Kilpailukieltoehtoja uudistettava samanaikaisesti liikesalaisuuslain kanssa

Suomen Ekonomien mielestä olisi perusteltua, että kilpailukieltosopimuksia koskevaa lainsäädäntöä uudistetaan samanaikaisesti, kun Euroopan Unionin liikesalaisuuksia koskeva direktiivi implementoidaan. Liikesalaisuuksia koskevaa lainsäädäntöä käsitellyt työryhmä jätti mietintönsä torstaina.

"Koska kilpailukieltosopimukset perustuvat yleensä juuri tarpeeseen suojata liike- ja ammattisalaisuuksia, tulisi tässä yhteydessä uudistaa myös niitä koskeva lainsäädäntö”, Suomen Ekonomien työmarkkinajohtaja Riku Salokannel korostaa.

Kilpailukieltosopimusten määrä on kolminkertaistunut 2000 -luvulla. "Esimerkiksi jo joka toisessa uudessa ekonomin työsopimuksessa on kilpailukieltoehto, joka osaltaan korottaa kynnystä työpaikan vaihtamiseen”, toteaa Salokannel.

Suomen Ekonomien mielestä liike- ja ammattisalaisuuksia koskevan lainsäädännön tulee turvata yrityksille riittävä suoja ilman, että sen lisäksi työvoiman liikkuvuutta rajoitetaan perusteettomilla kilpailukieltosopimuksilla. Akavan tavoin Suomen Ekonomit katsoo, että lisäksi on erityisen tärkeää turvata osapuolten oikeusturvaan liittyvät asiat lainsäädäntöä uudistettaessa.

”Kilpailukieltosopimuksia käytetään nykyisin paljon tarpeettomasti, minkä johdosta niistä aiheutuu enemmän haittaa kuin hyötyä. Suomen Ekonomit tukee kansanedustaja Saara-Sofia Sirénin lakialoitetta, joka velvoittaa työnantajan maksamaan palkkaa vastaavaa korvausta kilpailukiellon voimassaoloajalta, mikäli työnantaja haluaa pitää sopimuksen voimassa”, Salokannel sanoo.

Työmarkkinajohtaja Riku Salokannel, puh. 040 724 9566

KANNANOTTO: Kehysriihessä tärkeitä askelia osaamisen kehittämisessä, seuraavalle hallitukselle jäi vielä tekemistä12.4.2018 09:44Tiedote

Kehysriihessä päästiin eteenpäin osaamista ja sitä kautta työllisyyttä turvaavissa toimenpiteissä: selkeät panostukset muunto- ja täydennyskoulutukseen sekä aktiivimallin kehittäminen ovat tärkeitä askelia. Suomen Ekonomit kuitenkin painottaa, että seuraavalla hallituskaudella tarvitaan edelleen merkittäviä jatkotoimia hallituksen käynnistämän jatkuvan oppimisen reformin rakentamisessa.