Kilpailukieltoehtoja uudistettava samanaikaisesti liikesalaisuuslain kanssa

Suomen Ekonomien mielestä olisi perusteltua, että kilpailukieltosopimuksia koskevaa lainsäädäntöä uudistetaan samanaikaisesti, kun Euroopan Unionin liikesalaisuuksia koskeva direktiivi implementoidaan. Liikesalaisuuksia koskevaa lainsäädäntöä käsitellyt työryhmä jätti mietintönsä torstaina.

"Koska kilpailukieltosopimukset perustuvat yleensä juuri tarpeeseen suojata liike- ja ammattisalaisuuksia, tulisi tässä yhteydessä uudistaa myös niitä koskeva lainsäädäntö”, Suomen Ekonomien työmarkkinajohtaja Riku Salokannel korostaa.

Kilpailukieltosopimusten määrä on kolminkertaistunut 2000 -luvulla. "Esimerkiksi jo joka toisessa uudessa ekonomin työsopimuksessa on kilpailukieltoehto, joka osaltaan korottaa kynnystä työpaikan vaihtamiseen”, toteaa Salokannel.

Suomen Ekonomien mielestä liike- ja ammattisalaisuuksia koskevan lainsäädännön tulee turvata yrityksille riittävä suoja ilman, että sen lisäksi työvoiman liikkuvuutta rajoitetaan perusteettomilla kilpailukieltosopimuksilla. Akavan tavoin Suomen Ekonomit katsoo, että lisäksi on erityisen tärkeää turvata osapuolten oikeusturvaan liittyvät asiat lainsäädäntöä uudistettaessa.

”Kilpailukieltosopimuksia käytetään nykyisin paljon tarpeettomasti, minkä johdosta niistä aiheutuu enemmän haittaa kuin hyötyä. Suomen Ekonomit tukee kansanedustaja Saara-Sofia Sirénin lakialoitetta, joka velvoittaa työnantajan maksamaan palkkaa vastaavaa korvausta kilpailukiellon voimassaoloajalta, mikäli työnantaja haluaa pitää sopimuksen voimassa”, Salokannel sanoo.

Työmarkkinajohtaja Riku Salokannel, puh. 040 724 9566

Suomen Ekonomeilta lahjoitus juhlavuottaan viettävälle Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle27.10.2017 14:05Tiedote

Suomen Ekonomit ojentaa 50 000 euron lahjoituksensa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululle Yliopistopäivillä, joita tänä vuonna 50-vuotisjuhliaan viettävä kauppakorkeakoulu isännöi. Lahjoitus on osa Ekonomien valtakunnallista puolen miljoonan euron panostusta, jolla liitto haluaa osaltaan varmistaa kauppatieteellisen koulutuksen ja tutkimuksen korkean laadun.

Toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming on jättänyt tehtävänsä12.10.2017 11:54Tiedote

Toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming on jättänyt tehtävänsä Suomen Ekonomien toiminnanjohtajana. Syynä ovat liiton toimintaan ja sen kehittämiseen liittyvät näkemyserot hallituksen kanssa. "Liittomme toimintaa on kyetty Hanna-Leenan aikana viemään eteenpäin. Kiitämme häntä näistä vuosista”, Suomen Ekonomien puheenjohtaja Timo Saranpää sanoo. ”Olen iloinen, että olen saanut olla mukana kehittämässä ekonomien toimintaa liiton upean henkilöstön kanssa. Toivon järjestölle menestyksekkäitä vuosia”, Hanna-Leena Hemming sanoo. Liitto käynnistää uuden toiminnanjohtajan etsimisen välittömästi. Lisätietoja:Timo Saranpää, puheenjohtaja, puh. 050 523 6005Hanna-Leena Hemming, puh. 050 511 3048