tuote. Kilpailu tuo keskusteluun vastuullisuuden määrittelyn haasteet. Samalla se auttaa yrityksiä valmistamaan tuotteita vastuullisemmin ja helpottaa kuluttajia tekemään vastuullisia valintoja. Kuluttajatuotteet tai -palvelut arvioidaan kokonaisvaltaisen vastuullisuusarvioinnin perusteella. Arvioinnin tekee riippumaton, johtavista asiantuntijoista koostuva paneeli, jonka on kutsunut koolle vastuullisuusmuotoilutoimisto ja vastuullisuusteknologia start-up Infine.

Tutkimusten mukaan suuri osa kuluttajista on valmis muuttamaan ostokäyttäytymistään vähentääkseen kielteisiä vaikutuksia ympäristöön. Yritysten vastuullinen liiketoiminta ja kuluttajien tekemät valinnat yhdessä ovatkin nopein tapa ratkaista globaali kestävyyskriisi.

Yritykset ovat merkittäviä toimijoita kestävien arvojen ja toimintatapojen edistäjinä yhteiskunnassa, mutta vastuullisesti vaikuttavien tekojen määrittely on vaikeaselkoista. Siksi Suomen vastuullisin tuote -kilpailu vie vastuullisuuden määrittelyn sen tärkeimmälle alueelle eli yrityksen valmistamien tuotteiden tasolle.

“Yleisesti yrityksillä on tahtoa toimia kestävästi, mutta vastuullisuuden yksinkertaistaminen johtaa pahimmillaan tahattomaankin viherpesuun. Kilpailu helpottaa myös kuluttajia tekemään vastuullisia ostopäätöksiä”, Infinen toimitusjohtaja Tiina Saukko avaa kilpailua.

“Tuotteiden kokonaisvastuullisuuden määrittely on vasta alussa kansainvälisestikin. Nyt on tärkeää yhdistää poikkitieteellisesti osaamista sekä arvioida vastuullisuuden kannalta oleellisia faktoja”, sanoo Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme ja jatkaa:

“Arvioinnissa tarkastellaan kokonaisvaltaisesti tuotteen tai palvelun vastuullisuusominaisuuksia. Siinä otetaan huomioon muun muassa ilmastonmuutos, ympäristöjalanjälki, ihmisoikeudet, työntekijöiden oikeudet, kotimaisuusaste ja lähituotanto sekä liiketoimintaetiikka. Lisäksi tuote suhteutetaan markkinalla olevaan tarjontaan.”

Suomen vastuullisimman tuotteen valitsee paneeli, johon Halmeen lisäksi kuuluu Suomen Ympäristökeskuksen kulutuksen ja tuotannon keskuksen johtaja, professori Jyri Seppälä, Jyväskylän yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani ja soveltavan ekologian professori Mikko Mönkkönen, BIOS-tutkimusyksikön tutkija Antti Majava, Opetushallituksen Ilmastovastuukoulutuksesta vastaava opetusneuvos Anne Liimatainen ja Sitran Kestävä arki -projektin johtaja Markus Terho. Asiantuntijapaneelin arviointia tukee Infinen tekemä vastuullisuusarviointi.

Infinen toimitusjohtaja
Tiina Saukko
Tiina@infine.fi

Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori
Minna Halme
Minna.Halme@aalto.fi

Infine
Aleksis Kiven katu 26 C 49

+358 40 509 5909https://infine.fi/

Infine on Suomen ensimmäinen vastuullisuusmuotoilutoimisto ja vastuullisuusteknologia start-up. Vuonna 2018 perustettu Infine on koonnut riippumaton vastuullisuuspaneelin, joka kuratoi kestävän kehityksen tuotteita ja palveluita. Kuratoidut tuotteet nostetaan Ostavastuullisesti.fi -portaaliin, ja sen tarkoitus on helpottaa kuluttajia tekemään kestäviä valintoja. Infine kehittää tekoälypohjaista, skaalautuvaa ohjelmistopalvelua yritysten vastuullisuuspäätöksenteon tueksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Infine

Kulutuskäyttäytymisen muutosvauhti kiihtyy - kuluttaja vaatii yhä useammin vastuullisesti tuotetun tuotteen2.9.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

- Kuluttajat ovat selkeästi entistä äänekkäämpiä ja tietoisempia kulutusvalinnoissaan ja muutokset kuluttajakäyttäytymisessä voivat tulevaisuudessa tapahtua nopeastikin, sanoo Suomen vastuullisin tuote -kilpailua järjestävän Infinen toimitusjohtaja Tiina Saukko. Kulutusvalintojen rooli korostuu jatkuvasti. Kuluttajien toiminta luo painetta yrityksille, joiden on tutustuttava tuotteidensa vastuullisuuteen yhä tarkemmin. Nyt toista kertaa järjestettävään kilpailuun onkin ilmoittautumassa selvästi yrityksiä, jotka näkevät tuotevastuun tärkeänä menestystekijänä. Yritykset ovat pitäneet arvokkaana osallistumiseen sisällytettyä tuotetason vastuullisuusarviointia. Vuoden 2022 Suomen vastuullisin tuote -kilpailun voitti Järki Särki Oy, joka nosti syrjityn särjen salonkikelpoiseksi resepteillään ja brändäyksellään. - Meille oli aivan mahtava juttu että Järki Särki valittiin viime vuoden kilpailun voittajaksi. Tuntuu hyvältä saada asiantuntijoilta vahvistus siitä, että kaikki vastuullisuustyö on

Suomen vastuullisin tuote -kilpailun voittaja on Järki Särki -kalasäilyke – kunniamaininnan saavat Pure Waste -T-paidat ja Pöhiskö-aurinkoilmakeräin9.10.2022 13:15:00 EEST | Tiedote

Sunnuntaina 9. lokakuuta 2022 palkitaan ensimmäistä kertaa Suomen vastuullisin tuote Kestävän elämän tapahtumassa Helsingin Kattilahallissa. Voittaja ja kunniamainintojen saajat valittiin 291:n tuotteen joukosta. Valinnan teki riippumaton, kestävän tuotannon ja kulutuksen eri osa-alueiden pitkän linjan asiantuntijoista koostuva paneeli. Vastuullisuuspaneelin on kutsunut koolle vastuullisuusteknologian startup-yritys Infine. Kestävän elämän tapahtuma järjestetään ensimmäistä kertaa.

Suomalaisella tekoälyllä tukea yritysten vastuullisuuspäätöksiin – onnistunut rahoituskierros vahvisti ohjelmistopalvelun kehityksen23.9.2022 07:01:00 EEST | Tiedote

Juuri päättynyt vastuullisuusteknologian startup-yritys Infinen onnistunut rahoituskierros takaa nopean kehityksen tekoälyyn pohjautuvalle kuluttajatuotteiden vastuullisuusarvioinnille. Päivittäistavaroiden, elintarvikkeiden ja tekstiilituotteiden tarjoajille tämä tarkoittaa mahdollisuutta parantaa huomattavasti vastuullisuuttaan ja kilpailukykyään.